Resor med vänner

Tycker inte vännen ska behöva göra en aktivitet hen inte vill göra.

Ang tåg/bil så tycker jag att antingen åker alla tåg eller så får man försöka hyra en bil till.
 
Så vad är då svaret. Bör vännen som inte vill delta i aktiviteterna skippa resan, eftersom hen inte vill delta i aktiviteten. Eller bör de övriga 4 vännerna skippa aktiviteten?
Om resan var planerad innan man kom på att man ska göra aktiviteten bör de andra avstå tycker jag. Om aktiviteten är syftet med resan (och var så från början) så bör ju den som inte vill vara med stå över resan.
 
Man kan inte trycka in sig fem i den tillgängliga bilen?
Som svar på frågan så tror jag att man kan se det på två sätt.
Antingen kalkylerar man den faktiska bilkostnaden vilket ju är bränslekostnaden plus kanske ytterligare kanske lika mycket. Det är den mest "rättvisa" fördelningen.
Eller så räknar man bara med bränslekostnaden. Är det bara en kort resa på kanske tio mil eller så, hade det inte spelat någon roll för mig som bilägare. Men ska man kanske >100 mil så är det inte lika tilltalande att bara ersättas med bränslekostnaden.

Tyvärr finns inte möjligheten att trycka in sig p.g.a stor mängd packning.

Tack för tips. Jag brukar enbart räkna bränslekostnaden. Vi ska ca 70 mil.
 
Tar aktiviteten upp så mycket av resans tid? Dvs det är inte bara en dag utan något man gör under hela resans gång?
För om det är bara engångshändelse under resan och bara en dag så borde det inte vara svårt att skiljas åt bara en dag.
Men om man ska iväg på tex ridläger och en av dem vill inte rida så blir det såklart knepigt. Det beror ju på vad som är målet med resan. Man kan ju också fråga vännen i fråga om vad hen tänker om det. Att de andra vill göra en sak, vad vill hen?
 
Bör vännen som inte vill delta i aktiviteterna skippa resan, eftersom hen inte vill delta i aktiviteten.
Men om den vännen skippar resan blir ju ändå inte aktiviteten av? Eller missförstår jag? Vad är då vinsten i att vännen inte följer med?
 
Men ni gör det ju jättesvårt? Måste man vara med på aktiviteten för att få vara med på resan? Har det i såna fall varit tydligt och varför vill då vännen ens åka med?

Det är inget kriterium men alternativet att vännen inte är med blir inte tilltalande för varken vännen eller de övriga vännerna. Då kommer vännen sannolikt välja att hellre inte följa med alls. Så i teorin nej det är såklart inte ett krav men i praktiken så ja, eftersom vännen kommer välja att stanna hemma hellre än att följa med och avstå aktivitet.

Att 4 av 5 vänner har denna önskan har varit tydligt från början, ja.
 
Jag tänker att man delar den sammanlagda reskostnaden på alla.
Jag tycker att den som inte vill göra aktiviteten inte gör den. Det kan väl inte vara omöjligt att lösa? Det skulle aldrig falla mig in att betala 2000kr och "tvingas" göra något. Jag hade annars skippat hela resan om det inte gick att anpassa.

Håller med till 100%.
 
Men om den vännen skippar resan blir ju ändå inte aktiviteten av? Eller missförstår jag? Vad är då vinsten i att vännen inte följer med?

Aktiviteten blir av om vännen inte följer med. Vinst skulle jag inte kalla det dock, eftersom det blir en vän kort. Så sannolikt kommer de övriga 4 vännerna hellre skippa aktiviteten, än att förlora vännens sällskap.
 
Det är inget kriterium men alternativet att vännen inte är med blir inte tilltalande för varken vännen eller de övriga vännerna. Då kommer vännen sannolikt välja att hellre inte följa med alls. Så i teorin nej det är såklart inte ett krav men i praktiken så ja, eftersom vännen kommer välja att stanna hemma hellre än att följa med och avstå aktivitet.

Att 4 av 5 vänner har denna önskan har varit tydligt från början, ja.
Fråga vännen tycker jag. Att ni vill göra en grej och vad tänker hen? Vill hen följa med eller vad planerade hen?
För något måste hen ju ha tänkt sig.
 
Eftersom många tar upp det så förtydligar jag. Nej, det är inte ett alternativ att vännen följer med på resan och skippar aktiviteten :D Så vi kan väl ha det som utgångspunkt framöver.
 
Aktiviteten blir av om vännen inte följer med.
Då förstår jag nog inte hur det hela kan hänga ihop? Om de åker allihop så måste alla vara med för aktiviteten går inte att göra utan den femte vännen, men om den femte vännen inte åker alls så kan de andra göra aktiviteten.
Så sannolikt kommer de övriga 4 vännerna hellre skippa aktiviteten, än att förlora vännens sällskap.
Dåså, det tycker jag också låter rimligast. Annars måste de ju be personen stanna hemma så de kan få genomföra sin aktivitet och det känns ju otroligt märkligt.
 
Eftersom många tar upp det så förtydligar jag. Nej, det är inte ett alternativ att vännen följer med på resan och skippar aktiviteten :D Så vi kan väl ha det som utgångspunkt framöver.
Återigen, jättekonstigt scenario tycker jag.

Oavsett så kokar det ju ner till huruvida övriga vänner vill genomföra en aktivitet eller åka på en resa med vänner. Vad som är viktigast menar jag.
 
Men det beror såklart på anledningen till vännen inte vill följa med på aktiviteten. Om det är så att hen bara inte har något intresse av det, så är det ju okej.
Men om det är pga något handikapp eller liknande så blir det en annan sak.
 
Eftersom många tar upp det så förtydligar jag. Nej, det är inte ett alternativ att vännen följer med på resan och skippar aktiviteten :D Så vi kan väl ha det som utgångspunkt framöver.
Då är det ju upp till de andra att avgöra hur gärna de vill göra aktiviteten? Jag ser inte riktigt problemet.
 
Bara jag som blir SJUKT nyfiken på vad det är för resa som innefattar en aktivitet som inte är resans huvudsyfte och som ändå inte går att skippa? :D
Nä jag med! En aktivitet som inte kan genomföras utan en femte person förutom om den femte personen inte är med för då går det jättebra att göra det på fyra personer :confused:.
 

Liknande trådar

Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 350
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 120
Senast: Klara
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 752
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 625
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp