Bukefalos 28 år!

Respekt problem!

R

Ronjaaaa

Hej!
Jag är medryttare på en knarbstrup som är 5 år gammal.
Hon har gått hur bra som helst hela tiden fram tills nu i sommar och efter sommaren. Då har jag ridit henne sedan Mars.
I sommar så såldes ledarhästen från stallet, så min lilla madonna h ar nu tagit över den positionen.
Men i samma veva som hon fick bli rang hög så tror hon att hon kan bestämma över mig med. Hon springer halvt över mig när jag tar in henne. Hon kliver på mig ibland och hon tvekar inte för att använda mig att klia si g på.
Jag börjar känna mig ganska liten i den här situationen. Det börjar kännas farligt att vara i närheten av henne. Jag har försökt med lite NH träning men utan resultat.
ven i ridningen är hon annorlunda. Hon hoppar och studsar nå för farligt. Kan aldrig stå still när man ska upp och har börjat sticka i galoppen.
All hjälp jag kan få är guldvärd. Jag kan inte fortsätta ha det såhär.
Jag kan ju bli skadad.

Tack på förhand.

(mejladressen är borttagen, med anledning av att i och med att detta är ett diskusisonsforum, försvinner tjusningen med den idén om man startar en tråd som inte får några svar för att man mejlar varann i stället. mod's notering)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Respekt problem!

Jag har också ett knabstrupper sto, drygt 4 år.
Knabstrupper är envisa och har mycket integritet, och de flesta jag mött har behövt ett bestämt och konsekvent ledarskap.

Jag menar inte att du skall vara elak och slå din häst, men om du är osäker och för svag i din hantering av henne så kommer hon att fortsätta att bete sig som hon gör nu. Ett djur gör inte saker för att vara snälla utan för att de måste.

I början då jag köpt mitt sto så testade hon gränserna ganska så rejält, bla slogs hon med huvudet. I det läget så tröttnade jag och sopade till henne i bogen när hon började, det tog inte många minuter innan hon fattade grejen:0)
Nu har vi ett förhållande som bygger på tillit och respekt, både från hennes sida och min.

Lycka till.
MVH
 
Sv: Respekt problem!

Har du pratat med hästägaren om detta?
Det känns som om det är någon som ni borde kunna arbeta på tillsammans.
 
Sv: Respekt problem!

Man kan förmoda att ägaren klarar av henne o kan lära dig hur du ska hantera henne. Se till att ni gör lika o är konsekventa. En häst som får kondis o även blir mer ranghög kan testa en del. Ta itu med saker direkt när det uppkommer o var konsekvent. Däremellan slappna av o förutsätt inte fara.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp