Resa till Usa

Atryggen

Trådstartare
Hej!
jag skulle jätte gärna vilja resa till usa och jobba på en ranch där. helst i montana!
jag har försökt att leta runt och hitta information men jag hittar inte så mycket.
är det någon som har rest till usa och jobbat där på en ranch? som vet hur man ska gå till väga?
jätte tacksam för tips :)
 
Sv: Resa till Usa

Du hittar nog inte så mycket information för att det är riktigt svårt att göra på laglig väg, tyvärr.

Arbetstillstånd är svårt att få, framförallt när det gäller jobb som vem som helst kan göra.
 
Sv: Resa till Usa

Finns det inte ett green card-lottery som man kan delta i? Fast chansen kanske inte är så stor att man vinner det kanske...
 
Sv: Resa till Usa

Hur gammal är du? För det behöver inte alls vara svårt att åka över och jobba om man är ung (typ under 35) och åker som utbytespraktikant.

Jag åkte till USA och jobbade ett år under programmet Agriventure, som organisationen IAEA (International Agricultural Exchange Association) ordnade. Jag var på intervju först för att de skulle få ett hum om mina förkunskaper och vad jag ville göra och sedan fixade de ihop mig med en värdfamilj och jag hade ett fantastiskt år. Nu jobbade jag förvisso på en plantskola i Norddakota, men hade ett par kompisar i ND som arbetade på rancher med hästar genom IAEA och jag är helt övertygad om att möjligheten finns i Montana också.

Andra organisationer genom vilka man kan åka som lantbruksrelaterad utbytespraktikant är MAST (Minnesota Agricultural Student Trainee) och CA och Global (kommer inte riktigt ihåg hela namnen på de två senare och jag vet inte ens om de skickar svenska praktikanter).

Man tjänar inte särskilt mycket pengar som praktikant, men möjlighet till fantastiska upplevelser får man!!
 
Sv: Resa till Usa

Håller med Sylvatica här.

Jag söker arbetsvisum för ett år just nu, genom CAEP och som trainee hos en travtränare. Det är inte säkert jag får det, men det är som allra lättast vad jag förstått det som genom någon sådan här organisation. Vi måste dock ha utbildning eller minst 5 års arbetserfarenhet, och kunna visa på det. Men det är verkligen värt ett försök :)
 
Sv: Resa till Usa

CAEP var det jag tänkte på, ja! Hade flera kompisar i ND som åkte genom dem. Hoppas du kommer iväg! :-)

Men angående erfarenhet, så tror jag det varierar mellan organisationerna och beroende på program inom dem. En annan Agriventure-kompis i ND var musiklärare hemma och hade aldrig knappt satt sin fot på ett lantbruk, men kom till en värdfamilj som tyckte det var roligt att lära upp från grunden. Jag tror de är duktiga på att matcha, det gäller bara att vara ärlig med sina förkunskaper. Lycka till!
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 250
Senast: LiviaFilippa
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 556
Senast: Paddington
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 145
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Jag är på väg tillbaka efter utmattning och ska efter en längre tid på 75% sjukskrivning nu börja jobba 50%. Det är jag själv som har...
2
Svar
20
· Visningar
1 392
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp