Resor med vänner

Från min synvinkel är det kutym att vuxna människor inte sitter ihop. Om ett antal vänner tex åker till en fjällstuga och några vill åka hundsläde en dag, så gör de det. Den som inte vill slipper och tar själv ansvar för hur den vill spendera den tiden. Mitt resesällskap ville tex dyka i korallrev, medan jag valde annat den dagen. Mer komplicerat än så är det inte.
Precis så.
 
Om fyra av mina vänner vill åka och spela golf i Spanien och jag inte vill spela golf, så tackar jag antingen nej till att följa med, eller följer med till Spanien och gör något annat när de golfar. Vad är problemet?
Precis exakt så.

@Voeux Jag vet inte riktigt vad det spelar för roll att vännen vanligtvis gillar aktiviteten? Nu vill hen ju inte vara med på det och det är ju knappast nåt som måste rättfärdigas för någon. Jag håller med Petruska ovan, svårare än så tycker jag inte att det är.
 
Jag frågar vad folk anser är kutym. Bör vännen lägga lite extra pengar på resan, och göra en aktivitet som hen tycker är rolig och brukar betala för, men inte känner för att prioritera just nu. För att tillmötesgå vännernas önskan. Eller bör vännerna hellre skippa den önskvärda aktiviteten för att möta vännens önskan att spendera lite mindre på resan.

Vi har som sagt inget problem, och ingen konflikt. Jag var bara nyfiken på vad folk anser är kutym, eftersom vi ofta reser och gör aktiviteter ihop när en väns önskan kan avvika.
Ok, här har vi en punkt som närmar sig något som det kan tänkas finnas en kutym för. Det är INTE okej att sitta och tycka att en vän BÖR lägga pengar på något, och det är lika lite okej att sitta och bestämma att det har vännen minsann råd med. Tillägget att vännen brukar gilla aktiviteten hade jag upplevt som TJAT om jag varit vännen.
 
Från min synvinkel är det kutym att vuxna människor inte sitter ihop. Om ett antal vänner tex åker till en fjällstuga och några vill åka hundsläde en dag, så gör de det. Den som inte vill slipper och tar själv ansvar för hur den vill spendera den tiden. Mitt resesällskap ville tex dyka i korallrev, medan jag valde annat den dagen. Mer komplicerat än så är det inte.

Jag tänker allra oftast som du. I just detta läge är det dock enbart 2 dagar det handlar om och en kvällsaktivitet på ca 5 h. Där det dessutom inte finns alternativ för vännen att göra annat. Vilket gör det, i mina ögon, mer väsentligt att planera ihop än om det varit en veckas solsemester.
 
Jag tycker det verkar existera kutymer för alla möjliga egendomliga situationer, så därför frågan.
För mig blir frågan efter en kutym i det här fallet - kanske i alla fall, jag orkar inte fundera ut det just nu - som att fråga sina 345 närmaste vänner om inte de också tycker att vännen borde pynta, följa med, och se glad ut. Alla 345 håller med. Du berättar det för vännen.

Vännen vill fortfarande inte.
 
Ok, här har vi en punkt som närmar sig något som det kan tänkas finnas en kutym för. Det är INTE okej att sitta och tycka att en vän BÖR lägga pengar på något, och det är lika lite okej att sitta och bestämma att det har vännen minsann råd med. Tillägget att vännen brukar gilla aktiviteten hade jag upplevt som TJAT om jag varit vännen.

Ja, det har aldrig sagts till vännen utan det var mer ett svar i tråden eftersom många verkar ha uppfattat aktiviteten som något som vännen ogillar.
 
Är det inte lättast och rimligast att vännen själv avgör om hen vill följa med trots aktiviteten och hur hen i sådana fall vill roa sig själv?

Absolut, och det sannolikaste scenariot är då att hen kommer välja att inte följa med, och vi kommer då välja att skippa aktiviteten.
 
Det går inte utan problem. Det är vad jag har försökt förklara i tråden. Resultatet blir att 1 av 2 kvällar tillsammans så sitter vännen ensam i en stuga i skogen i 5 h. Alltså, inte ett trevligt alternativ för någon. Vännen väljer sannolikt att inte följa med i stället. Eller så väljer de andra 4 vännerna att skippa aktiviteten.
Personligen hade jag inte haft några problem med 5 timmar själv i stugan så länge det finns någon bekvämlighet typ mysig brasa jag hade kunnat läsa vid.
Är ursprungsplanen med resan aktiviteten så hade det om det varit jag som var personen som inte velat göra aktiviteten skämts ögonen ur mig om jag var anledningen till att inte aktiviteten vart av.
Angående reseplannen om resan planerades ihop så reser man ihop. Antingen alla i bilar eller alla på tåget.
 
För mig blir frågan efter en kutym i det här fallet - kanske i alla fall, jag orkar inte fundera ut det just nu - som att fråga sina 345 närmaste vänner om inte de också tycker att vännen borde pynta, följa med, och se glad ut. Alla 345 håller med. Du berättar det för vännen.

Vännen vill fortfarande inte.

Nu vet jag inte vad du tillskriver det här scenariot riktigt.
 
Ja, det har aldrig sagts till vännen utan det var mer ett svar i tråden eftersom många verkar ha uppfattat aktiviteten som något som vännen ogillar.
För min del gör det ingen som helst skillnad varför någon inte vill vara med på aktiviteten. Man avgör helt enkelt själv vad man vill lägga sina pengar på, oavsett intresse och ekonomi.

Om det mest sannolika är att vännen kommer att avstå resan om ni vill genomföra aktiviteten så är ju det enklaste då att ni andra funderar på om ni vill genomföra resan utan hen eller inte. Du skriver att ni i sådana fall väljer att skippa aktiviteten så då känns det som att det hela är löst och det inte finns något särskilt att diskutera längre?
 
Personligen hade jag inte haft några problem med 5 timmar själv i stugan så länge det finns någon bekvämlighet typ mysig brasa jag hade kunnat läsa vid.
Är ursprungsplanen med resan aktiviteten så hade det om det varit jag som var personen som inte velat göra aktiviteten skämts ögonen ur mig om jag var anledningen till att inte aktiviteten vart av.
Angående reseplannen om resan planerades ihop så reser man ihop. Antingen alla i bilar eller alla på tåget.

Fast en bil behövs på plats :D
 
Jag tänker allra oftast som du. I just detta läge är det dock enbart 2 dagar det handlar om och en kvällsaktivitet på ca 5 h. Där det dessutom inte finns alternativ för vännen att göra annat. Vilket gör det, i mina ögon, mer väsentligt att planera ihop än om det varit en veckas solsemester.
Men säg att ni vänner planerar en helg i Paris. Några var där förra året och bestämde att nästa år går vi på operan och galej efteråt ena kvällen. En av de andra vännerna tycker Paris låter kul, men Operan? Njae, onödigt att lägga pengar på. Blev det inte något fortsatt samtal om det hela?
 
Personligen hade jag inte haft några problem med 5 timmar själv i stugan så länge det finns någon bekvämlighet typ mysig brasa jag hade kunnat läsa vid.
Är ursprungsplanen med resan aktiviteten så hade det om det varit jag som var personen som inte velat göra aktiviteten skämts ögonen ur mig om jag var anledningen till att inte aktiviteten vart av.
Angående reseplannen om resan planerades ihop så reser man ihop. Antingen alla i bilar eller alla på tåget.
Enig!
 
För min del gör det ingen som helst skillnad varför någon inte vill vara med på aktiviteten. Man avgör helt enkelt själv vad man vill lägga sina pengar på, oavsett intresse och ekonomi.

Om det mest sannolika är att vännen kommer att avstå resan om ni vill genomföra aktiviteten så är ju det enklaste då att ni andra funderar på om ni vill genomföra resan utan hen eller inte. Du skriver att ni i sådana fall väljer att skippa aktiviteten så då känns det som att det hela är löst och det inte finns något särskilt att diskutera längre?

Nej, det gör mig ingen skillnad heller. Jag skrev det som sagt som svar på att några verkade tro att det är en aktivitet hen ogillar.

Löst, det har inte varit något problem från början. Som jag skrivit så många gånger nu. Jag frågade hur ni tänker kring dessa scenarion. Inte hur jag ska lösa just detta scenario.
 
Men säg att ni vänner planerar en helg i Paris. Några var där förra året och bestämde att nästa år går vi på operan och galej efteråt ena kvällen. En av de andra vännerna tycker Paris låter kul, men Operan? Njae, onödigt att lägga pengar på. Blev det inte något fortsatt samtal om det hela?

I det scenariot antar jag att de som vill gå på Operan hade gjort det och den andre hade gjort något annat.
 
Från min synvinkel är det kutym att vuxna människor inte sitter ihop. Om ett antal vänner tex åker till en fjällstuga och några vill åka hundsläde en dag, så gör de det. Den som inte vill slipper och tar själv ansvar för hur den vill spendera den tiden. Mitt resesällskap ville tex dyka i korallrev, medan jag valde annat den dagen. Mer komplicerat än så är det inte.

Exakt så
 

Liknande trådar

Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
14 912
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
20 624
Senast: Klara
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 556
Senast: Hedinn
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
31 889
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp