Resultat treårstest/kvalitets

elle12

Trådstartare
Tråden om BLUP försvann visst. Hur som helst så såg jag att "clownen" roar sig med lite statistik om treårstestet.
Jag sitter själv och roar med lite med att jämföra poäng på treårstester och kvalitets på några släktingar till en treåring jag visade i år. T ex visades ett syskon (samma mamma) till min häst på treårs med exteriör och gångartassiffrorna 778786 = 43 poäng, och när den visades på kvalitets så fick den 88778 =38 poäng ( gamla systemet) och på ridna gångarter fick den 8999 poäng. Där ser man t ex hur en häst kan visa sig mycket bättre riden än lös. För min del är det bara bra, min fick i år 876887= 44 poäng, så följer han sin systers ridbarhet så borde han bli ganska bra, enligt mig visar han sig redan bättre riden än lös, speciellt i galopp.

Det hade varit väldigt kul att senare göra en jämförande studie på årets treårstester och nästa års kvalitets och se hur det stämmer på de hästarna som går båda, men det kan ju vara nästa galenskapsprojekt kanske...
 
Sv: Resultat treårstest/kvalitets

Jag har roat mig att jämnför avkommor mankhöjd mm, det står mer om det i QE tråden.
 
Sv: Resultat treårstest/kvalitets

elle12 skrev:
Tråden om BLUP försvann visst. Hur som helst så såg jag att "clownen" roar sig med lite statistik om treårstestet.
Jag sitter själv och roar med lite med att jämföra poäng på treårstester och kvalitets på några släktingar till en treåring jag visade i år. T ex visades ett syskon (samma mamma) till min häst på treårs med exteriör och gångartassiffrorna 778786 = 43 poäng, och när den visades på kvalitets så fick den 88778 =38 poäng ( gamla systemet) och på ridna gångarter fick den 8999 poäng. Där ser man t ex hur en häst kan visa sig mycket bättre riden än lös. För min del är det bara bra, min fick i år 876887= 44 poäng, så följer han sin systers ridbarhet så borde han bli ganska bra, enligt mig visar han sig redan bättre riden än lös, speciellt i galopp.

Det hade varit väldigt kul att senare göra en jämförande studie på årets treårstester och nästa års kvalitets och se hur det stämmer på de hästarna som går båda, men det kan ju vara nästa galenskapsprojekt kanske...
:D Det är taget ! Påminn mig nästa år bara ! :bow: Varför försvann Blup tråden då ?

Helen
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tvingar mig själv att fundera över vad jag ska/måste göra OM veterinärbesöket nästa vecka blir en kalldusch. Lillen har ju fång, och är...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
15 234
Senast: mimus
·
Avel I flera trådar har frågan att använda klass II-III-individer i avel (oavsett hingstar eller ston) kommit upp. På ridhästsidan finns ett...
Svar
14
· Visningar
1 227
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 117
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp