Resa till Storbritannien

Poisonous

Trådstartare
Har fått för mig att dra från Sverige. Haha.
Har en vän i Storbritannien jag kan bo hos men har så många funderingar. Jag som knappt varit utanför min lilla by i hela mitt 26åriga liv.

Vad jag förstår behöver jag inte visum för att åka dit? Inte ens om jag bara köper en enkelbiljett?
Pass naturligtvis.
Vart kan jag hitta vad som gäller för bagage osv?
Jag är verkligen helt novis på det här och googlar så fingrarna blöder. Men personliga erfarenheter tas gärna emot!
Samt lite pepp, törs man? Har inget som binder mig till Sverige, inget jobb eller boende (Bor f.n hos mina föräldrar efter att det tog slut med killen jag bodde med)
 
Naturligtvis. Har lite pengar sparade men planen är att hitta ett jobb snarast, kan jobba som vad som helst i princip bara för att stanna.
Har serveringserfarenhet, samt jobbat handels och städ så jag kan tänka mig att ta vilket jobb som helst.
 
Jag drog till London när jag var 19. Det var innan Sverige var med i EU, så det var olagligt att jobba annat än som au pair om man inte skaffade speciellt visum. Jag hade inget sådant, men jobbade svart på hotell och restaurang i de sex månader jag var där. Min engelska var sådär gymnasieengelska, men den blev snart bättre.

På senare år har jag ofta tänkt att jag kanske skulle åka tillbaka, nära trettio år senare. Men då jobba inom mitt nuvarande yrke. Måste bara skaffa mig någon internationellt inriktad specialkompetens, sen så... Som det är nu åker jag dit 1-2 gånger om året. Men jag har inte längre några bekanta från London-tiden utan det är som turist.

Bagage beror på flygbolag. Vanligen är det 20-23 kg med bolag som SAS och BA. Med lågprisbolagen köper man till bagage utöver handbagage. Du behöver inget visum, men UK är inte med i Schengen så du måste ha pass. Och det är möjligt att det ska vara giltigt i sex månader. Jag vet inte vad som behövs för att jobba, men de är med i EU så det bör vara allmänna regler.
 
Åk! Annars kommer du ångra dig!
Jag jobbade ett halvår på hotell i Skottland. Hittade jobbet på arbetsförmedlingens sida, se hade en avdelning för utlandsjobb. Sen när vi var i Skottland sp bytte vi jobb. Gick bara in på deras arbetsförmedling.
Mi erfarenhet är att om kan kan tänja dig servicejobb är det lätt att få jobb. Bara fråga runt, eller kolls på deras arbetsförmedling
Dock- det är lågs löner för servicejobb. Så förvänta dig inte att tjäna mkt pengar. Men- du får ett äventyr och minne för livet!
Åk!

Och om du inte gillar det så kan man alltid åka hem igen!
 
Kom!
Bara o packa väska och ta med sig passet, så löser sig resten typ.
Vilken del av landet siktar du på? det påverkar nog mycket chansen att få jobb, och vilken typ av jobb det går att få. I London och andra storstäder är det nog hyfsat lätt att få tag i vissa yrken, typ jobba i pub, resturang eller bar, men lönen är låg (minimum wage är £6.50/hr om du är över 21, men första £11k är skattefria), och framförallt London är dyyyyrt. Dock finns det många, framförallt unga, som hankar sig fram så, så bevisligen går det.

Boende standarden är lägre än i Sverige, enkel regel är att förvänta sig att betala mer, och få mindre (både till yta och kvalitee), dock är det mycket lättare att få tag i boende (i London kan man ringa på en annons en dag och flytta in nästa), och det är vanligt att bo i "house-shares", där man hyr ett sovrum och delar vardagsrum och kök med allt från 1-7 andra. Min erfarenhet är från London, så visst varierar det över landet.
 
Men åååh vad jag avgudar er! Tack för peppen!
@Stefffie tanken är Wales, där min vän bor =)
Har inga förväntningar på någon hög lön utan vill göra detta för att börja om, göra något annat. Komma iväg.
Har bott i en liten by hela mitt liv (26år) och knappt varit ner till huvudstaden ens en gång liksom. Aldrig varit utomlands ingenting.
Min engelska är väldigt bra, pratar engelska dagligen (Många engelsktalande vänner) så är inte orolig för att jobba serviceinriktat.=)
 
Det låter verkligen roligt, klart du ska åka när du har så bra ordnat att du kan bo hos din vän till att börja med! Åh så kul, ÅK!! :bump:

Jag har viljat gjort något liknande (fast till södra England) i säkert 7-10 år, men "livet kommer emellan" hela tiden med djur, sjukdomar, familjeangelägenheter och annat... Så jag, som vill men inte kan, säger att KAN du, och VILL, så klart du ska prova! Vad har du att förlora?
 
Glöm inte kolla reglerna för handbagage, det är extremt petit. Inga vätskor m.m Det är samma regler för alla så det är bara att gå in på valfritt flygbolags hemsida. Ha det så kul på ditt äventyr!
 
Har fått för mig att dra från Sverige. Haha.
Har en vän i Storbritannien jag kan bo hos men har så många funderingar. Jag som knappt varit utanför min lilla by i hela mitt 26åriga liv.

Vad jag förstår behöver jag inte visum för att åka dit? Inte ens om jag bara köper en enkelbiljett?
Pass naturligtvis.
Vart kan jag hitta vad som gäller för bagage osv?
Jag är verkligen helt novis på det här och googlar så fingrarna blöder. Men personliga erfarenheter tas gärna emot!
Samt lite pepp, törs man? Har inget som binder mig till Sverige, inget jobb eller boende (Bor f.n hos mina föräldrar efter att det tog slut med killen jag bodde med)
Åk - jag kan inte se hur du förlorar någoting på att prova. Om det inte är för dig och du väljer att åka hem igen - så väljer du att åka hem. Det är alltid bra att aktivt välja sin väg
 
Nu har jag kommit så långt att jag fixat pass.
Funderar på att ta tåget ner dagen innan till Arlanda och bo över på hotellet där.
Går tåget ända ut till arlanda eller byter man till buss? Jag förstår inte riktigt hemsidan.
Är det lätt att hitta på Arlanda?
Jag börjar känna mig lite hysterisk xD
 
Nu har jag kommit så långt att jag fixat pass.
Funderar på att ta tåget ner dagen innan till Arlanda och bo över på hotellet där.
Går tåget ända ut till arlanda eller byter man till buss? Jag förstår inte riktigt hemsidan.
Är det lätt att hitta på Arlanda?
Jag börjar känna mig lite hysterisk xD
Om du åker tåg till Arlanda station så går tåget till flygplatsen. Du åker rulltrappa/hiss upp från perongen. Du behöver inte ens gå utomhus.

De olika ankomsttiderna beror på att det är byte i London och då finns det flera olika flyg du kan flyga vidare med till Wales, som har olika avgångstid från London.
 
@Poisonous: Bara du tar dig till Arlanda så finns det massor med personal att fråga om hjälp, alla flyger för första gången en gång ;) Jag tycker Arlanda är rätt lätt att hitta på plus att den är inte så stor.

Lycka till och ha det så trevligt!
 
En sak jag tänkte på.
Det här med vätskor på planet. Gäller det bara handbagaget?
Jag dör om jag måste lämna min nagellackskollektion hemma xD
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp