Resa till Pompeji

BornAgain

Trådstartare
Hjälp mig planera en resa för att se Pompeji i oktober. Vilken flygplats åker vi lämpligast till? Vilken stad rekommenderas som utgångspunkt?
 
Som @Clabbe skriver, antingen flyga till Neapel eller till tex Rom och ta tåg/bil. När jag för några år sedan var på semester i Sorrento, som ligger nära Pompei, så flög vi till Rom och tog tåget till Sorrento. Vi besökte Pompei under den resan och då tog vi tåget från Sorrento till Pompei. Var mkt smidigt måste jag säga.
 
Neapel var ganska stökigt och tråkigt tyckte jag när jag var där, så jag skulle inte rekommendera att bo där. Sorrento är superfint men väldigt turistigt. Vi bodde i Salerno när vi var i de krokarna och kan varmt rekommendera det! Lagom stort, väldigt mysiga kvarter i gamla stan och inte särskilt turistigt. Ligger typ en halvtimmes körning från Pompeji men det bör även finnas tåg. Det italienska tågnätverket är fantastiskt!
 
Kan också rekommendera att INTE bo i Neapel, min bästa kompis var nyss där med sin syster och tyckte det var hemskt, de vågade knappt gå ut på kvällarna.
 
En kompis påstod att Neapel blivit lugnare, men han är dels en han, dels talar han flytande italienska :(

Så jag ska fundera på Sorrento. Det kanske till och med finns en charterresa. För mitt sällskap är det värt att resan är smidig.

Vi vill nog inte köra bil
 
Vi bodde i en jättemysig liten stad Vico equense på hotell Mary. Sorrento har väldigt mycket turister. Pompeji är fantastiskt. Vi åkte med Rolfs buss.
 
Det var visserligen väldigt länge sedan jag var i Pompeji men det är en av de sevärdheter som jag har haft höga förväntningar på som överträffades. Väl värt ett besök, t o m en resa.
Vi åkte tåg till Neapel, men det är kanske inte ett alternativ om man ska åka direkt från Sverige. Sedan håller jag med övriga om att det finns bra med lokaltåg och bussförbindelser.
Neapel är fint att besöka över dagen, men jag hade nog inte heller valt att bo där. Vi blev rekommenderade Amalfikusten (söder om Sorrento) men hamnade i en (på den tiden) pytteliten by mellan Pompeji och Sorrento. Eftersom det är bergigt låg stationen högt över havet och en bit från själva byn som låg närmare stranden. Om ni inte planerar att bada (och det kan vara lite för kallt i oktober) så kan ni kanske hitta en trevlig ort som inte ligger direkt vid havet. Sorrento är väldigt turistiskt på gott och ont, men en kollega som var där på bröllopsresa var nöjd (hon åkte charter). Eftersom högsäsongen är över kan det vara värt att välja en ort som även har någon form av liv även i lågsäsong.
Tyvärr missade vi att besöka Ercolano när vi var där. Mindre känt än Pompeji, men en del påstår att det t o m är bättre. Ercolano ligger mellan Pompeji och Neapel.
 
Pompeji är fantastiskt och jag tycker också att Neapel är fantastiskt i allt sitt kaos med trånga gator, mycket folk och underbara pizzor. Men det går absolut att bo i en annan stad och åka tåg till Pompeji, tågen är smidiga i Italien.

Jag skulle också rekommendera att flyga till Rom och sedan ta tåget, men det finns också flygplats i Neapel men gissar att det kanske innebär byte från Sverige. Om ni inte vill åka tåg hela vägen, det ska också vara smidigt enligt dem som har gjort den resan.

Slutligen, planera en heldag i Pompeji, området är stort och det går att strosa runt länge. Jag har varit där två gånger och har inte hunnit se allt...
 
Slutligen, planera en heldag i Pompeji, området är stort och det går att strosa runt länge. Jag har varit där två gånger och har inte hunnit se allt...
+ på den!
Området närmast entrén vid Scavi di Pompeji var ganska raserat av jordbävningen som var några år innan vulkanutbrottet. Vi tycke ändå att det var fantastiskt och tillbringade alldeles för mycket tid där innan vi kom till de delar som "bara" dränkts av lava. Sedan tror jag att det är värt att satsa på en guide.
Jag är riktigt avundsjuk!
 
Flygplatsen i Neapel är nog den värsta jag nånsin upplevt! Liksom att få ut hyrbilen i kaoset i den lilla byggnaden där alla hyrbilsfirmor trängdes. Trafiken är hemsk men flyter på och jag krockade inte mot alla odds!! Vi bodde en bit söderut i fantastiska Giungano (Domus Laeta, gudomligt!!!) men det var en vistelse vi bokat tidigare och resans mål. Pompeii var intressant! Varmt i juni…!!
 
Håller med om mycket som skrivs. Jag hade jättehöga förväntningar, drömt om Pompeji sedan jag var barn, och de infriades med råge.

Besök även Herculanum, och lägg en dag vardera på besöken. Vi bodde inte i Neapel, det verkar inte vara en så trevlig plats över lag. Minns däremot inte var vi bodde...

Rekommenderar även ett besök på National Archeaelogical Museum i Neapel, där finns många av fynden från utgrävningarna.

Vi hyrde inte bil, utan åkte tåg till alla ställen och det fungerade utmärkt. Google maps som reseplanerare fungerade hur smidigt som helts, bara att knappa in vart en ville och fick närmaste tunnelbanestation med tid till nästa avfärd.

Lycka till!
 
Gällande Sorrento så var det visserligen mkt turister när jag var där i augusti 2019 men det är fortfarande en genuin italiensk stad tycker jag (och inte tex som vissa turisorter i Grekland eller cypern som känns uppbyggda för turister).

I och med att du ska åka i oktober så tror jag Sorrento är en stad i bra storlek. Mindre stad under lågsäsongen kan nog bli ganska tom/lite saker att göra tänker jag.
 
Vi var i Sorrento slutet av April i år. Det var fullknökat med Turister. Capri ska vi inte tala om.
Var i Andalusien i oktober förra året och besökte bla Alhambra, Cordoba, Sevilla , samma där. Var i Cordoba även okt 2018 Väldigt mycket turister Beror lite på vad man gillar och ska göra. Tips är att hålla koll på plånboken i Italien.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
527
Relationer Bakgrund, cancerdiagnos under våren. Opererad, cellgiftsbehandlad, ej spridning just NU. Men vet inte hur många år jag har kvar, man...
2
Svar
30
· Visningar
1 729
Senast: Motacilla
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Crossline
·
Hundhälsa Jag behöver hjälp att tänka, vi ska till fjällen i juli och har tänkt åka någon dag över till Norge och jag vet ju att man kan...
Svar
9
· Visningar
460
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp