Resa + vandra med hund

linnsan

Trådstartare
Jag har planer på att resa utomlands med vovvarna och vandra i ett par veckor. Skulle vara fruktansvärt roligt :)

Har en stor schäfergrabb på 40 kg och en liten blandraskille på 8,5 kg. Så båda kommer ju förmodligen få åka i lastutrymmet om det blir flyg. Vilket jag inte tror blir några större problem, eventuellt att lillen kanske kan få lugnande innan.

Är det någon härinne som har vandrat med hund utomlands? Vill ju gärna vandra någonstans där naturen är lite olik från sveriges. Vet en person som vandrat i frankrike/spanien och det rekomenderades. Men dock vandrade hon utan hund.

Jag hade tänkt vara borta i 2-4 veckor. Det jag funderar mest över är ju hur man ska göra med fodret. Om man har med sig så man kan ge lite av fodret varje dag + få tag i rått kött där man själv äter, så borde det ju gå? Är det ngt man behöver tänka på när man ger rått kött från andra länder? Kanske inte ge det rått överhuvudtaget?

Jag hade tänkt ge High Energy Extreme, så det är så näringstätt som möjligt. Schäfern får det redan och han funkar bra på det. Lillen kan ibland få smaka lite och han tycker det är mums! Men jag kan knappast ta med så det blir full ranson under hela tiden, därav funderingarna över kött också.

Sen blir det ju annat att packa i väskan som "sjukväska" med bomull, bandage, sårmedel och nummer till vet och klinik i området. Sen extra halsband + koppel osv.

Hundarna är vaccinerade mot parvo, kennelhosta + rabies och har fått pass. Ska även kolla upp så det inte är ngn speciell karantän. Men har för mig att det inte är det?

Någn som har några tips? Både på resmål där det är lite hundvänligt och på hur man på bästa sätt löser foderfrågan!

Blev långt nu ser jag men hoppas ngn orkar läsa :)
 
Sv: Resa + vandra med hund

ag har en god väninnan som just kommit hem från spanien med hundar där de varit o vandrat i bergen!!! så jäkla fint o underbart på alla vis o på slutet kom de framåt kusten o stränderna=)
de var tre tjejer tror jag det var och hundar och de bilade iof ner o hade på nåt vis med sig bilen på olika stationer...kan inte alla detaljer dock själv. men om du PMar mig så kan jag sätta dig i kontkat med de tjejern!
just nu är hon dessutom i skottland nånstans där de hyrde ett litet hus några månader o ska promenera o greja lite så!! jag är såå avis på henne! jag skulle inte tveka en sekund att åka iväg om jag hade pengarna.
men ska du verkligen gå ensammen??
det krävs ju mkt planering då eftersom du inte kan ta med dig, allt, vart ska du sova o sånt?? kan du inte planera ose om det går att gå några dagar i taget oså kommer du till en större by där de har hundmat eller så?? men jag tror att det blir svårt att få med ditt vanliga torrfoder om du inte har någon som kan mäta upp dig osv...
 
Sv: Resa + vandra med hund

Tack för ditt svar!

Ja, jag hade tänkt ha med en kompis. Det känns lite jobbigt och tråkigt att vara helt själv, trots fyrbenta vänner:D

Ja, det var de olika byarna som jag tänkte att man kanske kunde få tag på kött i. Men det kanske finns hundmat där? Det borde ju gå att kolla upp någonstans, tycker jag. Ingen av hundarna är direkt känsliga så om de får lite olika foder under resan ska inte vara några direkta problem.

Jag hade tänkt tälta, men ska först kolla upp om man kan få boende med hundarna. Och hur dyrt det är, så slipper man ju konka på tältet iaf.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 427
Senast: Sofie.S
·
Övr. Hund Hej! Vill höra om era erfarenheter av att ta med hund till Spanien samt om någon har erfarenhet av att vandra i Spanien eller södra...
Svar
17
· Visningar
3 518
Äldre Kanske blev rubriken lite missvisande, jag är inte efter "tänk på det här" i första hand, utan tips på resmål och aktiviteter! Jag är...
Svar
10
· Visningar
1 839
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
1 904
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp