Reservation i försäkring pga kolik

Sv: Reservation i försäkring pga kolik

Då min häst blev behandlad i hasen (aldrig behandlat tidigare) fick jag en reservation på hela bakbenet samt att de inte ville ersätta. De menade då att det berodde på en medföddskada (inflammation i hasen:confused:).

Då blev veterinärn som behandlade min häst rejält arg och tog på sig att ringa och prata med bolagets vet (vilket man absolut inte kunde görea enligt handläggren..). Det resulterade iaf i att reservationen togs bort samt att de ersatte.
 
Sv: Reservation i försäkring pga kolik

Hej!
Det är tredje gången på 10 månader som min ponny behadlas på klinik för kolik. Nu senaste var det tarmvred och det blev tal om ev buköppning som vi som tur var slapp.
Har förstått att någonting är galet vill fråga dig ifall du vet varför din häst har haft återkommande kolik? Har de hittat något organiskt fel på honom?
Undrar vad det kan vara som har orsakat så många koliker på min ponny under så kort tid.
 
Sv: Reservation i försäkring pga kolik

Har också fått reservation pga kolikbehandling.

1st okomplicerad kolik, som behandlades i stallet av distr.vet.
Hästens första, (och enda) och den var fullt vet.försäkrad och livförsäkrad sedan flera år tillbaka.

Jag fick inte reda på reservationen förrän mitt nya årsbesked dök upp i brevlådan ungefär ett halvår senare.
Blev såklart vansinnig och ringde upp bolaget. Eftersom ingen mer kolik inträffat fram tills jag hörde av mig så kunde de faktiskt tänka sig att ta bort reservationen igen. Tack så himla mycket...

Efersom försäkringsbolagen gjort vilkoren som de har så vågar man ju inte byta bolag hur som helst heller, det är bara att gnissla tänder och betala nästa premie.
Men absolut inte acceptera allt dumt de kommer med, man måste stå på sig och det tror jag gäller försäkringsbolag generellt.
 
Sv: Reservation i försäkring pga kolik

Okey. Men är det nått dåligt för försäkringen om det står reservation i papprerna?

Jag har nämligen fått att jag ska återpröva en reseravtion när jag skickade in för en behandling av en spark i nosryggen och en annan gång ringorm. (Minns inte just nu vilket av dem två de va de ville få återprövat) Var väl ungefär för 3000kr.

Hur går man tillväga då?
 
Sv: Reservation i försäkring pga kolik

Ja, det är inte bra med reservation pga att får du en skada eller sjukdom som omfattas av reservationen så tar försäkringsbolaget inte veterinärkostnaden för denna. Det går att ompröva reservationen efter ibland ca 1 år beroende på försäkringsbolag och vilken reservation man har. Då måste man ha ett friskintyg från veterinär som undersökt den reserverade "delen" av hästen och frisk skrivit den. Jag tror inte att du har reservation pga Ringormen, det är en vanlig hudåkomma som läker ut av sig självt på alla hästar. Läs ditt försäkringsbrev, där bör det stå vad reservationen gäller för eller i vilken omfattning reservationen gäller. Annars bör du ringa ditt försäkringsbolag och fråga hur du skall gå till väga.
 
Sv: Reservation i försäkring pga kolik

Ja, det kan man säga är dåligt. Du har ju ingen försäkring för det reservationen gäller. D v s; har du reservation höger fram har du ingen veterinärvårdsförsäkring om det händer höger fram något, du får heller inte ut någon livförsäkring om höger fram blir så illa skadat att hästen måste avlivas.
 
Sv: Reservation i försäkring pga kolik

Okey! Men då ska jag ringa min kontaktperson på måndag och fråga :) Det konstiga var att enligt henne skulle jag ha tillbaka på både ringormen och sparken (+ alla tester osv) som det lät när jag tecknade försäkringen. Men man har ju lärt sig att de flesta bolag har sina egna regler liksom :cool:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska låna ut en häst på foder. Som sällskap/mkt lätt promenadridning. Jag kommer stå på försäkringen. Den kostar knappt 200 kr per...
Svar
10
· Visningar
1 426
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Jag och sambon hade med vår hanhund (6,5 kg) när jag skulle köpa foder på landet utanför Malmö. Foderhalndeln har en stor gårdsplan där...
2
Svar
29
· Visningar
3 168
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp