Retro ridkängor

Thera

Trådstartare
Nu har jag googlat mig fördärvad, så dags att fråga här;
I början av 90-talet hade typ alla (eller var det bara i min ridgrupp..😬) likadana ridkängor, typ chelsea-modell med en rem som korsades och knäpptes ihop runt ankeln. Svarta i läder, naturfärgad insida.
Någon som vet vilka jag menar och kan berätta vad de hette? 🤞🏻

I början av 90-talet hade typ alla (eller var det bara i min ridgrupp..😬) likadana ridkängor, typ chelsea-modell med en rem som korsades och knäpptes ihop runt ankeln. Svarta i läder, naturfärgad insida.
Klassiska jodhpurs ju?

De jag tänker på är mer som en vanlig sko/känga men snörning?
Då är det nog Mountain horse som har de som mest liknar.

De hette jodhpurs eller jodhpurskängor och finns fortfarande att få tag i damigare skobutiker :) pappa köpte alltid mina i vanlig skobutik. Tänk på att övre plösen inte får luta för mycket utan behöver en ganska skarp uppåtsväng för att inte remmen ska glida över plösen. (jag borde också skaffa ett par sådana igen, så fina, hade alltid på mig, både för ridning och vardag, nu har jag alltid chelsea boots istället.)

IMG_8093.webp

Detta är ju lite likt, men jag vill minnas de var lite grövre och sen mer utsvängda i överkant.

Minns någon om det var ett visst märke eller fanns det olika som såg likadana ut?

Detta är ju lite likt, men jag vill minnas de var lite grövre och sen mer utsvängda i överkant.

Minns någon om det var ett visst märke eller fanns det olika som såg likadana ut?

Typ alla såg ut så, innan det blev vanligt med resår eller dragkedja. Har du kollat de brittiska märkena? Det är ju fortfarande det "korrekta" att ha på fötterna när barn och ungdomar tävlar där.

Visa bifogad fil 180791

Det fanns olika. Jag hade från Stenbergs läder och senare från Hästbiten. På den tiden tyckte jag att det var vanligare med joddisar med remmar än med resår.

På den tiden är typ 45 år sedan 😄

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka