Resmål i april/maj

Bubble

Trådstartare
Funderar på att åka en vecka någonstans i slutet på april eller i maj. Var är det varmt då? Kreta, Mallorca, Cypern eller Kroatien är det vi funderat på. Vill kunna sola och bada om det är lite kyligare på kvällen gör ingenting. Tips? :)
 
Sv: Resmål i april/maj

Lite svårtippat. Kreta och Cypern KAN vara varmt och skönt vid den tiden men måste inte vara det. Vattnet är inte uppvärmt men funkar för snabba bad.

Grekiska påsken infaller då, påskdagen är den 5 maj, så då finns det mycket roligt, väldigt religiöst, firande att titta på.
 
Sv: Resmål i april/maj

Jag har varit på Cypern över 1 maj ett år, underbart väder! Vi hade definitivt badbart vatten, snorklade rätt länge vill jag minnas. Dock vet jag inte hur det ligger till med ekonomin där nu, om turistandet påverkas.
 
Sv: Resmål i april/maj

Har varit på kreta dom två sista veckorna i maj och skulle inte rekommendera det.
Visst, det fanns sol och det var varmt men inte tillräckligt varmt. Kunde lika gärna stannat hemma och fått samma solvärme.
Annars är kreta underbart.
Det är därför jag åker tillbaka i augusti, med mer värme :)
 
Sv: Resmål i april/maj

Augusti, ja det blir varmt! Hade aldrig kunnat åka när det är så varmt.
 
Sv: Resmål i april/maj

Lite svårtippat. Kreta och Cypern KAN vara varmt och skönt vid den tiden men måste inte vara det. Vattnet är inte uppvärmt men funkar för snabba bad.

Grekiska påsken infaller då, påskdagen är den 5 maj, så då finns det mycket roligt, väldigt religiöst, firande att titta på.

Kan vara klokt att undvika en del större städer 1:a maj. Men Kreta med pool funkar. Sen är mycket stängt under ortodoxa påsken, men å andra sidan händer en del annat.
 
Sv: Resmål i april/maj

Jag frös när vi var i Brasilien :D 34+ varje dag och 30+ på kvällen.
Är väldigt frusen så ju varmare desto bättre. Kan inte gå i en mataffär utan att frysa ihjäl bland frysarna.
 
Sv: Resmål i april/maj

Har varit på kreta dom två sista veckorna i maj och skulle inte rekommendera det.
Visst, det fanns sol och det var varmt men inte tillräckligt varmt. Kunde lika gärna stannat hemma och fått samma solvärme.

Har du varit där många gånger vid den tiden? Det kan vara jättevarmt och fint då. Men det måste inte vara det. Har man bara varit där någon enstaka gång går det inte att dra så många slutsatser om vädret.
 
Sv: Resmål i april/maj

Jag frös när vi var i Brasilien :D 34+ varje dag och 30+ på kvällen.
Är väldigt frusen så ju varmare desto bättre. Kan inte gå i en mataffär utan att frysa ihjäl bland frysarna.
Fryser du så extremt lätt kanske du är fel person att uttala dig om det är "tillräckligt varmt" nånstans? :p De flesta skulle säga att +34 är varmt ;)
 
Sv: Resmål i april/maj

Ja du verkar verkligen ovanligt frusen!

Det blir ju lite extra meckigt också om man har små barn och tillbringar hela semestern i 35-40 graders värme som det ju kan bli i Grekland på semestern. Hela tiden hålla reda på var det finns svalka och skugga, gärna vara inomhus mitt på dagen osv. Hade blivit för krångligt för mig.
 
Sv: Resmål i april/maj

Vi har bokat Cypern 3 maj. Det ska vara relativt solsäkert men vi är beredda på att det kan bli kyliga nätter och att det inte är säkert att vattnet är speciellt varmt.
Vi har dock bokat ett hotell som har uppvärmd inomhuspool så det finns en reservplan om man inte kan bada i övrigt ;)
 
Sv: Resmål i april/maj

Jag reser utan barn i augusti så jag kan sitta i solen precis hela tiden om jag vill.
Om det nu var det ditt inlägg syftade på?
 
Sv: Resmål i april/maj

35+ är det i grekiska övärlden i princip bara i augusti. En av anledningarna att undvika den månaden.
 
Sv: Resmål i april/maj

Men alla är inte som dig. För mig och många andra är det precis lagom.
 
Sv: Resmål i april/maj

Jag skrev mig erfarenhet precis som dom andra gjort i tråden. Och det var så jag tyckte om kretavädret vid den tidpunkten då jag var där.
 
Sv: Resmål i april/maj

Fast du är nog rätt extrem. Inte ens mina senegalesiska och tanzaniska vänner fryser i 34 graders värme.

Så när du rakt av säger att Grekland är för kallt i april/maj så kanske det är missvisande för majoriteten av människorna här i Sverige? Att du tycker att det är för kallt säger ju inte jättemycket, i och med att +34 är för kallt för dig.
 

Liknande trådar

Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 129
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 921
Senast: Whoever
·
Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 929
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 955
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Min ekonomi
  • Kreditkort
  • Den siarlösa ulvleken

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp