Resor med vänner

Ja, jag var otydlig. Det handlar om att vi inte vill så det var därför jag skrev att det inte är att alternativ. Går går det väl, men det är ett förbaskat otrevligt alternativ.
Kommer vännen tycka att ni är otrevliga om ni gör aktiviteten om denne vill avstå men ändå följa med på resan? Är det uttalat eller något ni tänker er? Om det är ni andra som tycker det vore otrevligt; kommer ni att känna er besvikna att göra resan utan aktiviteten? Antagligen, eftersom frågeställningen ens uppstått. Hur otrevligt kommer det att bli?
 
Jag identifierar mig genast med den där femte, och jag hade helt enkelt inte följt med på resan om något jag inte ville göra var huvudsyftet. Jag hade inte följt med på aktiviteten för att vara schysst.

Hade jag varit den femte hade jag resonerat så också. Eller så hade jag följt med och gjort något annat medan vänner gör sin aktivitet. Ingen big deal liksom.
 
Det går inte utan problem. Det är vad jag har försökt förklara i tråden. Resultatet blir att 1 av 2 kvällar tillsammans så sitter vännen ensam i en stuga i skogen i 5 h. Alltså, inte ett trevligt alternativ för någon. Vännen väljer sannolikt att inte följa med i stället. Eller så väljer de andra 4 vännerna att skippa aktiviteten.
Hennes problem om hon väljer att sitta ensam..
 
Nä men indirekt blir det ju så?
Du säger ju att ni vill ha med vännen (tror jag?) men samtidigt att det blir så trist med aktiviteten om ni inte är fem att ni inte vill göra det.
Vilket då borde bli samma om vännen stannar hemma?
Är det så att ni vill ha med vännen för att annars blir resan lite meningslös för att aktiviteten blir trist?
Det känns som moment 22, ni kan inte ställa "ultimatumet" att aktiviteten är meningen med resan och hon borde stanna hemma om hon inte vill?
Tycker fortfarande att det är en konstig situation.
Återigen kommunikation. Diskutera möjligheter, alternativ och tankar.
Men att förvänta sig att den ska ställa upp för att ni vill det. Njae. Visst ska hon inte bestämma åt fyra andra. Men det är ju ni som i så fall bestämmer att det inte är värt. För att ni inte är fem.
Finns det någon möjlighet att få med någo annan/mer att få med som löser dilemmat om att ni måste vara fem.

Jag frågade som sagt vad som anses vara kutym. Vi kommer inte ha några problem att hitta en bra lösning på denna situation.
 
Tappar vännen från resan. Inte som vän. Inget här är laddat.
Hela resan? Eller bara en dag?
Som jag skrev tidigare så beror det också på hur stor del av resan utgörs av aktiviteten.
Jag har en gång fått sitta i en stuga vid en skidbacke en nästan hel vecka då de andra åkte skidor (delvis planerat och delvis pga skada), vilket blev lite extremt :p Men jag tror inte att ni hade tänkt att det blir så om vännen inte är med på den här aktiviteten?
 
Dåså! Men vad är då problemet? Vad handlar tråden om? :cautious:

Jag frågar vad folk anser är kutym. Bör vännen lägga lite extra pengar på resan, och göra en aktivitet som hen tycker är rolig och brukar betala för, men inte känner för att prioritera just nu. För att tillmötesgå vännernas önskan. Eller bör vännerna hellre skippa den önskvärda aktiviteten för att möta vännens önskan att spendera lite mindre på resan.

Vi har som sagt inget problem, och ingen konflikt. Jag var bara nyfiken på vad folk anser är kutym, eftersom vi ofta reser och gör aktiviteter ihop när en väns önskan kan avvika.
 
Hela resan? Eller bara en dag?
Som jag skrev tidigare så beror det också på hur stor del av resan utgörs av aktiviteten.
Jag har en gång fått sitta i en stuga vid en skidbacke en nästan hel vecka då de andra åkte skidor (delvis planerat och delvis pga skada), vilket blev lite extremt :p Men jag tror inte att ni hade tänkt att det blir så om vännen inte är med på den här aktiviteten?

Vännen kommer hellre tacka nej till resan än att följa med och skippa aktiviteten :)
 
Det går inte utan problem. Det är vad jag har försökt förklara i tråden. Resultatet blir att 1 av 2 kvällar tillsammans så sitter vännen ensam i en stuga i skogen i 5 h. Alltså, inte ett trevligt alternativ för någon. Vännen väljer sannolikt att inte följa med i stället. Eller så väljer de andra 4 vännerna att skippa aktiviteten.
Det blev lite tydligare nu tyckte jag :D Iallafall så att jag börjar fundera på vad jag hade gjort.
 
Jag frågade som sagt vad som anses vara kutym. Vi kommer inte ha några problem att hitta en bra lösning på denna situation.
Från min synvinkel är det kutym att vuxna människor inte sitter ihop. Om ett antal vänner tex åker till en fjällstuga och några vill åka hundsläde en dag, så gör de det. Den som inte vill slipper och tar själv ansvar för hur den vill spendera den tiden. Mitt resesällskap ville tex dyka i korallrev, medan jag valde annat den dagen. Mer komplicerat än så är det inte.
 
Det blev lite tydligare nu tyckte jag :D Iallafall så att jag börjar fundera på vad jag hade gjort.
Dvs det finns ingen aktivitet som vännen kan göra under tiden som de andra är borta, om man nu inte tycker om att vandra i skogen på egen hand. Korrekt @Voeux ?
 

Liknande trådar

Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 249
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 049
Senast: Klara
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 621
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 374
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp