Reservation i försäkring pga kolik

Babe

Trådstartare
Vet inte ifall tråden hör hemma här men annars får moderatorn gärna flytta den.

Hade kolik på min häst i förra veckan. Jourvet var hemma och behandlade och hästen mår nu bättre. Fick räkningen igår. Den gick på lite mer än 3500 kr....
Har en självrisk på 2800 kr och tror att jag betalar en viss procent på överstigande belopp. Säg att vi kanske pratar om att jag skall få tillbaka 400-500 kr på försäkringen. Skickar ni in skadeanmälan för såna belopp? Hur stor är risken att man åker på en reservation ifall hästen får kolik igen. Är det bättre att inte nyttja försäkringen för små belopp???
Har fått skräck historier berättade för mig från kompisar om en som fått reservation efter två koliker under vintern.
Så vad tycker ni? Hellre kunna nyttja det jag betalar 10 000 kr / år i försäkring eller ha ett prickfritt protokoll hos fösäkringsbolaget ifall något allvarligt likt buköppning inträffar?

/B
 
Sv: Reservation i försäkring pga kolik

Jag förstår inte riktigt varför hästen skulle få reservation för kolik bara för att du får ersättning för veterinärvård i samband med detta?

Som jag förstått det så är det när man ändrar eller nytecknar en försäkring som man kan få reservationer. Så har det iaf varit för mig. Jag har en kolikhäst som i skrivande stund står på strömsholm för 4:e gången pga kolik. Pga buköppning för några år sen och annat "skojigt" har min häst kostat mitt försäkringsbolag minst 150 000 i vetkostnader på 4 år och jag har inte fått reservationer.

Det enda är att när mitt bolag lanserade en tilläggsförsäkring som täcker bla mediciner och alternativbehandlingar så tecknade jag en sådan och fick då reservation för sjukdomar i mag-tarmkanalen.

Ring ditt bolag och fråga vilken policy de har när det gäller reservationer.
 
Sv: Reservation i försäkring pga kolik

Jag tänkte snarare att dom hade det på papper att hästen haft kolik tidigare och vid andra gången gav mig en reservation.

Skräck exemplet jag gick beskrivet för mig var att hästen fick en reservation vid andra utnyttjandet av försäkringen samma vinter för kolik.

Därför undrade jag ifall det var värt denna prick i protokollet för 400 kr

/B
 
Sv: Reservation i försäkring pga kolik

För 400 spänn hade jag inte brytt mig om att utnyttja försäkringen. I och för sig har jag bonus för skadefria år och det vet jag inte om du har. Det skulle helt enkelt inte löna sig.
 
Sv: Reservation i försäkring pga kolik

Ok, jag kan förstå att du oroar dig.

Jag kan bara berätta hur det varit för mig. Jag har F***sam och de har alla papper på att min häst behandlats på strömsholm för kolik vid 4 tillfällen. Så länge jag inte ändrar något i försäkringen så händer ingenting. Med ändring menar jag ändra försäkringsform, höja belopp, byta bolag osv. Har du inga planer på att ändra i den så kan jag nästan svära på att det inte är någon fara. Om du bytar bolag kan man däremot åka på reservation eftersom de ofta tar in utdrag ur journaler vid nytecknande av försäkring.

Men du, du får inte reservation av att ringa och fråga. Eller om det är någon här som jobbar med försäkringar. Historier om kompisar till kompisar tar iaf jag med en nypa salt :grin:.
 
Sv: Reservation i försäkring pga kolik

Jag har oxså bonus för skadefria år, hästen har varit i min ägo i 8 år och aldrig nyttjat försäkringen.

/B
 
Sv: Reservation i försäkring pga kolik

Då skulle jag i alla fall räkna på vad jag förlorar om jag utnyttjar försäkringen. Vet inte hur det är med hästförsäkringar men på min bilförsäkring hjälpte försäkringsbolaget till att räkna på vad det skulle kosta om jag utnyttjade respektive inte utnyttjade försäkringen.
 
Sv: Reservation i försäkring pga kolik

Tack för ditt svar.
Har som sagt aldrig nyttjat försäkringen på denna häst under de åtta år hon varit fösäkrad. Men min tidigare häst hade hosta som unghäst,fick behandling av veterinär för förkylning. Då mitt försäkringsombud stod i samma stall åkte jag på en reservation för hosta på denna häst :crazy:

Är därför nojig över A....s resrvations system.
Den hästen dog dock inte på grund av hostan utan av andra orsaker senare.

Så jag har svårt att känna förtroende för mitt försäkringsbolag i såna här ärenden. Men som sagt under dessa år har jag betalat dem lite mer än 80 000 kr för att ha hästen försäkrad så 400 kr tillbaka är väl inte för mycket begärt.

/B
 
Sv: Reservation i försäkring pga kolik

Du har nog rätt, jag låter bli att nyttja försäkringen denna gång.
Men ibland känns det så orättvist, när skall man få något tillbaka för alla dessa pengar man betalar???

/b
 
Sv: Reservation i försäkring pga kolik

Ok, A* har kanske andra rutiner. Jag hade också tyckt att det är lite surt att ha betalat alla dessa premier om man inte ens ska våga begära tillbaka några hundralappar. Är man tex student (som jag...:crazy:) så kan dessa hundralappar vara nog så viktiga.

Jag har varit en riktigt urusel affär för mitt bolag :grin:. Jag bytte till dem för 6 år sen. Har betalat kanske 42000 i premier och de har pungat ut med i runda slängar 150 000. Och då är livvärdet inte utbetalt. För en häst som är försäkrad i 40 000. Jag får väl tacka dem genom att behålla samma bolag när och om jag skaffar en ny häst i framtiden. Som förhoppningsvis är friskare än den nuvarande...
 
Sv: Reservation i försäkring pga kolik

Fast om hästen får en annan skada eller kolik igen inom en viss tid så får du ju åter betala självrisken om du inte utnyttjar den nu. Självriskperioden brukar väl vara ca 3 månader och då betalar man ingen ny självrisk utan bara procentsatsen.
 
Sv: Reservation i försäkring pga kolik

Har man häst tillräckligt länge får man tillbaka förr eller senare. Jag garanterar.:crazy:
 
Sv: Reservation i försäkring pga kolik

Så fungerar det inte. Reservationer får man endast vid nyteckning eller t ex höjning av försäkringsbeloppet. Du kan aldrig få en reservation pga att du utnyttjar din försäkring, den kommer alltså att gälla för kolik även i framtiden.

Skadefria år etc vet jag dock inte så mycket om. Ring ditt bolag och diskutera.
 
Sv: Reservation i försäkring pga kolik

Nja, jag har två exemel på hästar som under löpande försäkring fått reservation. Den ena var försäkrad i samma bolag sedan föl. Efter andra behandlingen av kotled fick hästen reservation enligt brev från bolaget. Om ägaren besiktigade om hästen UA 6 månader efter sista behandling skulle reservationen lyftas. Men de fick alltså inte mer än de två behandlingarna på försäkringen.

Annat fall där försäkringsbolaget försökte samma sak efter första behandligen. Ägaren överklagade och fick direkt rätt.
 
Sv: Reservation i försäkring pga kolik

I såna fall är ju försäkringen helt onödig. Jag hoppas att du har fel, jag har aldrig hört talas om det och ändå kommer vi i kontakt med ganska många olika försäkringstagare på jobbet.
 
Sv: Reservation i försäkring pga kolik

Reservation ex på hö kotled, eller mag och tarmproblem (Kolik), betyder att det är undantaget från din försäkring, dvs Försäkringsbolaget ersätter inte om hästen blir sjuk.
 
Sv: Reservation i försäkring pga kolik

Vet tyvärr också att det kan gå till så! Fick reservation under pågående behandling av min häst, jag hade tagit över försäkringen och ägt hästen ca 1,5 år. De försökte ändå hänvisa reservationen till att föregående ägare behandlat hästen för samma problem 5 år tidigare! Vi överklagade och fick rätt, men lite svettigt var det innan det löste sig!:)

Vi fick dessutom två alternativ till behandling på kliniken, ett för egen ficka (billigare) och ett för försäkringsbolaget (dyrare)!!:confused: Vi sa att hästen självklart ska ha bästa/effektivaste behandlingen oavsett vem som ska betala!
 
Sv: Reservation i försäkring pga kolik

Din häst är ju redan försäkrad. För en häst som ska försäkras kan man göra en reservation för en åkomma hästen har eller haft vid tillfället då hästen ska införsäkras.
Vet inte vilket bolag du har, men kolla hur lång självriskperioden är?

Du kan ringa ditt försäkringsbolag utan att säga vem du är och kontrollera vad som gäller.

Om hästen skulle bli sjuk igen inom perioden som normalt brukar vara 100-120 dagar skickar du in samtliga kvitton för alla behandlingar, om du inte åker till en klinik som har direktreglering.

Hoppas det går bra framöver!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska låna ut en häst på foder. Som sällskap/mkt lätt promenadridning. Jag kommer stå på försäkringen. Den kostar knappt 200 kr per...
Svar
10
· Visningar
1 430
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Jag och sambon hade med vår hanhund (6,5 kg) när jag skulle köpa foder på landet utanför Malmö. Foderhalndeln har en stor gårdsplan där...
2
Svar
29
· Visningar
3 173
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp