Retriever eller spaniel?

S

SophiaLi

Vi ska bli med hund - men det är hemlighetsstämplat för barnen ännu så därför har jag skapat en anonym användare för säkerhets skull ;)
Vi funderar just nu på vilken ras. Det lutar åt någon retrieverras eller större spaniel (typ welsh eller någon sådan). Hunden ska vara en trevlig och lättsam, kunna vara med i stallet och på ridturer och även tränas och ev. tävlas i såväl lydnad, agility som bruks. En riktig allroundhund alltså!
Har inga små barn så det behöver inte vara en familjehund ur den synvinkeln, men självklart ska den inte vara dum mot småbarn heller. Alla hundar är ju olika, men rent generellt, vad tror ni om följande raser?
Flatcoated retriever
Golden retriever
Welsh springer spaniel
Tollare
Eller möjligtvis en lapphund? Det är lite delade åsikter där inom familjen om den passar syftet eller inte.
Vad tror ni? Kan någon passa, eller har ni något annat förslag som skulle passa så mycket bättre?
 
Sv: Retriever eller spaniel?

Jag slår ett slag för Flatcoated retriever!
Underbar allroundhundar som fortfarande har aveln någorlunda fri från rasbunda sjukdomar och mentala brister.

Jag kommer nog alltid ha en Flat vid min sida hädan efter, bättre allroundhundar finns knappt (partisk? neeej ;)), de funkar inom bruks, lydnad, agility (iaf mindre tikar) såväl som jakt och viltspår.

PMa gärna om du vill ha tips på kennlar :)
 
Sv: Retriever eller spaniel?

Fungerar bara små tikar inom agility? Blir större och hanar lätt för stora och klumpiga, eller?
Du får PM :)
 
Sv: Retriever eller spaniel?

Jag röstar i så fall på flatcoated, golden eller finsk lapphund.

Har fått uppfattningen att både welshen och tollaren är lite mer krävande.

Satsar man inte på SM så funkar alla tre raserna i agility, om man är lite förutseende och inte väljer valp efter tyngre och stabbigare linjer förstås. Det finns variationer inom alla raser. Och givetvis kollar upp höfterna innan man börjar hårdträna. :)
 
Sv: Retriever eller spaniel?

Ja, självklart väljer vi en valp som passar och kollar upp den ordentligt :)
2 röster på flatcoated... Du tycker att lapphundar också är ganska "lätta" då?
 
Sv: Retriever eller spaniel?

Jag har ingen personlig erfarenhet av lapphundar men intrycket jag fått är att det är en lagom och trevlig allroundhund. :) Den finska varianten då.
 
Sv: Retriever eller spaniel?

Ja, om man ska ha en chans att ta sig högre upp i agiltyn så ska man satsa på en tik, men man har absolut chans att konkurrera i klasserna om man, som Skogstrollet säger, inte vill upp på SM.
 
Sv: Retriever eller spaniel?

Okej :) Jag kanske får överväga de lite mer också då.
 
Sv: Retriever eller spaniel?

Okej, det har jag inte hört förut. Men det är å andra sidan mycket jag inte hört. Köpa häst kan jag, men hund är en helt annan historia ;)
Gäller det alltså alla raser eller bara de större?
 
Sv: Retriever eller spaniel?

Min arbetskamrat har en welsh + att jag bott granne med en uppfödare av dessa förut. Min arbetskamrat kollade inte alls upp vad för ras hon köpte och har nu en obstinat unghundshane som skiter i allt och alla och verkligen kräver MYCKET aktivering för att må bra. De har nu tagit hjälp av instruktör så jag hoppas att de löser det.
Min fd granne sa samma sak, jätte trevliga men väldigt krävande hundar. Inga direkt förstagångs hundar utan kräver sin ägare. Dock är de väldigt trevliga när de får utlopp för det de är avlade för.

Skulle inte rekommendera en welsh om ni inte har ganska mycket erfarenhet.

Min andra arbetskamrat har en jätte trevlig lite tollarfröken som kräver mycket aktivering i form av lydnad, agility och apportering dagligen. Dock är hon väldigt vek och ganska feg när hon möter främmande personer. Det hon sagt är att antingen är de veka/fega eller så är de extrema åt andra hållet, svårt att hitta mittimellan ting. Jag gillare tollare jätte mycket men vet inte om jag skulle ha ork att aktivera så mycket som krävs själv :p
 
Senast ändrad:
Sv: Retriever eller spaniel?

Jag har welsh, och trots att de ÄR trevliga allroundhundar som passar att ha lösa i stallet, är glada och vänliga och funkar prima med både agility och lydnad samt jakt, så vill jag ändå avråda ifrån welsh som första hund, om man inte är hundvan från förut på annat vis, och verkligen har tid för sin hund.

Welshen kräver ett aktivt liv och så har de ofta en knepig mix av intelligens och flamsighet och slygelåldersdövhet som kräver tålamod och tid och konsekvens från föraren (men vilken hund förtjänar inte det, å andra sidan?).

Även så förekommer det en viss skygghet/tveksamhet inom vissa linjer, man ska vara noga med att kolla upp sådant när man skaffar welsh, får man däremot en sund valp så är det kanske världens gladaste ras att ha att göra med.

Nu tror jag att du redan hade räknat bort welshen, men skriver ändå så har du fler synpunter att stödja ditt val på.

(Och så vill jag tillägga att falukorws arbetskamrats hund kanske ger rasen ett oförtjänt dåligt rykte, med tanke på att ägaren där inte alls läst på utan bara skaffat valp i blindo. Det får mig att ana att det kan vara ett och annat inte så genomtänkt med valpen i fråga och dess uppfostran, därav problemen som kunnat uppstå med i princip vilken ras som helst i den situationen. Men jag känner ju inte till detaljer, och falukorw hade ju också andra erfarenheter av welsh :) )
 
Sv: Retriever eller spaniel?

(Och så vill jag tillägga att falukorws arbetskamrats hund kanske ger rasen ett oförtjänt dåligt rykte, med tanke på att ägaren där inte alls läst på utan bara skaffat valp i blindo. Det får mig att ana att det kan vara ett och annat inte så genomtänkt med valpen i fråga och dess uppfostran, därav problemen som kunnat uppstå med i princip vilken ras som helst i den situationen. Men jag känner ju inte till detaljer, och falukorw hade ju också andra erfarenheter av welsh :) )

Precis, jag är helt och fullt medveten om att de inte köpte rätt ras, och det har jag också sagt till dem. Dock så hade de säkert gått bättre med t.ex. en hund av sällskapsras som inte kräver mer än promenader och en och annan tankenöt för att må bra.
Welshen är väl vad jag förstått den mest krävande av spanielraserna? Och med det också sagt att den säkert är super bra om man har tid, lust och ork att lägga på träningar.

Det jag ville få fram var att en welsh kräver sin ägare :)
 
Sv: Retriever eller spaniel?

Ja, vi är helt överens :)

Welshen är super, och jag är toknöjd med min tjej, men welshen är ingen lämplig och förlåtande förstahund och nöjer sig inte med lilla promenaden runt kvarteret morgon och kväll. Där har väl welshen också utseendet emot sig, den ser ut som en liten, söt och glad sällskapshund.
 
Sv: Retriever eller spaniel?

Jag ska tillägga att flatten verkligen inte är en hund som nöjer sig med 1 timmes motion per dag och en timme på hundklubben varannan vecka, utan det är en hund som kräver sin förare för att bli en trevlig och användbar hund!
 
Sv: Retriever eller spaniel?

Tack för alla åsikter om welshen! Vi har båda erfarenhet av hund sedan tidigare, men vi kanske ändå ska stryka dem från listan då. Det tippar tyngre och tyngre åt flatte-hållet... :)
 
Sv: Retriever eller spaniel?

Jag ska tillägga att flatten verkligen inte är en hund som nöjer sig med 1 timmes motion per dag och en timme på hundklubben varannan vecka, utan det är en hund som kräver sin förare för att bli en trevlig och användbar hund!

Fast i ärlighetens namn, vilken hund nöjer sig egentligen med det? Det är nog många, många hundar som är understimulerade pga ägarnas okunnighet kombinerat med tidsbrist.
 
Sv: Retriever eller spaniel?

Fast i ärlighetens namn, vilken hund nöjer sig egentligen med det? Det är nog många, många hundar som är understimulerade pga ägarnas okunnighet kombinerat med tidsbrist.

:bow: Absolut!
Jag ville bara förtydliga att man får vara beredd att lägga några timmar om dagen på motion och stimulans för att det ska vara trevliga hundar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 424
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Nu är vi i vår familj intresserade av att köpa hund för första gången. Men så är det ju det här med vilken ras man ska välja. Vi...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 566
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 127
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
10 494
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp