Restips: San Francisco-Yosemite-Los Angeles

Stinaelin

Trådstartare
Vi tänkte hyra bil och åka rutten som titeln anger. Men hur ska vi lägga rutten mellan Yosemite och LA? Vill åka sceniska vägar, gärna både hav, öken och skog.

Tips?
 
Vi tänkte hyra bil och åka rutten som titeln anger. Men hur ska vi lägga rutten mellan Yosemite och LA? Vill åka sceniska vägar, gärna både hav, öken och skog.

Tips?

Bästa sträckan på Highway 1 är defintivt den från Monterey ner till Cambria. Wow säger jag bara. Hela Big Sur är fantastiskt. Räkna med minst en heldag för den sträckan men gärna två om tid finns. Vi åkte till exempel upp en bit i bergen för att vandra längs vandringsleder några timmar innan vi åkte vidare.
Såg nu att ni ville åka till Yosemite istället, då går ju Highway one bort...
 
Vi tänkte hyra bil och åka rutten som titeln anger. Men hur ska vi lägga rutten mellan Yosemite och LA? Vill åka sceniska vägar, gärna både hav, öken och skog.

Tips?

För övrigt så ligger ju Yosemite inåt i landet så ska ni verkligen åka där missar ni ju hela kuststräckan.
 
Ska ni bara bila från SF till LA, eller ska ni tillbaka till SF igen? Ska man tillbaka till utgångspunkten, kan man köra ”trekanten” SF - LA - Las Vegas - Yosemite - SF. Då får man med storslagna vyer på både kust, öken och berg/skog. Mellan SF och LA rekommenderar jag att stanna till i Carmel-by-the-Sea, vilket är en väldigt speciell liten stad med till stor del helt unika byggnader. Det känns som att befinna sig i en sagostad.
 
Ska ni bara bila från SF till LA, eller ska ni tillbaka till SF igen? Ska man tillbaka till utgångspunkten, kan man köra ”trekanten” SF - LA - Las Vegas - Yosemite - SF. Då får man med storslagna vyer på både kust, öken och berg/skog. Mellan SF och LA rekommenderar jag att stanna till i Carmel-by-the-Sea, vilket är en väldigt speciell liten stad med till stor del helt unika byggnader. Det känns som att befinna sig i en sagostad.

Planen är fortfarande mycket öppen, så det är definitivt en bra idé!

Jag vill klämma ut så mycket som möjligt ur Kalifornien på ca 2 veckor. Stad, natur, allt.

Har varit i LA och Santa Barbara förut, men inte sett så mycket natur runt omkring. Har två tonårsbarn med, så det ska passa dem också, men det tror jag att det kommer att göra oavsett, svårt att inte imponeras av USA faktiskt (förutom Trump mm då).
 
Planen är fortfarande mycket öppen, så det är definitivt en bra idé!

Jag vill klämma ut så mycket som möjligt ur Kalifornien på ca 2 veckor. Stad, natur, allt.

Har varit i LA och Santa Barbara förut, men inte sett så mycket natur runt omkring. Har två tonårsbarn med, så det ska passa dem också, men det tror jag att det kommer att göra oavsett, svårt att inte imponeras av USA faktiskt (förutom Trump mm då).
Vi hade också två veckor på oss och lite samma tanke. Vi körde ”trekanten” med LA som utgångspunkt och det blev en helt fantastisk resa! Så sjukt många kontraster och storslagna upplevelser på så kort tid. Jag tror aldrig vi kan hitta en matchande resa.
 
Vi hade också två veckor på oss och lite samma tanke. Vi körde ”trekanten” med LA som utgångspunkt och det blev en helt fantastisk resa! Så sjukt många kontraster och storslagna upplevelser på så kort tid. Jag tror aldrig vi kan hitta en matchande resa.

Låter fantastiskt! Har du några pärlor som du vill delge? :)
 
Vi hade Söndag till Fredag morgon i SF. Hyrde sedan bil och körde hela Highway 1 till Pacific Grove. Ett stop i Santa Cruz i några timmar på stranden. Kan varmt rekommendera Pacific grove som övernattning. Upplevde den som finare och trevligare än Monterey som ligger precis innan. Finns många mysiga Inns att bo på. Fredag till lördag kväll körde vi 17-mile drive, stannade i Carmel by the sea och sen hela Big Sur som verkligen är den bästa sträckan, fram till Cambria. Cambria hade också en trevlig huvudgata men flera små affärer, restauranger och barer.
På Söndag åkte vi till Hearst Castle och gick en guidad tur där. Vilket sjukt ställe! Rekommenderar verkligen, speciellt till tonåringarna. Sedan åkte vi vidare mot Santa Barbara där vi åt tidig middag och sen direkt till LA men motorvägen istället för Highway 1 då vi redan sett kuststräckan inkl Malibu vid tidigare resa.
Hade gärna haft en natt i Santa Barbara också, trevlig stad med härlig vibe och då kan man passa på att stanna i Malibu nästa dag också. Så minst två men helst tre övernattningar rekommenderas mellan SF och LA.
 
Vi hade Söndag till Fredag morgon i SF. Hyrde sedan bil och körde hela Highway 1 till Pacific Grove. Ett stop i Santa Cruz i några timmar på stranden. Kan varmt rekommendera Pacific grove som övernattning. Upplevde den som finare och trevligare än Monterey som ligger precis innan. Finns många mysiga Inns att bo på. Fredag till lördag kväll körde vi 17-mile drive, stannade i Carmel by the sea och sen hela Big Sur som verkligen är den bästa sträckan, fram till Cambria. Cambria hade också en trevlig huvudgata men flera små affärer, restauranger och barer.
På Söndag åkte vi till Hearst Castle och gick en guidad tur där. Vilket sjukt ställe! Rekommenderar verkligen, speciellt till tonåringarna. Sedan åkte vi vidare mot Santa Barbara där vi åt tidig middag och sen direkt till LA men motorvägen istället för Highway 1 då vi redan sett kuststräckan inkl Malibu vid tidigare resa.
Hade gärna haft en natt i Santa Barbara också, trevlig stad med härlig vibe och då kan man passa på att stanna i Malibu nästa dag också. Så minst två men helst tre övernattningar rekommenderas mellan SF och LA.

Tack!!! :bow:
 
Jag kan rekommendera Dune cruising på Pismo Beach, där kan man köra fyrhjuling på sanddynerna i några timmar och det tyckte jag var en fantastisk upplevelse, det passar nog några tongångar också. Jag skulle också rekommendera att köra Highway 1 så mycket det går, men delar av den vägen är ofta avstängda men den utsikten man får är fantastik.

Santa Barbara är väldigt fint att vandra runt i och i närheten av Santa Barbara så ligger Gaviota som är ett naturreservat om jag inte minns fel, och där man kan vandra upp till några wind caves, där uppe är utsikten väldigt fin ut över havet. Man kan fortsätta förbi Gaviota till en Dansk by som heter Solvang och vandra i några timmar och äta wienerbröd om man skulle känna för lite skandinaviskt under resan.
 
Jag kan rekommendera Dune cruising på Pismo Beach, där kan man köra fyrhjuling på sanddynerna i några timmar och det tyckte jag var en fantastisk upplevelse, det passar nog några tongångar också. Jag skulle också rekommendera att köra Highway 1 så mycket det går, men delar av den vägen är ofta avstängda men den utsikten man får är fantastik.

Santa Barbara är väldigt fint att vandra runt i och i närheten av Santa Barbara så ligger Gaviota som är ett naturreservat om jag inte minns fel, och där man kan vandra upp till några wind caves, där uppe är utsikten väldigt fin ut över havet. Man kan fortsätta förbi Gaviota till en Dansk by som heter Solvang och vandra i några timmar och äta wienerbröd om man skulle känna för lite skandinaviskt under resan.

Tack för tips!

Santa Barbara och Solvang har jag faktiskt besökt för typ 20 år sedan, kan vara värt ett besök till, helt klart!

Vad gör en i LA förutom besöka Hollywood och Universal studio?
 
Tack för tips!

Santa Barbara och Solvang har jag faktiskt besökt för typ 20 år sedan, kan vara värt ett besök till, helt klart!

Vad gör en i LA förutom besöka Hollywood och Universal studio?

Det finns Massor att gora aven om man inte vill besoka Hollywood, Disney Land, eller Universal Studio. (Och varfor inte nagon av de andra Studios?) Det ar ganska naturligt att det finns annat an det absolut mest turistiga i en stad med over 5 millioner innevanare i "innerstaden" (motsvarande Stockholm innanfor tullarna men en yta pa 150 Svenska kvadrat mil) och 18 millioner innevanare om man raknar med forstader (som man gor i Sverige).
Sjalv hatar jag att kora forbi och fastna i trafiken och det har aldrig fallit mig in att stanna ... men jag inser att det maste finnas MASSOR att se och gora om man skulle vilja.

https://www.timeout.com/los-angeles/things-to-do/best-things-to-do-in-los-angeles
 
Jag älskade Runyon Canyon, där kan man gå en liten vandring, vissa delar är asfalterade och så har man utsikt över LA's skyline. Venice Beach, Santa Monica pier (man kan gå mellan dem eller hyra cyklar), lite söder om LA ligger Huntington Beach, Newport Beach och Laguna Beach som alla är fina och mysiga ställen. Vi åkte även runt lite i Beverly Hills och besökte en liten Farmers market (typ vanlig marknad med kläder, smycken och allt möhligt annat) som har adressen 6333 w ord st, LA.

Annars är Griffith Observatory välbesökt såklart.
 
San Francisco ar en av mina favorit stader ... Ta och googla och las pa om San Francisco's kejsare innan ni aker dit. Den storyn sager mycket om attityden i San Francisco :p aven om Fisherman's Wharf, trots sin turistiga utstralning ar en hojdpunkt i SF ... Dar kan man fa outstanding seafood (det finns ett litet stalle med en clam chowder jag drommer om mellan gangerna) och om vadret inte ar soligt och "sommrigt" varmt (prova 9*C och regn:angel:) ar det inte sa mycket turister. :grin:
 
OK, om vi lägger Yosemite åt sidan, vad ska vi inte missa mellan SF och LA?
Jag gillade Monterey Bay Aquarium och speciellt Sea otter feedingen. Sen kom djurtränarna ut och man fick prata med dem om hur de tränade uttrarna. Jag tror jag stod och pratade med dem i en halvtimme :D
Ett tips är att köpa biljetter i förväg då det till de flesta attraktioner finns en speciell kö för de som köpt biljett i förväg som är mycket kortare.
Hyr en cool bil så du kan känna atmosfären, vi hade en röd mustang cab så man kunde köra nercabbat genom Big Sur tex.
Gillar man hästar finns Monty Roberts ranch utanför Solvang. Jag vet dock inte om de tar emot besökare längre?
 
Jag kan rekommendera Dune cruising på Pismo Beach, där kan man köra fyrhjuling på sanddynerna i några timmar och det tyckte jag var en fantastisk upplevelse, det passar nog några tongångar också. Jag skulle också rekommendera att köra Highway 1 så mycket det går, men delar av den vägen är ofta avstängda men den utsikten man får är fantastik.

Santa Barbara är väldigt fint att vandra runt i och i närheten av Santa Barbara så ligger Gaviota som är ett naturreservat om jag inte minns fel, och där man kan vandra upp till några wind caves, där uppe är utsikten väldigt fin ut över havet. Man kan fortsätta förbi Gaviota till en Dansk by som heter Solvang och vandra i några timmar och äta wienerbröd om man skulle känna för lite skandinaviskt under resan.

Jag slår ett extra slag för Pismo Beach! Så pittoresk och fin liten stad, det var ren chans att vi stannade där, aldrig hört talas om det, men det var ett av våra favoritstopp! De små motellen som var så nära havet att man kunde höra bruset var så härliga och motelliga så det fanns inte. :love: Och fina små caféer som utan problem kunde ge oss som behövde specialkost god mat!

Gjorde för övrigt den resan rätt nyligen, LA - SF, stannade i Silicone Valley en vecka och åkte till Yosemite över en helg. Vi hade en superbra resa! Bilresan gick egentligen rätt fort, tre dagar ungefär. Vi var i LA ett par dagar innan vi hyrde bil och körde upp.
Hearst Castle var en upplevelse, mycket vackra vyer och intressant historia! Tycker absolut ni ska åka till Yosemite om det lockar, också helt galet vackert!
Annars har nog det mesta jag tänker på nämnts redan. :p
 
När ni är ens i närheten av LA behöver ni tänka på tiden om ni ska ut o köra, för fastna i trafik gör man men det är helt meningslöst att ge sig ut i rusningen på morgon och em.
Mellan Santa Barbara och LA är det bra mycket trafik i rusning på 101:an också så ha koll! Jag blir förvånad över hur mycket värre trafiken blir varje år, stor skillnad bara de senaste 5 åren genom vår stad som ligger precis nordväst om LA county.

När ska ni åka?
Bränderna som är nu och även de förra året kan påverka mycket vid regn och ibland tar det låååååååång tid innan vägar mm är öppna igen. Sist det brann nära Malibu var 1:an avstängd länge, men 1:an mellan SB och LA är ju inte så häftig jämfört med norröver, så där kanske man ändå inte kör.

Vilken typ av upplevelse vill ni ha runt LA?
 

Liknande trådar

Fritid Vi tänker oss kanske till Åland i slutet av augusti :). Ingen av oss har varit där, så vi tar tacksamt emot alla tips! Vad gör man, vad...
Svar
0
· Visningar
190
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 379
Senast: sthu
·
Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 011
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp