Retrokök/köksrenovering

Killaloe

Trådstartare
Vi börjar närma oss projektet renovera kök efter att ha funderat på det sedan vi flyttade in för typ 6 år sedan :D

Huset vi bor i har ett typiskt retrokök från 60-talet (tror jag, det är byggt då iaf) i en hemsk aprikos nyans med låg bänkhöjd och världens finaste bänkskiva. Så nu när vi då ska renovera känns det helt fel att sätta in ett modernt kök eller för all del ett romantiskt kök - men det är ju ett så stort projekt och jag känner mig helt vilsen (vi kommer få hjälp av en snickare vi litar på och som ”känner” huset men jag vill ändå vara förberedd och ha lite koll på vad vi vill ha).

Är det någon som satt in ett nytt retrokök? Var det ett färdigt kök så att säga eller är det platsbyggt?

Vi har kikat lite på både Kvänum och Sentens - är det kanske någon som har erfarenhet av deras kök? (Även icke retro) Ungefär har mycket har köket kostat?

Eller har någon kanske satt in ett modernare kök och fått det att bli supersnyggt i ett i övrigt lite äldre hus med låg takhöjd och märklig planlösning? Skulle bli jätteglad för inspiration, historier om hur det varit att fixa köket (helst positiva :o :D) och såklart bilder :)
 
Om du ändå vill behålla stilen är det ett alternativ att renovera och ev. komplettera det du har? Göra en förhöjning under bänkskivan, skrapa trärent och måla med annat än aprikos? Hur mycket av funktion och planlösning är det som ska ändras i grunden?

De som du nämner skulle inte ge mig retrokänsla, utan kännas som moderna kök som försöker klä ut sig. Hellre något som använder samma grundkonstruktion, material och beslag. https://www.funkiskok.se/ https://www.byggfabriken.com/snickerier/kok/mattbyggda-kok/ (exempel, inte specifik rekommendation av just dessa)
 
Vi har låg takhöjd, INGA räta linjer, 1800talshus.
Det är renoverat lite modernare där det är renoverat, rätat upp ffa väggar och även golv där det behövts, utsidan ser ut som en vanlig villa.

Köket totalrenoverades nyss, massor av underjobb krävdes. väggarna rätas upp, golvet öppnades ner till marken och byggdes upp igen, rör, el. Allt.

vi skulle budgetrenovera:grin: köksskåpen/luckor var i så illa skick att det inte var något att måla utan måste bytas. Sen kom resten automatiskt 😎 Kan ju inte göra det halvdant 😁
Låg bänkhöjd är inget att jobba på i längden så det ville vi ju heller inte ha kvar. Hade även tokiga placeringar av vitvaror o omöjliga bänkytor och litet kök.


Är såå nöjd!
Valde färg och stil till skåp o luckor ur Ikeas sortiment som passar huset, likaså tapet och väggskivor.
Inga väggskåp för att skapa luft i det lilla köket.

Ska se om jag hittar bilder, jag fotodokumenterade hela renoveringen, sparade aldrig bilderna externt och förlorade alla bilder sen:cry:
 
Finns inga moderna kök som håller den kvalitet som 50- och 60-talskök gör. Höj bänkskivorna, komplettera med utrivna skåp från blocket om du behöver förändra något, måla om. Man kan lämna in luckor för sprutlackering om man inte vill måla själv.
 
Spännande med nytt kök!

Min storasyster håller på med lite samma grej -ska renovera 60-talskök med uddamått, men hon vill behålla alla överskåp (bara få luckorna målade) och endast göra om underdelen av köket, för att få in en spis i standardmått och en smal diskmaskin (idag ej standardspis, och ingen diskamskin). Men inget i hennes kök är av standardmått på varken höjd, bredd eller djup och det är ett stort frågetecken hur golvet ser ut under köksskåpen idag, och om det går att få nya likadana luckor till den nya underdelen. Hon vill ha platsbyggd underdel. Hon har börjat med att förklara sina önskemål och skicka med foton inklusive mått till olika företag för att få offerter. Men det verkar vara en djungel!
 
Mamma renoverade sitt kök som byggdes i slutet av 60 talet. Det hon gjorde var att hon behöll stommarna och anlitade ett företag som specialgjorde luck och lådfronter. De uppdaterade även insidan av ett par skåp och lådsystem och tillverkade måttbeställda fronter.

Blev jättebra
 
Så himla många bra tips! Tack! :love:

Om du ändå vill behålla stilen är det ett alternativ att renovera och ev. komplettera det du har? Göra en förhöjning under bänkskivan, skrapa trärent och måla med annat än aprikos? Hur mycket av funktion och planlösning är det som ska ändras i grunden?
Vi vill i princip ändra hela planlösningen på köket eftersom den är långt ifrån funktionell med många lösningar som innebär outnyttjade ytor. Så jag är osäker på hur mycket som går att behålla av det vi redan har. Annars var planen från början att bara höja och måla om, men efter att ha bott med köket känns det som onödigt jobb för något som vi ändå inte är helt nöjda med så att säga (även om jag gladeligen hade behållt den låga bänkhöjden så är sambon av annan åsikt, så just den hade jag kunnat tänka mig att ha kvar :D )
Men vi ska prata ned vår snickare om hur mycket som ev går att spara och hur mycket som skulle behövas göras nytt.

Men jättebra tips på andra tillverkare - jag hittade konstigt nog inte dessa när jag googlade sist (men kan bero på slarvig googling) för det känns ju klart mycket roligare och bättre än kök som inte känns retro :)

Ska se om jag hittar bilder, jag fotodokumenterade hela renoveringen, sparade aldrig bilderna externt och förlorade alla bilder sen:cry:
Vad tråkigt med bilderna! Hoppas att du hittar några för det lät som en jättespännande och stor renovering! Och det hade varit så roligt att se resultatet :) Vilka Ikea-luckor valde ni?

Finns inga moderna kök som håller den kvalitet som 50- och 60-talskök gör. Höj bänkskivorna, komplettera med utrivna skåp från blocket om du behöver förändra något, måla om. Man kan lämna in luckor för sprutlackering om man inte vill måla själv.
Ska definitivt kolla blocket! Bra tips :)

Har du kollat Vedum? Deras Jenny är jag förälskad i :D
En släkting satte in det och är supernöjda
Det hade jag helt missat! Jag gillade luckorna men fattade inte om det går att få annat än valnöt? :o

Mamma renoverade sitt kök som byggdes i slutet av 60 talet. Det hon gjorde var att hon behöll stommarna och anlitade ett företag som specialgjorde luck och lådfronter. De uppdaterade även insidan av ett par skåp och lådsystem och tillverkade måttbeställda fronter.

Blev jättebra
Vad roligt att det blev bra! Och det låter som en väldigt smart renovering :) Höjde hon bänkskivan också? Och bet du hur hon gjorde med golvet?
Behövde hon flytta några skåp eller bar allt liksom på rätt plats från början?

@VLMF det låter som om det skulle kunna vara vårt kök som din syster renoverar :o :D Är lite orolig för att det ska bli ett enormt projekt och att vi kommer gå vilse i den djungeln även om jag fattar att det är ett stort projekt :)
 
Jag hittade några bilder, gjorde kollage för att det blev lättare att samla ihop.

Herregud, nu när jag ser tillbaka vilket jäkla jobb det var 😂 Särskilt golvet då..
 

Bifogade filer

  • BC72B640-34CB-407A-97C3-F9D97E161B4B.jpeg
    BC72B640-34CB-407A-97C3-F9D97E161B4B.jpeg
    354,8 KB · Visningar: 149
Vi har gjort precis samma resa :D @Magnum . Är ju väldigt skönt om man slipper riva golvet kan jag konstatera...

Kul att ni ska göra om köket @Killaloe. :) Det ska bli roligt att följa! Själva rev vi ju ut ett fullkomligt opraktiskt och oanvändbart funkiskök till fördel för ett modernt om än "lantligt" kök. Är supernöjda men i efterhand finns det såklart saker man kanske hade gjort annorlunda. Men det vet man inte förrän man är klar. Så jag är tyvärr ingen expert på funkiskök, kan bara konstatera att bland de finaste köken jag brukar se på Instagram osv är platsbyggda. :) Då kan man ju verkligen få till det med märkliga mått och vinklar.

Sen kan man ju ta in renoveringen av resten av huset, och om det fortfarande är aktuellt med funkisstilen eller om någon annan stil också fungerar i huset idag? :) Jag menar, funkisköket såg ju rätt bekvämt ut i vårt 1800-tals torp, medan renoveringarna från 80-talet inte passade in lika bra... :p
 
@VLMF det låter som om det skulle kunna vara vårt kök som din syster renoverar :o :D Är lite orolig för att det ska bli ett enormt projekt och att vi kommer gå vilse i den djungeln även om jag fattar att det är ett stort projekt :)

Ert låter snäppet värre dock, syrran ska behålla planlösningen (går inte att ändra så mycket på den, det är ett L-kök och de två andra väggarna består av fönster och dörr) men det verkar vara ett riktigt aber att bara byta ut delar av ett kök! De kökskoncept som finns nu baseras liksom på allt eller inget.
 
Vad roligt att det blev bra! Och det låter som en väldigt smart renovering :) Höjde hon bänkskivan också? Och bet du hur hon gjorde med golvet?
Behövde hon flytta några skåp eller bar allt liksom på rätt plats från början?

Vissa skåp fick byta plats "inne i" liksom (kastrullskåpet hamnade närmare spisen), några lådor slogs ihop (istället för 5 smala lådor blev det 3 smala och 1 djupare), 'städskåpet' - halva blev ett skafferi och halva öppnades upp för att flytta kyl/frys. Golvet löste vi själva (linoleummatta byttes ut mot klick-golv.

Det var smart. Och billigare än att riva allt. Hon behöll den låga bänken iom att hon var kortare än mig (<160cm), men det hade gått att höja enligt personen som var där och tittade och mätte.
 
Så himla många bra tips! Tack! :love:


Vi vill i princip ändra hela planlösningen på köket eftersom den är långt ifrån funktionell med många lösningar som innebär outnyttjade ytor. Så jag är osäker på hur mycket som går att behålla av det vi redan har. Annars var planen från början att bara höja och måla om, men efter att ha bott med köket känns det som onödigt jobb för något som vi ändå inte är helt nöjda med så att säga (även om jag gladeligen hade behållt den låga bänkhöjden så är sambon av annan åsikt, så just den hade jag kunnat tänka mig att ha kvar :D )
Men vi ska prata ned vår snickare om hur mycket som ev går att spara och hur mycket som skulle behövas göras nytt.

Men jättebra tips på andra tillverkare - jag hittade konstigt nog inte dessa när jag googlade sist (men kan bero på slarvig googling) för det känns ju klart mycket roligare och bättre än kök som inte känns retro :)


Vad tråkigt med bilderna! Hoppas att du hittar några för det lät som en jättespännande och stor renovering! Och det hade varit så roligt att se resultatet :) Vilka Ikea-luckor valde ni?


Ska definitivt kolla blocket! Bra tips :)


Det hade jag helt missat! Jag gillade luckorna men fattade inte om det går att få annat än valnöt? :o


Vad roligt att det blev bra! Och det låter som en väldigt smart renovering :) Höjde hon bänkskivan också? Och bet du hur hon gjorde med golvet?
Behövde hon flytta några skåp eller bar allt liksom på rätt plats från början?

@VLMF det låter som om det skulle kunna vara vårt kök som din syster renoverar :o :D Är lite orolig för att det ska bli ett enormt projekt och att vi kommer gå vilse i den djungeln även om jag fattar att det är ett stort projekt :)
När vi kollade så gick det välja andra färger på luckor och runt om/stomme :)
 
Taket fick vara, målade bara.
När alla stommar och luckor kommit på plats, och tapet/bröstpanel
vilket projekt! Och tack för att du letade upp bilder, jätteintressant att se! Och väldigt fint slutresultat :love:

Vi har gjort precis samma resa :D @Magnum . Är ju väldigt skönt om man slipper riva golvet kan jag konstatera...

Kul att ni ska göra om köket @Killaloe. :) Det ska bli roligt att följa! Själva rev vi ju ut ett fullkomligt opraktiskt och oanvändbart funkiskök till fördel för ett modernt om än "lantligt" kök. Är supernöjda men i efterhand finns det såklart saker man kanske hade gjort annorlunda. Men det vet man inte förrän man är klar. Så jag är tyvärr ingen expert på funkiskök, kan bara konstatera att bland de finaste köken jag brukar se på Instagram osv är platsbyggda. :) Då kan man ju verkligen få till det med märkliga mått och vinklar.

Sen kan man ju ta in renoveringen av resten av huset, och om det fortfarande är aktuellt med funkisstilen eller om någon annan stil också fungerar i huset idag? :) Jag menar, funkisköket såg ju rätt bekvämt ut i vårt 1800-tals torp, medan renoveringarna från 80-talet inte passade in lika bra... :p
Ja ert lilla projekt var ju rätt mycket :D Men det känns som lantligt passar väldigt bra i ert torp (här, inte så mycket tyvärr). Vad är det som ni önskar att ni hade gjort annorlunda?

Och visst är det så att stilen ska passa resten av huset - vårt hus är ju inte extremt bra funkis-renoverat av oss på något sätt, men vi är ju inte heller särskilt bra kompisar med ljus eller romantiskt tex. Senast igår konstaterade sambon att det lika gärna kunnat bo en tant i vårt gästrum med tanke på hur det ser ut :o :D Så det känns på något sätt rätt att försöka få köket lite åt retrohållet iaf även om jag inte kommer gråta om det blir lite fel nyans eller inte helt korrekt stilmässigt så långe det fungerar :)

Ert låter snäppet värre dock, syrran ska behålla planlösningen (går inte att ändra så mycket på den, det är ett L-kök och de två andra väggarna består av fönster och dörr) men det verkar vara ett riktigt aber att bara byta ut delar av ett kök! De kökskoncept som finns nu baseras liksom på allt eller inget.

Nä du vet ju hur det ser ut i vårt kök och jag har svårt att föreställa mig hur det kan bli så bra som möjligt och jag gissar på att vi kommer få byta det mesta trots allt. Pratade med snickaren som vi anlitat vid andra tillfällen förut idag och han tror inte det är så mycket som går att återanvända om köket håller samma standard som resten av huset 🙈 Så vi får se. Men då slipper vi iaf problemet med att hitta enstaka delar om en ska vara positiv :D
När vi kollade så gick det välja andra färger på luckor och runt om/stomme :)
Åh men jättebra! För den var fin, men vi är inte så valnötiga så då hade den gått bort :)
 
Vissa skåp fick byta plats "inne i" liksom (kastrullskåpet hamnade närmare spisen), några lådor slogs ihop (istället för 5 smala lådor blev det 3 smala och 1 djupare), 'städskåpet' - halva blev ett skafferi och halva öppnades upp för att flytta kyl/frys. Golvet löste vi själva (linoleummatta byttes ut mot klick-golv.

Det var smart. Och billigare än att riva allt. Hon behöll den låga bänken iom att hon var kortare än mig (<160cm), men det hade gått att höja enligt personen som var där och tittade och mätte.
Du har inga bilder på hur resultatet blev? :)

Och hon fick hjälp med att planera hur köket skulle förändras? Om hin hade höjt bänkarna, hade det inneburit yta som går att använda eller blir det liksom 10 cm sockel typ?
 
Du har inga bilder på hur resultatet blev? :)

Och hon fick hjälp med att planera hur köket skulle förändras? Om hin hade höjt bänkarna, hade det inneburit yta som går att använda eller blir det liksom 10 cm sockel typ?

Tyvärr har jag inga foton på det. Och ja, då hade det, tyvärr, blivit typ 10 cm sockel. Dock kunde man välja att lägga den under eller ovanpå skåpen, ovanpå var billigast, men under funkade också. Då kunde de också installera en eller två "gömda" lådor i sockeln om man ville (mot kostnad)

Edit; och ja, hon fick hjälp med planering, ingick i priset för mätning osv. Kan tillägga att en dörr fick fel mått, men de fixade det på nån vecka helt utan att knota.
 
Tyvärr har jag inga foton på det. Och ja, då hade det, tyvärr, blivit typ 10 cm sockel. Dock kunde man välja att lägga den under eller ovanpå skåpen, ovanpå var billigast, men under funkade också. Då kunde de också installera en eller två "gömda" lådor i sockeln om man ville (mot kostnad)
Tack! Misstänkte att det skulle kunna vara så - det är ju synd för då blir det ju eventuellt användbar yta som försvinner :/
 

Liknande trådar

Hemmet Vi ska göra en mindre köksrenovering och eftersom jag står själv med alla färgbeslut pga färgblind make så hoppas jag på lite stöttning...
Svar
14
· Visningar
1 048
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 557
Senast: kma
·
Hemmet Sitter lite och hjälper min kille med sin planerade köksrenovering. Han vill fixa till sin lägenhet, först och främst för sitt eget...
Svar
16
· Visningar
1 710
Senast: tornblomma
·
Hemmet Vet väl inte om någon är intresserad av att följa renoveringen av "mitt" hus (mamma och hennes man köper det, jag hyr), men jag känner...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
28 528
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp