Resor med vänner

Alltså jag förstår nog fortfarande inte problemet riktigt.

Majoriteten vill ju åka på aktiviteten och den verkar vara tilltänkt sedan länge, så känns ganska självklart att ska ni genomföra den.
Och då måste det väl ändå vara den femte vännens val att välja mellan:
1) Följa med på aktiviteten trots sin ovilja.
2) Följa med på resan men ha tråkigt (?) i 5h ensam i stugan.
3) Inte följa med på resan

Men i praktiken blir det alltså:
1) Följa med på aktiviteten trots sin ovilja
2) Följa med på resan och känna att man förstört sina vänners planer då de ställer in den planerade aktiviteten.

Förmodligen menar du/ni bara väl, men det känns ju som att ni sätter vännen i en rävsax?

Jag själv hade t.ex inte haft några som helst problem att ägna några timmar ensam. Eller så hade jag valt att stanna hemma. Oavsett hade jag velat att det var MITT val. Inte bli påtvingad två ganska crappy val?

Nu tycker jag faktiskt att du är orättvis. Hur fick du fram de där alternativen? Hur påtvingar vi vännen något alls?

Jag har bjudit in en vän på en resa. Till mitt ställe. Jag och tre andra vänner vill göra en aktivitet som den femte vännen inte vill. Vännen har då tre alternativ:

1. Följa med på resan och aktiviteten
2. Följa med på resan men inte aktiviteten
3. Stanna hemma

Vännen kommer sannolikt säga att hen då stannar hemma. Vi säger då att det är viktigare för oss att vännen följer med än att aktiviteten sker. Ett val som jag är nöjd med och sannolikt de andra också. Ingen resa är förstörd. Vi hade velat göra aktiviteten, men vännens sällskap är viktigare. Vännen har fortfarande möjlighet att tacka nej om hen känner att det blir obekvämt att vi ställer in aktiviteten. Ingen kommer tvinga med hen.

Så berätta gärna för mig hur jag påtvingar mina vänner crappy val. Jag kanske helt enkelt borde sluta bjuda med mina vänner på saker om det är slutsatsen av det här.
 
Absolut, så länge det är ett val ni är nöjda med och det inte finns någon risk att vännen kommer ägna resan åt att känna dåligt samvete över era inställda planer så är väl allt frid och fröjd!
Men det framgick ganska tydligt i något tidigare inlägg att du själv tyckte att vännen borde ställa upp och följa med på aktiviteten, och om det finns risk för att detta skiner igenom så känns ert val att ställa in aktiviteten faktiskt lite som ett sätt att dumpa över det dåliga samvetet på vännen.

Jag tycker dock oavsett att det borde vara helt upp till vännen att göra sitt val. Hen vill inte göra aktiviteten som ni andra vill, och då får hen också välja hur hen vill göra istället?
 
Absolut, så länge det är ett val ni är nöjda med och det inte finns någon risk att vännen kommer ägna resan åt att känna dåligt samvete över era inställda planer så är väl allt frid och fröjd!
Men det framgick ganska tydligt i något tidigare inlägg att du själv tyckte att vännen borde ställa upp och följa med på aktiviteten, och om det finns risk för att detta skiner igenom så känns ert val att ställa in aktiviteten faktiskt lite som ett sätt att dumpa över det dåliga samvetet på vännen.

Jag tycker dock oavsett att det borde vara helt upp till vännen att göra sitt val. Hen vill inte göra aktiviteten som ni andra vill, och då får hen också välja hur hen vill göra istället?

Du får gärna citera vart det framgick vart jag tycker att vännen ska ställa upp och delta. Jag tycker att jag har varit ganska tydlig i tråden att jag inte lägger värdering i vännens val. Några i tråden skrev om att man inte ska göra aktiviteter man ogillar, så jag förtydligade att det är en aktivitet som vännen brukar gilla. Men uppenbarligen inte prioriterar nu. Jag lägger som sagt ingen värdering i det, som jag sagt.

Du fortsätter att säga att vännen borde få välja själv, så säg mig gärna i vilket läge jag inte låter vännen välja.
 
Men eftersom du TOLKAT vad vännen svarat, skulle jag i första hand fråga henom direkt, vad hen tycker, eller att ni alla ses över middag och pratar DIREKT till varandra om detta. Sen hade jag hyrt minibuss, alla får plats. Blir antagligen billigare med.
 
Om ni verkligen vill ha med vännen och det är viktigt för er att göra aktiviteten hade jag tyckt att man som grupp erbjuder sig att betala hela eller delar av den 5:e vännens aktivitetskostnad. Det kanske gör att vännen ändå vill följa med på aktiviteten?

När jag reste bort med en kompis ville denne se en föreställning som var dyr, för dyr för att jag kände att det var värt pengarna. Men hon ville verkligen se den och att jag skulle följa med. Hon erbjöd sig då att betala hälften. Vilket jag gick med på då jag tyckte att den kostanden kändes mer rimlig och jag ville gärna att min vän skulle få nöjet av att se den föreställningen.

Sen skulle jag tycka att alla reser tillsammans och delar lika på kostnaden. Hyra en minibuss låter som en bra lösning och för endast en helg bör det inte vara alltför dyrt.
 
Men eftersom du TOLKAT vad vännen svarat, skulle jag i första hand fråga henom direkt, vad hen tycker, eller att ni alla ses över middag och pratar DIREKT till varandra om detta. Sen hade jag hyrt minibuss, alla får plats. Blir antagligen billigare med.

Tråden var som sagt en fråga om det finns någon kutym i detta läge, varken mer eller mindre än så. Vi löser denna situationen alldeles utmärkt.

Minibuss låter bra!
 
Om ni verkligen vill ha med vännen och det är viktigt för er att göra aktiviteten hade jag tyckt att man som grupp erbjuder sig att betala hela eller delar av den 5:e vännens aktivitetskostnad. Det kanske gör att vännen ändå vill följa med på aktiviteten?

När jag reste bort med en kompis ville denne se en föreställning som var dyr, för dyr för att jag kände att det var värt pengarna. Men hon ville verkligen se den och att jag skulle följa med. Hon erbjöd sig då att betala hälften. Vilket jag gick med på då jag tyckte att den kostanden kändes mer rimlig och jag ville gärna att min vän skulle få nöjet av att se den föreställningen.

Sen skulle jag tycka att alla reser tillsammans och delar lika på kostnaden. Hyra en minibuss låter som en bra lösning och för endast en helg bör det inte vara alltför dyrt.

Ja, jag funderade också på om vi skulle betala aktiviteten. Men jag misstänker att det kommer kännas ännu märkligare för vännen. Vi får se, vi kanske erbjuder oss iaf!

Lutar mot minibuss! Lite surt att ställa av bilen som jag faktiskt har. Men, tror det blir betydligt trevligare och roligare så.
 
Men hur kan det vara ett problem? Fem timmar går ju i ett nafs?

Fast det kan jag förstå om det känns lite konstigt. Fem timmar på utflykt i t.ex. en storstad, visst, men ensam i en stuga medan vännerna är iväg på annat? Då hade jag hellre stannat hemma. Inte för att jag väl inte hade klarat fem timmar ensam i en stuga, men för att jag tänker att det skulle kunna kännas väldigt olustigt för mina vänner om vi åkte iväg ett gäng på typ en weekendresa och de sedan stack iväg och lämnade mig ensam. Det ”samvetet” hade jag inte velat riskera att lägga på mina vänner.

Det vore helt valfritt såklart, men så hade jag nog resonerat.

Hade jag velat följa med på aktiviteten hade jag följt med på resan. Hade jag inte velat följa med på aktiviteten hade jag hellre stannat hemma. Hade hela poängen med resan varit att kunna genomföra aktiviteten och jag också hade velat delta så hade jag åkt med. Hade resan varit just för resans/sällskapets skull hade jag givetvis velat enas om något med alla.
 
Fast det kan jag förstå om det känns lite konstigt. Fem timmar på utflykt i t.ex. en storstad, visst, men ensam i en stuga medan vännerna är iväg på annat? Då hade jag hellre stannat hemma. Inte för att jag väl inte hade klarat fem timmar ensam i en stuga, men för att jag tänker att det skulle kunna kännas väldigt olustigt för mina vänner om vi åkte iväg ett gäng på typ en weekendresa och de sedan stack iväg och lämnade mig ensam. Det ”samvetet” hade jag inte velat riskera att lägga på mina vänner.

Det vore helt valfritt såklart, men så hade jag nog resonerat.

Hade jag velat följa med på aktiviteten hade jag följt med på resan. Hade jag inte velat följa med på aktiviteten hade jag hellre stannat hemma. Hade hela poängen med resan varit att kunna genomföra aktiviteten och jag också hade velat delta så hade jag åkt med. Hade resan varit just för resans/sällskapets skull hade jag givetvis velat enas om något med alla.

Jag hade älskat det. Fem timmar helt själv med en bok? Drömmen :love:

Skämt åsido, jag förstår vad du menar. :)
 
Jag hade älskat det. Fem timmar helt själv med en bok? Drömmen :love:

Skämt åsido, jag förstår vad du menar. :)

Haha ja, jag hade nog inte heller haft några problem med att få tiden att gå. ;) Men allvarligt talat hade jag nog hellre åkt iväg helt ensam i så fall.

Alltså, om vi då pratar en typ 2-dagarsresa. Åker man iväg en längre tid, så att man ändå får mycket tid tillsammans allihop, hade jag nog inte tyckt att det var särskilt konstigt om alla inte ville hänga med på allt. T.ex. om någon hellre ligger kvar med sin bok på stranden medan andra sticker iväg och snorklar en sväng eller något.
 
Haha ja, jag hade nog inte heller haft några problem med att få tiden att gå. ;) Men allvarligt talat hade jag nog hellre åkt iväg helt ensam i så fall.

Alltså, om vi då pratar en typ 2-dagarsresa. Åker man iväg en längre tid, så att man ändå får mycket tid tillsammans allihop, hade jag nog inte tyckt att det var särskilt konstigt om alla inte ville hänga med på allt. T.ex. om någon hellre ligger kvar med sin bok på stranden medan andra sticker iväg och snorklar en sväng eller något.
Ja, jag kan absolut förstå att man står över då. Jag hade kanske inte gjort det, men det beror ju helt på var man har för utgångsläge så att säga. Jag hade kunnat vara helt nöjd med att följa med en helg, umgås med mina vänner men att just de fem timmarna varit ensam och typ läst, för att kunna umgås med mina vänner resten av tiden.
 
Ja, jag kan absolut förstå att man står över då. Jag hade kanske inte gjort det, men det beror ju helt på var man har för utgångsläge så att säga. Jag hade kunnat vara helt nöjd med att följa med en helg, umgås med mina vänner men att just de fem timmarna varit ensam och typ läst, för att kunna umgås med mina vänner resten av tiden.
Jamen jag med. Kompishäng i övrigt och så fem timmar med min kindle och ett paket toffifee - count me in säger jag bara 🙌🏻🙌🏻🙏🏻💃🏼
 
Ja, jag kan absolut förstå att man står över då. Jag hade kanske inte gjort det, men det beror ju helt på var man har för utgångsläge så att säga. Jag hade kunnat vara helt nöjd med att följa med en helg, umgås med mina vänner men att just de fem timmarna varit ensam och typ läst, för att kunna umgås med mina vänner resten av tiden.

Jag är helt enig. :) Det går nog inte att spekulera exakt, utan valet man gör kan ju såklart påverkas av olika omständigheter.

I stort tänker jag nog heller inte att det är någonting att hänga upp sig för mycket på. Få människor sitter väl ihop med någon annan och så länge ingen utelämnas på jävelskap är det ju dessutom valfritt.
 
Nu tycker jag faktiskt att du är orättvis. Hur fick du fram de där alternativen? Hur påtvingar vi vännen något alls?

Jag har bjudit in en vän på en resa. Till mitt ställe. Jag och tre andra vänner vill göra en aktivitet som den femte vännen inte vill. Vännen har då tre alternativ:

1. Följa med på resan och aktiviteten
2. Följa med på resan men inte aktiviteten
3. Stanna hemma

Vännen kommer sannolikt säga att hen då stannar hemma. Vi säger då att det är viktigare för oss att vännen följer med än att aktiviteten sker. Ett val som jag är nöjd med och sannolikt de andra också. Ingen resa är förstörd. Vi hade velat göra aktiviteten, men vännens sällskap är viktigare. Vännen har fortfarande möjlighet att tacka nej om hen känner att det blir obekvämt att vi ställer in aktiviteten. Ingen kommer tvinga med hen.

Så berätta gärna för mig hur jag påtvingar mina vänner crappy val. Jag kanske helt enkelt borde sluta bjuda med mina vänner på saker om det är slutsatsen av det här.
Nu kom det fram en viktig detalj. Ni ska alltså vara på ditt ”ställe”, och du blir då alltså värdperson för resan. En värds plikter är långtgående. Så här har Magdalena Ribbing skrivit om värdskapet:

”Värdpersonens främsta skyldighet är att se till att alla gästerna har trevligt. Ett gammalt ordstäv är tänkvärt: En värd får aldrig skratta högre än sin gäst. Alltså: värdpersonen ska inte ha roligast själv. Det är fel av en värdperson att dansa mest med den populäraste gästen, att slå sig ner i ett hörn och lägga beslag på en enda gäst, att strunta i de gästerna som andra inte bryr sig om. Precis tvärtom ska den goda värdpersonen göra!”

https://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2017/03/17/vardskap/

Utifrån det så tror jag Magdalena skulle svarat att i denna situation av status quo får du avstå aktiviteten och erbjuda den femte personen en alternativ aktivitet/upplevelse. Så vännerna du bjudit över blir nöjda för de får göra aktiviteten, och den vännen som inte vill göra aktiviteten blir nöjd för hon får göra något trevligt med dig. T ex att ni lagar en mysig middag ihop, dricker gott vin och kollar en bra film med gott snacks.
 

Liknande trådar

Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
14 915
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
20 624
Senast: Klara
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 563
Senast: Hedinn
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
31 892
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp