Restaurera gammalt bete?

Iris71

Trådstartare
Vi har ca 4 ha skog och åker som vi använder till bete. Det är bitvis väldigt igenvuxet, men det har en gång i tiden använts till bete. Vi håller på att hugga ur skogsmarken nu och vi skulle gärna vilja återskapa miljön som en gång fanns här.

Nu till min fråga; Finns här nån som vet eller nån som ge mig en bra länk till hur gamla betesmarker såg ut? Vad växte där? Var det blandat med både barr och lövträd? Jag tänker att jag vill ha en mångfald av växter, men är det rätt? Och hur glest ska det vara? Går det att återskapa? Måste man hugga ur väldigt mycket? Fanns skogsbete?


Nån :bow:
 
Sv: Restaurera gammalt bete?

Vissa där är aningens egna, men vem är inte det :)
det roliga är att flera sitter i små hus utan el och så, och SURFAR PÅ NÄTET....
 
Sv: Restaurera gammalt bete?

Länsstyrelsen har rådgivning där de kommer ut å tittar, som jag tror är kostnadsfri. Då kommer de ut och gör en inventering över faunan, samt ger råd om vilka träd du bör spara & vilka du bör ta ner.
Har varit på en sådan betesvandring, det var väldigt interessant.
Det har funnits ett stöd för renovering av betesmark, men jag vet inte om det finns kvar.
Leta upp Länsstyrelsen hemsida i ditt län, så kanske det står något där.
 
Sv: Restaurera gammalt bete?

Har nu fått massor av bra tipr på alternativsidan och dessutom pratat med länstyrelsen.

Till att börja med ska all gran och asp bort :eek: Björk och en ska vara kvar. Då har vi att göra i några år......
 
Sv: Restaurera gammalt bete?

Du fick ett bra tips där om att ringbarka aspen. Gör det så slipper du röja lika mycket och Aspen självdör istället.
 
Sv: Restaurera gammalt bete?

Ja, jag såg det! Och det var ju bra!

Är du medlem (eller vad det nu kan heta?) där? Vad heter du då? *Nyfiken*

Men kan man använda aspen till ved då? För den blir inte dålig??
 
Senast ändrad:
Sv: Restaurera gammalt bete?

Jo, jag är medlem där heter samma som här men, har inte varit där så länge eller skrivit så mycket.

Det borde inte vara några problem att använda aspen till ved. Den borde ju vara nästan torr redan när ni sedan fäller aspen!
 
Sv: Restaurera gammalt bete?

Ringbarka Aspen, annars får du så många småaspar.

Jag har restaurerat i 5 år. Tog ner över 100 granar. Lika många lövträd och ca 50 asp.

Det är kul att se hur landskapet förändras när det kommer ljus till marken.
:)
Nått super bra bete kan jag inte påstå att det blivit, men en jättebra yta för hästarna att vara på. Alltid något att gnaga på.
 
Sv: Restaurera gammalt bete?

Vad har ni för träd idag? Hos oss har vi mycket ek och det vlii Länsstyrelsen att man sparar i rätt stor omfattning. Björk vill de inte ha kvar så mycket här i alla fall.

En sak att tänka på om det är väldigt tätt nu är att ni kanske måste röja i flera etapper. Om man frilägger träd som stått mycket tätt så riskerar de att knäckas av vind och snölaster.
 
Sv: Restaurera gammalt bete?

Varför ta bort ALL gran ? Spar man några i en klunga har man naturlig skugga/skydd. Det är ju ingenting som påverkar ett bete presis att lämna enstaka saker. Man behöver inte skövla allt.
 
Sv: Restaurera gammalt bete?

Mynta2 skrev:
Varför ta bort ALL gran ? Spar man några i en klunga har man naturlig skugga/skydd. Det är ju ingenting som påverkar ett bete presis att lämna enstaka saker. Man behöver inte skövla allt.
Du har helt klart en poäng. Jag tycker förvisso att gran inte hör hemma på beteshagar men vet egentligen inte varför jag tycker så. kanske är det för att jag tycker gran är rätt fult.

Vi har skötselkrav från Länsstyrelsen och gran skall bort från betena om vi skall få bidrag. Varför det är så vet jag inte riktigt.
 
Sv: Restaurera gammalt bete?

Under granen så kan inte mycket växa. Den skuggar med sina grenar och barren som faller ner bildar ett tjockt täcke. Om man går i en gammal och tät granskog så finns där inte mycket dagsljus. En märklig upplevelse.

Jag har vissa granar kvar, i små klungor. Några granar jag har kvistat så att dom ser mer ut som paraplyn, för att ljuset ska komma ner till marken. Några granar kvistar hästarna själva...
 
Sv: Restaurera gammalt bete?

Om du läser vad jag skrev så ser du att jag vill ÅTERSKAPA (försöka, svårt eftersom landskapet har varit så föränderligt) gammalt skogsbete!! Av kunniga och pålästa människor som både arbetar med detta och har det som hobby har jag fått rådet att ta bort gran och asp.

Gran för att det inte förekom och dessutom försurar marken.

Asp därför att det inte förekom och att det hindrar gräs att växa dels genom sina blad då de faller ner på hösten och genom sitt rotsystem!!

Men visst kan jag tänka mig att spara nån enstaka gran som skydd åt djuren. Detta är ett arbete som kommer ta många år....... så man ser ju oxå efterhand hur det ser ut, vi kommer ju inte skövla. Det är ett varsamt renoveringsarbete som vi kommer att utföra! Mycket viktigt vid alla renoveringar av ALLA äldre miljöer!!!

Jag har ett stort och brinnande intresse för historia och det gamla bondelivet!!!! Jag anser att man måste ta reda på den kunskap som finns nu annars försvinner en del av vår gamla kulturhistoria. Som t.ex. gamla byggnader som förfaller eller renoveras sönder!!!
 
Sv: Restaurera gammalt bete?

Gran breder ut sig genom att den dels skuggar extremt mycket och dels genom att den surgör marken, vilket skapar konkurensfördelar för granen.
I en granskog växer inte så mycket mer än just gran...
 
Sv: Restaurera gammalt bete?

Står det en stor gammal gran, är det okej att spara. Så sa hon (från östergötlands länsstyrelse) på den betesvandringen jag var på.
Alla stora, äldre solitärträd oavsett sort.
 
Sv: Restaurera gammalt bete?

Men så ta och köp trycksaken jag rekommenderade från SJV, hur man restaurerar mark. Det finns olika sorter av skogsbete...inte bara ett.

Skövlar...du och jag kommer från olika delar av Sverige, för mig betyder skövla att man tar bort allt av 1 sort.

Trädbeståndet i skogsbetena sköts med småskalig plockhuggning. Man undviker gallring med jämnt avstånd mellan träden och sparar olika träd i varierande ålder. Speciellt gamla lövträd samt murkna stående eller liggande träd sparas. Enstaka granar eller grupper av granar sparas som skydd åt betesdjuren. Unga granar och granplantor tar man bort.

I granskog kan man göra mindre gläntor, men kraftig gallring rekommenderas inte. En kraftig gallring av granskogen påverkar landskapsbilden, och de träd som sparas faller lätt omkull. Solbelysta sluttningar och kullar är perfekta ställen för små ljusöppningar där ängsartad vegetation kan utvecklas. Genom att öppna torra backkrön och kanter vid stigar kan man skapa växtplatser för exempelvis kattfot.
 
Sv: Restaurera gammalt bete?

Jag har trycksaken och har som sagt pratat med kunnig personal som jobbar med detta i det län jag bor i!

Jag vill inte ha granskog.

Detta handlar inte om ett stort omtåde. endast kanske 2 ha. Så "skövling" av granen skulle inte förstöra landskapsbilden nämnbart då det finns betydligt större GRANskogar intill!!
 

Liknande trådar

Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 630
Senast: Otherside
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 411
Senast: Lisa2014
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 036
Ekonomi & Juridik Jag undrar över följande scenario. En gård om 12 ha varav 2 ha är bete. Övriga 10 ha är blandskog och barrskog. En tanke är att utöka...
Svar
13
· Visningar
3 822
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp