Resetips för äldre

Wembley

Trådstartare
Min mamma fyller 80 i vår och pappa är några år äldre. Sitter och funderar på om vi skulle kunna resa någonstans och i sådant fall var, så vänder mig till buke och hoppas att få några förslag.

Min mamma vill gärna ha tillgång till SPA, pappa trivs i värme men för mammas skull bör det inte överstiga 25 plus eftersom hon är hjärtsjuk och mår dåligt av kraftig värme. Pappa är glutenintolerant, har diabetes 1 och går stappligt. Det får gärna vara en flygresa (eftersom man kan beställa assistans på flyg), men inte längre än 5 timmar. Hotellet bör vara bekvämt, ha hiss och restaurang (all-inclusive kanske). Reseperioden skall vara någon gång från slutet av februari till slutet på mars. Runt 1 vecka är nog lagom. Någon som har något trevligt att föreslå? Har sökt febrilt men det är en djungel :crazy:
 
Gran Canaria kanske? Många äldre som åker dit. Tyvärr lite längre flygresa än du önskar, ungefär 6 timmar. Men bra väder och många hotell att välja på.
 
Gran Canaria kanske? Många äldre som åker dit. Tyvärr lite längre flygresa än du önskar, ungefär 6 timmar. Men bra väder och många hotell att välja på.

Lite i längsta laget och jag vet att de varit där förut och inte var så förtjusta.
 
Madeira verkar va poppis bland äldre

Antagligen däför jag tänkte åka dit
//33 men känner mig som 80 :D

Hahaha, har kikat på det faktiskt :D Funderar dock på om det inte är väldigt kuperat och stenigt? :confused: Pappa är rätt stapplig och mamma orkar inte gå i trappor och backar alltför mycket med sitt hjärta.
 
Hahaha, har kikat på det faktiskt :D Funderar dock på om det inte är väldigt kuperat och stenigt? :confused: Pappa är rätt stapplig och mamma orkar inte gå i trappor och backar alltför mycket med sitt hjärta.
De har små elscooters man kan hyra. Och mycket organiserade utflykter.
Det är rensa pensionärsparadiset. Vi sänkte medelåldern med sådär 40 år när vi var där.
 
Hahaha, har kikat på det faktiskt :D Funderar dock på om det inte är väldigt kuperat och stenigt? :confused: Pappa är rätt stapplig och mamma orkar inte gå i trappor och backar alltför mycket med sitt hjärta.

Jag tror det är ganska platt om man bor längs med havet, det verkar också som att typ strandpromenaderna är av bra kvalitet men gissar att det precis som Azorerna kan vara mer kuperat uppåt, läs hotell recensionerna (både Azorerna och Madeira) då det verkar som att vissa hotell ligger lite illa till för resenärer när man ska från sin transfer till hotellet
 
De har små elscooters man kan hyra. Och mycket organiserade utflykter.
Det är rensa pensionärsparadiset. Vi sänkte medelåldern med sådär 40 år när vi var där.
Låter ju finemang! :D Elscootrar :confused: Är de två eller fyrhjuliga? Lovar pappa kan inte köra tvåhjuling nuförtiden..:crazy:
 
Jag kastar in båtkryssning litet från sidan. Min mamma och hennes sambo, 70+ respektive 80+, gör det typ två gånger om året. Behöver inte bli dyrare alls än en ”vanlig” semesterresa (men kan förstås bli om man vill). Utbudet är rätt stort redan från de två-tre största kryssningsbolagen, i olika världsdelar. Alla tänkbara faciliteter finns på de större av båtarna, och de är vana att tillgodose önskemål från äldre.
 
Svärisarna, som inte är så rörliga längre, har också börjat åka mer och mer på kryssning. De var mycket nöjda med sin kryssning längs floden Douro i Portugal.
 
Costa del Sol i Spanien kanske? Fungerar ju som pensionärskuvös för många nordbor :angel:

Ca 5h flygtid, finns massor med fina trevliga byar att bo i. Malaga är en av de större städerna med flygplats, därifrån är det nära till mindre städer/byar om så önskas, annars är Malaga trevligt.
Tips på mindre städer är Nerja och Torreveija :)

Malta kan kanske vara ett alternativ annars :)
 

Liknande trådar

Äldre Behöver lite input från er som har erfarenhet av när föräldrar åldras och behöver hjälp. Min situation är den att jag är ensambarn...
2
Svar
25
· Visningar
4 669
Senast: trazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp