Resor med vänner

Voeux

Trådstartare
I linje med alla trådar till Bukelina Ribbing på sistone, så har jag en fråga om resor tillsammans med vänner.

Exempel: 5 vänner åker på en weekend tillsammans. 4 vänner vill göra en aktivitet som 1 vän inte vill lägga pengar på. Hen har ganska god ekonomi, så det handlar inte om att hen inte har råd. Men hen vill hellre lägga pengar på annat helt enkelt. Det är inte riktigt ett alternativ att vännen skippar aktiviteten, utan antingen gör alla den eller så gör ingen den. Förväntas de 4 vännerna ge vika, eller bör den sista vännen helt enkelt haka på för gruppens bästa? Kostnad ca 2000. Samtliga vänner har erbjudits gratis boende i en av vännernas hus, och resan innefattar inte några andra dyra aktiviteter.

På samma resa så får inte alla plats i en bil utan 2 vänner får ta tåget, som kostar mycket mer. Ska dessa vänner betala sina tågbiljetter, eller ska alla 5 vänner dela den sammanlagda resekostnaden (tågbiljetter + bensin) lika mellan sig?
 
Gud, det här får mig att inse än mer varför jag föredrar att resa ensam :D.

Haha ja, vi kanske blir fler dessutom. Så vi sa att vi får sätta matsedel och bestämma aktiviteter och i vilken ordning dessa ska ske redan nu, så vi slipper stå hungriga och trötta och försöka komma överens på plats.
 
Jag tänker att man delar den sammanlagda reskostnaden på alla.
Jag tycker att den som inte vill göra aktiviteten inte gör den. Det kan väl inte vara omöjligt att lösa? Det skulle aldrig falla mig in att betala 2000kr och "tvingas" göra något. Jag hade annars skippat hela resan om det inte gick att anpassa.
 
@Voeux Jag tänkte mest på böket :). Jag skulle aldrig orka engagera mig i vem ska betala vad eller borde Lisa följa med på utflykt fastän hon inte vill (här tycker jag personligen svaret är "nej, såklart inte").

Angående vem ska betala vad: hur känner alla inblandade? Jag tycker inte det riktigt finns ett rätt eller fel här, det beror väl mest på vad folk känner sig bekväma med.
 
Jag tänker att man delar den sammanlagda reskostnaden på alla.
Jag tycker att den som inte vill göra aktiviteten inte gör den. Det kan väl inte vara omöjligt att lösa? Det skulle aldrig falla mig in att betala 2000kr och "tvingas" göra något. Jag hade annars skippat hela resan om det inte gick att anpassa.
+1 på det!
 
Förväntas de 4 vännerna ge vika, eller bör den sista vännen helt enkelt haka på för gruppens bästa? Kostnad ca 2000. Samtliga vänner har erbjudits gratis boende i en av vännernas hus, och resan innefattar inte några andra dyra aktiviteter.
Jag uppfattar det litet grann som att aktiviteten är något av resans huvudsyfte, då tror jag att det vore naturligt om den femte vännen hakar på. Det känns mindre dåligt än att fyra avstår från något de verkligen vill göra.
Är aktiviteten en extragrej så att säga, så känns det litet annorlunda - då lutar jag not åt att alla helst avstår, om det nu av någon anledning inte är möjligt att fyra gör aktiviteten och en avstår.
På samma resa så får inte alla plats i en bil utan 2 vänner får ta tåget, som kostar mycket mer. Ska dessa vänner betala sina tågbiljetter, eller ska alla 5 vänner dela den sammanlagda resekostnaden (tågbiljetter + bensin) lika mellan sig?
Svårt. Jag hade nog i första hand jobbat för att alla skulle resa tillsammans, antingen tåg eller (större) bil.
Annars kanske man kan titta på hur planeringen av resan sett ut, är det tre som initialt planerat att åka och två litet senare anslutit sig så känns det naturligt att de två tar sina faktiska kostnader. Har fem planerat tillsammans och någon säger "men tre av oss kan ta min bil så blir det billigare" så vete sjutton, då hade jag kanske lutat åt att slå ut allt på alla och dela.
 
Jag tänker att man delar den sammanlagda reskostnaden på alla.
Jag tycker att den som inte vill göra aktiviteten inte gör den. Det kan väl inte vara omöjligt att lösa? Det skulle aldrig falla mig in att betala 2000kr och "tvingas" göra något. Jag hade annars skippat hela resan om det inte gick att anpassa.

Nej tyvärr går det inte att anpassa. Så det blir aktiviteten för alla, eller för ingen :) Vill inte gå in på detaljer men så är det tyvärr. Det är en aktivitet som vännen tycker är väldigt rolig men hen tycker att det är lite onödigt att lägga pengarna på.
 
Varför? Själv valde jag några dagar på stranden medan de andra tre turistade. Avvek även från pubrundan med nytt sällskap för ett morrondopp. Även om resan i stort görs gemensamt behöver en ju inte gå hand i hand dygnet runt.

Vill som sagt inte gå in på detaljer, men just i detta fall är det tyvärr så även om jag håller med dig att det går att lösa så i andra fall.
 
Jag uppfattar det litet grann som att aktiviteten är något av resans huvudsyfte, då tror jag att det vore naturligt om den femte vännen hakar på. Det känns mindre dåligt än att fyra avstår från något de verkligen vill göra.
Är aktiviteten en extragrej så att säga, så känns det litet annorlunda - då lutar jag not åt att alla helst avstår, om det nu av någon anledning inte är möjligt att fyra gör aktiviteten och en avstår.

Svårt. Jag hade nog i första hand jobbat för att alla skulle resa tillsammans, antingen tåg eller (större) bil.
Annars kanske man kan titta på hur planeringen av resan sett ut, är det tre som initialt planerat att åka och två litet senare anslutit sig så känns det naturligt att de två tar sina faktiska kostnader. Har fem planerat tillsammans och någon säger "men tre av oss kan ta min bil så blir det billigare" så vete sjutton, då hade jag kanske lutat åt att slå ut allt på alla och dela.

Jag är också inne på att dela. Frågan är ju bara, bör även bilägaren betala för tågbiljetterna? Jag tänker att hen betalar sin bil, som kostar en del, året runt. De övriga vännerna har inte egen bil och hade de haft det så hade ju redan två bilar funnits till förfogande från början.
 
Nej tyvärr går det inte att anpassa. Så det blir aktiviteten för alla, eller för ingen :) Vill inte gå in på detaljer men så är det tyvärr. Det är en aktivitet som vännen tycker är väldigt rolig men hen tycker att det är lite onödigt att lägga pengarna på.
Jag hade inte känt mig bekväm med att tvinga med någon på en aktivitet den inte vill lägga pengar på. Och personligen hade jag inte uppskattat att mina vänner ska anse vad jag har råd med och borde göra det för deras skull.
 
@Voeux Jag tänkte mest på böket :). Jag skulle aldrig orka engagera mig i vem ska betala vad eller borde Lisa följa med på utflykt fastän hon inte vill (här tycker jag personligen svaret är "nej, såklart inte").

Angående vem ska betala vad: hur känner alla inblandade? Jag tycker inte det riktigt finns ett rätt eller fel här, det beror väl mest på vad folk känner sig bekväma med.

Jag tycker att böket är värt det för det brukar bli riktigt bra resor. Men, då löser jag gärna allt långt i förväg så det är tydligt på plats. Alla vet vad som ska göras, kostnader mm. så ingen känner sig överkörd väl på plats.

Vi har inte pratat kostnader för resan ännu faktiskt, så jag vet inte. Tänkte vara lite proaktiv och fråga vad ni tyckte!
 
Låter väldigt krångligt allt.

Ingen kan tvingas göra en aktivitet den inte vill lägga pengar på, oavsett privat ekonomi. Var aktiviteten ingen förutsättning när resan bokades utan den har hittats på senare?

Resan är inte bokad på så sätt att vännen kan fortfarande välja om hen vill följa med eller inte. Aktiviteten är ingen förutsättning men en stark önskan från de övriga 4 vännerna. 3 av vännerna gjorde resan förra året och sade då att ”Nästa år ska vi göra X”. Nu är vi i planeringsstadiet och de 3 vännerna som åkte förra året vill göra X, en vän som inte var med förra året vill göra X, och en vän som inte var med förra året vill inte göra X.
 
Jag hade inte känt mig bekväm med att tvinga med någon på en aktivitet den inte vill lägga pengar på. Och personligen hade jag inte uppskattat att mina vänner ska anse vad jag har råd med och borde göra det för deras skull.

Så vad är då svaret. Bör vännen som inte vill delta i aktiviteterna skippa resan, eftersom hen inte vill delta i aktiviteten. Eller bör de övriga 4 vännerna skippa aktiviteten?
 
Jag är också inne på att dela. Frågan är ju bara, bör även bilägaren betala för tågbiljetterna? Jag tänker att hen betalar sin bil, som kostar en del, året runt. De övriga vännerna har inte egen bil och hade de haft det så hade ju redan två bilar funnits till förfogande från början.
Man kan inte trycka in sig fem i den tillgängliga bilen?
Som svar på frågan så tror jag att man kan se det på två sätt.
Antingen kalkylerar man den faktiska bilkostnaden vilket ju är bränslekostnaden plus kanske ytterligare kanske lika mycket. Det är den mest "rättvisa" fördelningen.
Eller så räknar man bara med bränslekostnaden. Är det bara en kort resa på kanske tio mil eller så, hade det inte spelat någon roll för mig som bilägare. Men ska man kanske >100 mil så är det inte lika tilltalande att bara ersättas med bränslekostnaden.
 
Jag hade inte känt mig bekväm med att tvinga med någon på en aktivitet den inte vill lägga pengar på. Och personligen hade jag inte uppskattat att mina vänner ska anse vad jag har råd med och borde göra det för deras skull.

Jag håller med. Och hade jag verkligen inte velat göra en grej som mina vänner var jättepepp på så hade jag nog själv avböjt. Åk ni, typ. Och beroende på anledning till resan - aktiviteten i sig eller en resa där målet är att bara göra något kul ihop - hade jag om jag var på andra sidan kanske hellre försökt hitta på något som alla ville vara med på.

Och att två st ska ta tåget och de andra åker bil? Så länge man inte utgår från helt olika platser hade jag tyckt att även det kändes jättekonstigt. I så fall kan väl alla åka tåg, om man ändå ska göra samma resa med samma mål och sällskap.
 
Så vad är då svaret. Bör vännen som inte vill delta i aktiviteterna skippa resan, eftersom hen inte vill delta i aktiviteten. Eller bör de övriga 4 vännerna skippa aktiviteten?
Men ni gör det ju jättesvårt? Måste man vara med på aktiviteten för att få vara med på resan? Har det i såna fall varit tydligt och varför vill då vännen ens åka med?
 

Liknande trådar

Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
14 917
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
20 626
Senast: Klara
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 572
Senast: Hedinn
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
31 897
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp