Resa till Pripyat?

CillaW

Trådstartare
Min bror har fyllt jämnt och jag har gett honom en upplevelse. Jag vet att han är väldigt fascinerad av övergivna, udda platser och jag vet att han skulle älska en resa till Pripyat. Hade tänkt börja boka så snart jag vet hur jag ska gå tillväga.

Är det någon som har varit där eller har några tips om hur man reser dit? Hur länge är det lagom att resa?
 
Min bror har fyllt jämnt och jag har gett honom en upplevelse. Jag vet att han är väldigt fascinerad av övergivna, udda platser och jag vet att han skulle älska en resa till Pripyat. Hade tänkt börja boka så snart jag vet hur jag ska gå tillväga.

Är det någon som har varit där eller har några tips om hur man reser dit? Hur länge är det lagom att resa?
Åh den här tråden ska jag följa, min sambo har pratat om att åka dit och jag skulle gärna se det också!
 
Min bror har fyllt jämnt och jag har gett honom en upplevelse. Jag vet att han är väldigt fascinerad av övergivna, udda platser och jag vet att han skulle älska en resa till Pripyat. Hade tänkt börja boka så snart jag vet hur jag ska gå tillväga.

Är det någon som har varit där eller har några tips om hur man reser dit? Hur länge är det lagom att resa?

Antar att man reser till Kiev och sen bokar resa till Pripyat via bolag eftersom man inte får resa in till staden på egen hand.
Skulle gärna vilja åka dit så kommer också att följa tråden :)
Skulle jag åka dit skulle jag nog välja sommar/sensommar när det är grönt.
 
Pripyat är jättespännande har jag hört.

Vill du ha en liknande upplevelse på närmare håll kan jag rekommendera Borne Sulinowo i Polen, en hemlig, övergiven sovjetisk militärbas/stad som inte finns på kartor. Se stridsvagnsparkeringar, förorter och en sorglig militärkyrkogård där majoriteten av gravarna är för pojkar i 18-20-årsåldern med dödsdatum långt efter kriget.

Skrothandlare har stulit alla brunnslock så det är lite nära-döden-upplevelse att utforska förorterna med vildvuxna fruktträd, skolor och andra samhällsfunktioner. Vid "huvudbasen" finns en vitrysk/rysk restaurang och en affär där det går att köpa ryska varor. Där har också vissa hus renoverats och polacker flyttat in. Intressant och tankeväckande turistmål som bara verkar vara känt i Polen.
 
Min bror har fyllt jämnt och jag har gett honom en upplevelse. Jag vet att han är väldigt fascinerad av övergivna, udda platser och jag vet att han skulle älska en resa till Pripyat. Hade tänkt börja boka så snart jag vet hur jag ska gå tillväga.

Är det någon som har varit där eller har några tips om hur man reser dit? Hur länge är det lagom att resa?
Du reser till Kiev sedan bokar du via någon resebyrå (alternativt innan avfärd, se länk), det ligger bara några timmar från Kiev, så tar inte lång tid att ta sig dit.

http://www.ostresor.se/resa/tjernobyl.html
 
Min bror har fyllt jämnt och jag har gett honom en upplevelse. Jag vet att han är väldigt fascinerad av övergivna, udda platser och jag vet att han skulle älska en resa till Pripyat. Hade tänkt börja boka så snart jag vet hur jag ska gå tillväga.

Är det någon som har varit där eller har några tips om hur man reser dit? Hur länge är det lagom att resa?

Jag var där i september förra året! Mycket bra arrangerat på alla sätt och vis.

Vi flög till Kiev på torsdagen och turistade där torsdag kväll + fredag och på lördagen åkte vi till Tjernobyl. Man kan åka till zonen själv men det är mycket meck med att ordna tillstånden så att boka med en av arrangörerna rekommenderas. Kan bara tala för den vi åkte med såklart, men de hade riktigt bra minibussar med bra fjädring (vägarna är väldigt raka men också väldigt skumpiga) och ac, bra bild- och ljudutrustning för all förhandsinfo.

Det finns tvådagarsturer man kan göra men jag tyckte att en dag räckte fint, man hann se väldigt mycket - byar runt om, Pripyat, reaktorn (nu är den ju dock i sin nya sarkofag) m.m.
Man får gå in i flera byggnader, men de blir färre varje år som är säkra nog att besöka så gäller att passa på. Det som är bra att tänka på är att de är få ställen att kissa på så gäller att passa på när tillfälle bjuds och ett tips är att ha med sig lite papper och våtservett i fickan för papper och tvättmöjligheter är inte garanterade någonstans. Och är man vid den stora radaranläggningen och behöver kissa i en "wild toilet" som de sa, får man vara beredd att träffa enorma korsspindlar!
Och lunchen är en upplevelse i sig :)

Även Kiev i sig är trevligt, billigt och lätt att ta sig runt i - när man har lärt sig tyda de kyrilliska bokstäverna då. Härlig stämning på kvällarna! MEN, de är inga fenor på engelska överlag och inte alltid så pepp på att ens försöka förklara med gester etc. Var inte ofta man fick ett leende av en kassörska eller liknande. Turistkartorna kan man inte lita helt på heller, saker kan vara utmärkta på fel gata etc, men brukar vara "ungefär" där.

Man får också växla på plats i landet, de sägs att euro och USD går att betala med men det är också lite "efter behag" så enklast för en själv att växla till lokal valuta (brukar ej gå att växla till det i Sverige).

Så är man bara beredd på att all kommunikation inte alltid går så smidigt, att mycket är "officiellt är det såhär men i verkligheten är det snarare såhär" så är det himla trevligt! Och som sagt - själva turen till Tjernobyl var fruktansvärt smidig med väldigt duktiga och engelsktalande guider.

Rekommenderas!

(skriver på mobilen så hoppas det inte blev allt för rörigt)
 
Senast ändrad:
Är september en bra tid att åka?
Jag tyckte det, lagom temperatur och fortfarande grönt (åkte i början av september).

Man måste ha heltäckande klädsel under besöket så det var lagom temperatur att ha en tunn långärmad och byxor. Man behöver verkligen inte kasta kläderna efteråt men eftersom vi dels saknade tvättmöjligheter och dels inte vilja nojja över att få med sig ngt (inklusive spindlar :D) så var det vår plan, därmed ville vi åka en tid där jacka förhoppningsvis var överflödigt.

Verkat dock vara lite si och så med tvånget att ha långärmat/långbyxor, t-shirt verkar vara accepterat i de flesta fall ändå, men långbyxor och heltäckande skor är det viktigare med.
 
Vi var i Ukraina i fem dagar. Kiev var jättefint och rekommenderas verkligen!
Vi åkte på en tvådagars tour och jag är himla glad att vi tog oss den tiden. Vi var bara sju + guide och chaufför, och hade mycket tid på oss att vandra runt på egen hand och anpassa rundturen till vad folk ville se och när vi ville se det. Utom en stackars finne som inte räknat med att det skulle vara för kallt för att malarna skulle synas... Dessutom pratade guiden väldigt gärna om allt möjligt om livet i Ukraina.
Avstånden är stora och på en endagarstur blir det nog mycket tid i bussen och korta stopp vid de kändaste platserna. Och mindre upptäckarkänsla.

Officiellt får man inte gå in i de flesta byggnader, men vad vakterna inte ser... vår guide var bundis både med vakterna och med alla gatuhundar i området ;)
På morgonen andra dagen var vi helt själva i området och då tog vi oss ut på taket på ett av höghusen.


Vi hade på väg till radiostationen turen att få se en prewalskihäst!!


Maten vi fick i zoonen var ingen höjdare, men jag väljer att se det som en del av upplevelsen.

Ta med oömma kläder, rejäla skor och ficklampa , man traskar runt i massa (bortsett från strålning) sunk som nog inte är direkt hälsosamt och det finns mängder av glassplitter och annat man trampar på.
 
September är nog fint, men man ser sämre när det allt är är grönt.
Guiden varnade dock för myggen som ska vara hemska
 
Jag var där i september förra året! Mycket bra arrangerat på alla sätt och vis.

Vi flög till Kiev på torsdagen och turistade där torsdag kväll + fredag och på lördagen åkte vi till Tjernobyl. Man kan åka till zonen själv men det är mycket meck med att ordna tillstånden så att boka med en av arrangörerna rekommenderas. Kan bara tala för den vi åkte med såklart, men de hade riktigt bra minibussar med bra fjädring (vägarna är väldigt raka men också väldigt skumpiga) och ac, bra bild- och ljudutrustning för all förhandsinfo.

Det finns tvådagarsturer man kan göra men jag tyckte att en dag räckte fint, man hann se väldigt mycket - byar runt om, Pripyat, reaktorn (nu är den ju dock i sin nya sarkofag) m.m.
Man får gå in i flera byggnader, men de blir färre varje år som är säkra nog att besöka så gäller att passa på. Det som är bra att tänka på är att de är få ställen att kissa på så gäller att passa på när tillfälle bjuds och ett tips är att ha med sig lite papper och våtservett i fickan för papper och tvättmöjligheter är inte garanterade någonstans. Och är man vid den stora radaranläggningen och behöver kissa i en "wild toilet" som de sa, får man vara beredd att träffa enorma korsspindlar!
Och lunchen är en upplevelse i sig :)

Även Kiev i sig är trevligt, billigt och lätt att ta sig runt i - när man har lärt sig tyda de kyrilliska bokstäverna då. Härlig stämning på kvällarna! MEN, de är inga fenor på engelska överlag och inte alltid så pepp på att ens försöka förklara med gester etc. Var inte ofta man fick ett leende av en kassörska eller liknande. Turistkartorna kan man inte lita helt på heller, saker kan vara utmärkta på fel gata etc, men brukar vara "ungefär" där.

Man får också växla på plats i landet, de sägs att euro och USD går att betala med men det är också lite "efter behag" så enklast för en själv att växla till lokal valuta (brukar ej gå att växla till det i Sverige).

Så är man bara beredd på att all kommunikation inte alltid går så smidigt, att mycket är "officiellt är det såhär men i verkligheten är det snarare såhär" så är det himla trevligt!
Ja, vi kom fram till att det nog beror på att folk får lite panik och på förhand tror att de inte kommer lyckas kommunicera, så de ger upp på förhand. En tunnelbanepersonal såg nästan skräckslagen ut när vi ville veta var vi var och hur vi skulle komma till tågstationen. Inte ens en bild på stationen hjälpte :)

Men när man väl fattat hur det fungerade så var tunnelbanan grymt bra.

Mat och dryck var pinsamt billigt. Och arkitekturen är så kul! Nya hus, gamla hus, futuristiskt öststats design,nya hus som ser gamla ut, slitna betongkomplex där alla byggt in sina balkonger med vid olika tidpunkter och med olika material/design, lyxhus bredvid rivningsobjekt....
Mängder av museum och många utan engelska texter men styrda av stränga gamla damer som ser till att man inte fuskar och hoppar över något rum - har man betalt emhela tio spänn i inträdesavgift så ska man ha valuta för sina pengar, vare sig man vill eller inte...

Vad det gäller toa i zoonen så rekommenderar jag att kissa i en buske istället för utedassen med ståhål i golvet...
 
Ja, vi kom fram till att det nog beror på att folk får lite panik och på förhand tror att de inte kommer lyckas kommunicera, så de ger upp på förhand. En tunnelbanepersonal såg nästan skräckslagen ut när vi ville veta var vi var och hur vi skulle komma till tågstationen. Inte ens en bild på stationen hjälpte :)

Men när man väl fattat hur det fungerade så var tunnelbanan grymt bra.

Mat och dryck var pinsamt billigt. Och arkitekturen är så kul! Nya hus, gamla hus, futuristiskt öststats design,nya hus som ser gamla ut, slitna betongkomplex där alla byggt in sina balkonger med vid olika tidpunkter och med olika material/design, lyxhus bredvid rivningsobjekt....
Mängder av museum och många utan engelska texter men styrda av stränga gamla damer som ser till att man inte fuskar och hoppar över något rum - har man betalt emhela tio spänn i inträdesavgift så ska man ha valuta för sina pengar, vare sig man vill eller inte...

Vad det gäller toa i zoonen så rekommenderar jag att kissa i en buske istället för utedassen med ståhål i golvet...
Tjuvläser något år eller två i efterhand här ;)
 

Liknande trådar

Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 458
Senast: Paddington
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 197
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Jag älskar fastigheter och jag har en dröm att äga fastigheter för uthyrning. Men hur börjar man? Innan var det bara en dröm och en...
Svar
2
· Visningar
661
Senast: Squie
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 322
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp