Restid i släpet? Hjälp mig!

P

prallan

Jag har en stor fin Boj som han reser bra i, men nu ska vi till Karlstad, dvs ca 300km i max 80 km/h, vilket ger en tid på 4-6 timmar i släpet. Bör jag satsa på att hinna fram på 4 timmer eftersom annars måste de lastas ur har jag för mig. Stämmer inte det?
Eller, ska jag hyra en Bkortslastbil? Med sådan kan jag väl köra direkt, eller?
 
Upp till 8 timmar får du transportera utan särskilda regler.
Däremot bör du stanna, kolla till och kanske erbjuda vatten vid ett par, tre tillfällen om du ska köra sex timmar.
Vid längre transporter bör inte hästen ha mat (hö) i transporten.
Lasta ur behöver du inte om det inte händer något anmärkningsvärt.
 
När jag kört i 80km/h i timmen 250km med fullt lass (lastbil med släp) på extremt backiga vägar där det sackat ner till 20km/h, har jag ändå legat på runt 3 timmar.
Så tror det borde ta runt 4 timmar för er att köra, även om ni tar det lugnt i svängar. Kan ni bara hålla 80 på rak väg bör det inte var några bekymmer.
 
Jag pendelbor mellan västkusten och Karlstad. Har ca 28mil. Och har gjort de senaste åren. Sträckan med släp har vi klarat på ca 3,5tim. Har aldrig stannat då denna häst inte har tålamod att stå still när kärran står still . Har aldrig varit några problem :) så sålänge det inte händer något som oroar dig så kan du bara köra på :)
 
När jag kör längre sträckor stannar jag bara till och ger vatten en till två gånger beroende på väder mm. Har som längst kört 60 mil i ett sträck.
 
Jag har kört 50 mil två gånger. Ena gången lastade jag av hästen på en rastplats efter hälften (3h), lät henne beta, dricka vatten och promenera. Vi skulle ändå rasta/äta lunch då så hästen kunde lika gärna får göra detsamma.

Vid andra tillfället sträckkörde vi, så tog det 8 h ganska precis. Eller alltså, vi stannade ju självklart några gånger, typ 3-4 gånger för att fylla på med grovfoder och ge vatten, men lastade inte ur, pga hade två hästar med då och den ena var en ny unghäst vi känt i ett par veckor, som visserligen hade åkt från Wales för några veckor sen så han var transportvan men ändå. :)
 
Jag har kört längre sträckor två gånger. Ena gången lastade jag av hästen på en rastplats efter hälften (3h), lät henne beta, dricka vatten och promenera. Vi skulle ändå rasta/äta lunch då så hästen kunde lika gärna får göra detsamma.

Vid andra tillfället sträckkörde vi, så tog det 8 h ganska precis. Eller alltså, vi stannade ju självklart några gånger, typ 3-4 gånger för att fylla på med grovfoder och ge vatten, men lastade inte ur, pga hade två hästar med då och den ena var en ny unghäst vi känt i ett par veckor, som visserligen hade åkt från Wales för några veckor sen så han var transportvan men ändå. :)
Vi stannade alltså längre sträckor andra gången men lastade inte ur.
 
Jag har en stor fin Boj som han reser bra i, men nu ska vi till Karlstad, dvs ca 300km i max 80 km/h, vilket ger en tid på 4-6 timmar i släpet. Bör jag satsa på att hinna fram på 4 timmer eftersom annars måste de lastas ur har jag för mig. Stämmer inte det?
Eller, ska jag hyra en Bkortslastbil? Med sådan kan jag väl köra direkt, eller?

30 mil är standardavstånd till tävling om en bor i malmfälten, eller för den delen andra avsides orter i Norrlands inland :angel: En häst som reser hyfsat bra har inga problem med det, behöver inte rastas osv. Jag tycker det lugnaste för mina hästar varit att en kör hela tiden och inte förlänger restid med onödiga stopp osv.

För längre sträckor, då snackar jag mer än 30 mil, planerar jag så att jag inte behöver stanna onödigt mkt. Jag har haft kamera i transporten så jag sett hästarna hela tiden, lagomt med hö (de ska inte stå med näsan i hödammet under långa resor men kan behöva lite att tugga på emellanåt ), och så har jag med vatten eller betforvatten som jag ger när jag stannar (vilket är max 10-15 min). A och O är att ha bra ventilation i släpet.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 324
Senast: Habina
·
Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 457
Senast: nowayout
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 247
Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 679
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp