Restips charmig vårstad i sverige

anhe

Trådstartare
Eftersom man får svar på allt på buke :)

Jag och maken tänkte dra iväg på en liten minisemester, 26-28/4. Men vi vet inte vart. Vi är borta för kort tid för att vara sugna på att flyga. Så inom Sverige får det bli. Vi vill inte resa till en för liten stad, eftersom vi gillar att strosa i butiker, sätta oss på caféer, käka en god bit mat osv. Det måste alltså finnas tillräckligt mycket att strosa i och kika på för att hålla oss roade en helg. Vi gillar mer liv och rörelse än att sitta på en herrgård någonstans i skogen en helg t.ex. Det ska finnas lite av allt alltså, mysiga miljöer, shopping och skapligt utbud av caféer och restauranger.

Vi har varit flera gånger till Karlstad, eftersom vi har anknytning dit, och gillar staden, men nu tänkte vi prova något annat. Vi var sugna på Göteborg, men då krockar det ju med Gothenburg Horse Show, så utbudet av hotellrum var väl sisådär. Stockholm kan man ju alltid fördriva tid i, det är ju inget problem, men jag vet inte, inte så sugen denna gång faktiskt. Huvudsaken är att man får komma bort, koppla av och njuta, men vart?
 
Sv: Restips charmig vårstad i sverige

Eftersom man får svar på allt på buke :)

Jag och maken tänkte dra iväg på en liten minisemester, 26-28/4. Men vi vet inte vart. Vi är borta för kort tid för att vara sugna på att flyga. Så inom Sverige får det bli. Vi vill inte resa till en för liten stad, eftersom vi gillar att strosa i butiker, sätta oss på caféer, käka en god bit mat osv. Det måste alltså finnas tillräckligt mycket att strosa i och kika på för att hålla oss roade en helg. Vi gillar mer liv och rörelse än att sitta på en herrgård någonstans i skogen en helg t.ex. Det ska finnas lite av allt alltså, mysiga miljöer, shopping och skapligt utbud av caféer och restauranger.

Du skriver inte var ni utgår ifrån men jag rekommenderar:

Örebro - rundtur på slottet, promenad längs ån genom den vackra stadsparken till Wadköpings friluftsmuseum med massor att se och mysigt café, Gustavsvik om man gillar bästa äventyrsbadet och ja, stort nog att shoppa och äta gott.

Halmstad - tur ut till Tylösand där man kan sitta på Gessles hotell och ta en drink och titta ut över havet efter en vandring längs stranden, livlig stadskärna, hyfsat bra museum i parken och rätt kul nattliv för en liten svensk stad.
 
Sv: Restips charmig vårstad i sverige

Jag var i Visby över påsk. Det var klart underskattat att vara där så tidigt på säsongen. Mycket öppet och mycket att se på och göra, inte minst fika, äta och dricka gott.

Flygtiden från Bromma var 35 minuter och 10 minuter med taxi in till Visby så bor man i Sthlm tar det inte lång tid att ta sig dit. Billigare än båten var det också!
 
Sv: Restips charmig vårstad i sverige

Visby är alltid vackert, men det vore synd att påstå att det finns så där jättemycket att göra här den här tiden på året. Men visst kan man nog hålla sig sysselsatta över en helg. Men det finns många bra restauranger/fik, och en idé kan vara att hyra en bil en dag för att få se lite mer än ön. Är ni lagom hurtiga så går det alldeles utmärkt att hyra cykel också, det finns inga backar här förutom i innerstan ;)
 
Sv: Restips charmig vårstad i sverige

Slår ett slag för Helsingborg! En jättefin stad vid havet som har en mysig stadskärna med bra utbud av shopping & restauranger. Hamnen med Dunkers Kulturhus ligger bara 500 m från centrum, och Dunkers egna restaurang har jättehärlig lunchmat i en härlig miljö precis vid vattnet. Det finns en jättefin sandstrand också, men det kanske inte känns så aktuellt i april... Sedan kan man dessutom - för ynka 60 kr per person - ta färjan över till danska Helsingör, som också är en jättefin och framförallt mysig liten stad där man - förutom att strosa runt och njuta - bl.a kan besöka Kronborgs slott (a.k.a. Shakespeares Hamlets slott). Färjan går en gång i timmen om jag inte minns tokigt, går från färjeläget precis bredvid tågstationen i centrum och tar ungefär 25 minuter.
 
Sv: Restips charmig vårstad i sverige

Slår ett slag för Helsingborg! En jättefin stad vid havet som har en mysig stadskärna med bra utbud av shopping & restauranger. Hamnen med Dunkers Kulturhus ligger bara 500 m från centrum, och Dunkers egna restaurang har jättehärlig lunchmat i en härlig miljö precis vid vattnet. Det finns en jättefin sandstrand också, men det kanske inte känns så aktuellt i april... Sedan kan man dessutom - för ynka 60 kr per person - ta färjan över till danska Helsingör, som också är en jättefin och framförallt mysig liten stad där man - förutom att strosa runt och njuta - bl.a kan besöka Kronborgs slott (a.k.a. Shakespeares Hamlets slott). Färjan går en gång i timmen om jag inte minns tokigt, går från färjeläget precis bredvid tågstationen i centrum och tar ungefär 25 minuter.
för att inte tala om den helsingborgska begivenheten...att tura...
 
Sv: Restips charmig vårstad i sverige

Tänkte just rekommendera Karlstad :)

Sveriges vackraste innerstad

72154_632121660136024_1225726647_n.jpg


har ingen direkt koll på andra städer tyvärr
 
Sv: Restips charmig vårstad i sverige

Slår ett slag för Helsingborg! En jättefin stad vid havet som har en mysig stadskärna med bra utbud av shopping & restauranger. Hamnen med Dunkers Kulturhus ligger bara 500 m från centrum, och Dunkers egna restaurang har jättehärlig lunchmat i en härlig miljö precis vid vattnet. Det finns en jättefin sandstrand också, men det kanske inte känns så aktuellt i april... Sedan kan man dessutom - för ynka 60 kr per person - ta färjan över till danska Helsingör, som också är en jättefin och framförallt mysig liten stad där man - förutom att strosa runt och njuta - bl.a kan besöka Kronborgs slott (a.k.a. Shakespeares Hamlets slott). Färjan går en gång i timmen om jag inte minns tokigt, går från färjeläget precis bredvid tågstationen i centrum och tar ungefär 25 minuter.

Och hade jag läst detta inlägg igår hade jag klarat frågan om Dunkers på Quizkampen! HMPF!
 
Sv: Restips charmig vårstad i sverige

Måste ni bo på hotell då?
Det finns ett jättetrevligt B&B uppepå Johanneberg (ganska så centralt) i Göteborg.
http://www.aprikosenbab.se/
Ring och fråga ifall det finns några rum tillgängliga.

Precis mitt emot Slottskogen ligger detta:
http://www.anggardensbedandbreakfast.se/

Dessutom så vet jag att Radisson Blu Riverside har lediga rum den helgen, för jag pratade med hotelldirektören igår kväll när vi snackade om Euro Horse. Det ligger på Lindholmen, precis vid vattnet. Helt nybyggt och ännu inte riktigt invigt än, så det blir extra kul att bo där då. Därifrån går älvsnabben (båt) till Nordstan typ en gång i kvarten. Det tar väl 2-3 minuter att åka över älven in till vad jag kallar för centrum. Men det finns ju massor att se på Hisingesidan också. Ericsberg och Lindholmen är fulla med roliga caféer utefter strandpromenaden.
 
Sv: Restips charmig vårstad i sverige

Helsingborg håller jag med om. Även Malmö är ju faktiskt en fin stad att strosa och fika/dricka öl i.
i övrigt är nästan alla städer jag är riktigt förtjust i belägna i norra sverige (umeå och luleå kan man lätt spendera en trevlig helg i) Eller så skulle jag föreslå Karlstad.. (om man nu inte fick välja stockholm..).
 
Sv: Restips charmig vårstad i sverige

Helsingborg håller jag med om. Även Malmö är ju faktiskt en fin stad att strosa och fika/dricka öl i..

Nu känner jag mig lite illojal här som inte nämnde min egen hemstad... Så ja, Malmö är också en härlig stad där man lätt kan fördriva ett dygn eller fyra! Bloom in the Park är ett klockrent restaurangtips om budgeten tillåter, gourmet och lyx så att det smäller i knutarna (och smaklökarna)!

(och stan är inte alls så "farlig" som många tycks tro, såvida du inte bestämmer dig för att springa naken på Möllevångstorget runt midnatt eller vifta med kniv i Rosengård det vill säga)
 
Senast ändrad:
Sv: Restips charmig vårstad i sverige

Röstar också för Malmö, mycket shopping och nära till Köpenhamn om man vill ta tåget över en snabb tur och strosa på Ströget t ex.
 
Sv: Restips charmig vårstad i sverige

*kl*

Tack för alla svar! Nu har vi något att fundera på.

Karlstad är fullt tänkbart trots att vi varit där flera gånger. Trevlig stad, hyfsat avstånd från oss. Har sett ett riktigt bra hotellerbjudande.

Skåne är absolut intressant, men för den här trippen lite för långt bort, men bra att veta till nästa gång.

Ramona - har faktiskt kollat på Radisson Blu Riverside, men trodde det låg för omständligt till från centrum sett eftersom den låg på andra sidan älven. Bra pris på rummen där just nu.

Visby har vi också klurat på, men det går lite bort på grund av att resan tar så mycket av vår tid.
 
Sv: Restips charmig vårstad i sverige

Ramona - har faktiskt kollat på Radisson Blu Riverside, men trodde det låg för omständligt till från centrum sett eftersom den låg på andra sidan älven. Bra pris på rummen där just nu.
Det ligger jättebra till, även om det är på fel sida älven från Avenyn och sådär. Det är jättebra priser där just nu eftersom det inte är helt färdigbyggt ännu. Men allting fungerar och är normalt. Men det är inte invigt ännu!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp