Reservhingst

Emiro

Trådstartare
Nästa vecka åker mitt sto till seminstationen och skall om allt går bra betäckas med Hip Hop.
Men jag måste ju ha en plan B och det står helt still, jag vill gärna ha hjälp med detta.
Stoet är ett enstjärnigt selektionssto e.Elmshorn-Utrillo-Caracas, visad förra året med poängen 8-8-8.
Hon har tävlat 1.20 och ska vara utbildad msv dressyr. Hon är 1.61 hög men upplevs som mycket större.
I3553301W676H451V20160414T065222Z.jpeg

Förra året fick hon ett hingstföl e.Uncanto di Villagana som fick 8 på exteriör och kommentaren "mycket välutvecklad med långa linjer" Han är tuff, framåt och vettig. Mycket energi utan att vara nervös. I mina ögon väldigt snygg.
I3552775W552H507V20160405T150137Z.jpeg


Årets föl är tänkt till mig som bussig hobbyhäst (dressyr) och temperamentet är det jag värderar högst.
Jag vill ha en avkomma som är åt det godmodigare hållet så att säga. Bra gångarter som passar en hobbyryttare.
Har jag glömt något så är det bara att fråga. Det går bra att ifrågasätta mitt förstahandsval också då jag har en släng av "är det här verkligen rätt-ångest" nu när det närmar sig..

På kul får ni gärna lägga till vilken hingst ni skulle ha valt till henne om avsikten med avkomman var att ta fram en riktigt bra hopphäst.
 
Jag har ju en unge e Sir Oldenburg. Verkligen det snällaste och coolaste som vandrat på denna jord. Kanske inte kommer bli en superstjärna men han kommer förhoppningsvis kunna göra lite av varje. Är väldigt nöjd med honom så här i efterhand.
 
Jag har ju en unge e Sir Oldenburg. Verkligen det snällaste och coolaste som vandrat på denna jord. Kanske inte kommer bli en superstjärna men han kommer förhoppningsvis kunna göra lite av varje. Är väldigt nöjd med honom så här i efterhand.
Sir Oldenburg gillar jag jättemycket och var en av mina toppkandidater när jag skulle betäcka stoet förra gången. Folk runt omkring mig tyckte dock att jag inte skulle lägga en dressyrhingst på mitt hoppsto. (Trots att han är hoppstammad)
Så jag valde bort honom av den anledningen.
Men idag tänker jag annorlunda och avkommorna verkar ju bli trevliga allroundhästar av vad jag hört. Bra tips, tack!:up:
 
Sir Oldenburg gillar jag jättemycket och var en av mina toppkandidater när jag skulle betäcka stoet förra gången. Folk runt omkring mig tyckte dock att jag inte skulle lägga en dressyrhingst på mitt hoppsto. (Trots att han är hoppstammad)
Så jag valde bort honom av den anledningen.
Men idag tänker jag annorlunda och avkommorna verkar ju bli trevliga allroundhästar av vad jag hört. Bra tips, tack!:up:
Han är ju hopp-/multi, enligt Blupen så lämnar han bättre hopp än dressyr, vilket överensstämmer med stammen.:) Mitt sto seminerades i slutet av juli med honom på ett restskick (panikbetäckning) och hon tog sig direkt så det året hade han ruskigt bra fertilitet iaf.:)
 
Han är ju hopp-/multi, enligt Blupen så lämnar han bättre hopp än dressyr, vilket överensstämmer med stammen.:) Mitt sto seminerades i slutet av juli med honom på ett restskick (panikbetäckning) och hon tog sig direkt så det året hade han ruskigt bra fertilitet iaf.:)

Helt OT men... Är det inte Sir Oldenburg som har halvkass dräktighet, eller blandar jag ihop det?
 
SO har mycket bra fertilitet. Jag skulle dock inte betrakta honom som en reserv till Hip Hop.
Utveckla gärna. :)
Borde jag ha SO som etta istället? Eller borde jag inte välja HH? Vilken hingst tycker du uppfyller vad jag letar efter? Väldigt tacksam för åsikter. :)
 
Med tanke på vad du vill ha för häst hade jag valt SO före HH:p. Mycket pga SO verkar lämna mycket fin front och vill en dressyra, om så bara på hobbynivå är en fin front något som gör allt så mycket enklare. Har sett lite för många myrslokar på låg halsansättning e HH. Sen har jag sjäv inga problem med kombon av hopp/dressyr-blod tycker att just de hästarna med blandad stam blir de bästa hobbyhästarna.
 
Ett annat förslag är att titta på Crelido! Han trumfar Sir Oldenburg på de flesta punkter - förutom fertiliteten.
 
Med tanke på vad du vill ha för häst hade jag valt SO före HH:p. Mycket pga SO verkar lämna mycket fin front och vill en dressyra, om så bara på hobbynivå är en fin front något som gör allt så mycket enklare. Har sett lite för många myrslokar på låg halsansättning e HH. Sen har jag sjäv inga problem med kombon av hopp/dressyr-blod tycker att just de hästarna med blandad stam blir de bästa hobbyhästarna.
Ja, lite så har mina tankegångar också gått. Men tror du att SO lämnar lika coola avkommor som HH? Temperamentet är prio ett. Eftersom jag tycker att de bästa hindren är de som står kvar i hinderförrådet så sneglar jag mycket åt dressyrhingstarnas håll...:p
 
Senast ändrad:
Ett annat förslag är att titta på Crelido! Han trumfar Sir Oldenburg på de flesta punkter - förutom fertiliteten.
Han är jättefin! Men om det inte tar sig med HH så tror jag inte jag vågar mig på utlandsskick. Eller tänkte du som förstahandsval?
 
Ja, lite så har mina tankegångar också gått. Men tror du att SO lämnar lika coola avkommor som HH? Temperamentet är prio ett. Eftersom jag tycker att de roligaste hindren är de som står kvar i hinderförrådet så sneglar jag mycket åt dressyrhingstarnas håll...:p

Jag tycker inte du ska ta alls SO faktiskt. De avkommor jag har sett har inte gjort mig lycklig. Han har inte varit så bra på svenska ston som jag tycker man kunnat förvänta sig. Men det är en personlig åsikt.
 
Jag tycker inte du ska ta alls SO faktiskt. De avkommor jag har sett har inte gjort mig lycklig. Han har inte varit så bra på svenska ston som jag tycker man kunnat förvänta sig. Men det är en personlig åsikt.
De är de personliga åsikterna som jag vill ha. Tack! :)
 

Liknande trådar

Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Avel Jag råkade bli med welsh mountain i november förra året. Stoet heter Twyford Morgana RWM 538 e. Glenwood Drifter u. Twyford Minette ue...
Svar
6
· Visningar
2 929
Senast: Görel
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 744
Senast: Molekyl
·
S
Avel Hej! Jag har ett halvblodssto på foder e. Leuthen I-Cordon Bleu-Utrillo som jag skulle vilja betäcka, inte i år men eventuellt nästa...
Svar
19
· Visningar
2 244
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp