Retrokök/köksrenovering

E
Vi gjorde en budgetrenovering av köket i vår förra lägenhet byggd -51. Vi behöll väggskåp och högskåp men bytte bänkskåp till Ikea med Veddinge-luckor. Det var ett litet kök och vi behövde allt skåputrymme vi kunde få, så därför var det inget alternativ att behålla de gamla bänkskåpen. Den här lösningen blev väldigt prisvärd, jag tror vi betalade ca 20 000 kr för allt (vitvaror, skåp, fronter, bänkskiva, golv, färg, kakel, belysning)

Visa bifogad fil 39066
åh ditt kök kommer jag ihåg! Tyckte det var så himla fint (och tycker fortfarande).
 
Och sen funderar vi på att flytta diskbänken till under fönstret och då ha överskåp plus underskåp samt bänk längs med hela väggen /hörnet bort till murstocken (istället för då Kylen/skafferiet i hörnet)
fXc3z8x.jpg

SGIVyzN.jpg



9ZbUA8z.jpg


Samt att vi hat någon form av dröm att få in en diskmaskin, ha en köksfläkt (så larmbolaget kan skuta ringa och fråga om det brinner :angel: ) samt behålla vedspis plus bakbord.

Men jag tycker det är jättesvårt så vet inte alls om det är en bra plan - om det är görbart utan att det är jättedyrt eller rom slutresultatet ens kommer bli bra. Så vi ska självklart prata mer med vår snickare plus då åka till köksfirmor (så den här tråden är mycket en mental förberedelse för mig så jag har några vettiga frågor :D)

Resten av köket ser ut såhär
Go5p9SS.jpg

JupvfUn.jpg


(Skåpet i hörnet är enormt och inget vi i princip använder så tänker att det kommer blir lite mer ”luft” runt bordet om en nöjer sig med ett vanligt skåp med normalt djup?)
Snedda till skåpet i hörnet så får du både lite mer luft men kan ändå njuta av ett fint gå in-skafferi?!
 

Bifogade filer

  • DF26C6EC-FC30-41B5-A4C0-0F98C205DDB4.jpeg
    DF26C6EC-FC30-41B5-A4C0-0F98C205DDB4.jpeg
    168,8 KB · Visningar: 37
Vilket utav skåpen tänker du? Det bredvid kylskåpet eller det bakom bordet? :)

Städskåpet. Och sedan ta bort bänkskivan bredvid och göra en sittbänk istället.
Har du någon ritning uppifrån på ditt kök? Jag får känslan av att det är ganska likt vårt kök innan vi renoverade men det är svårt att se på vanliga bilder.
 
Jättebra idé med ett sneddat skafferi, vi byggde det nu i vårt kök. Älskar det! :love: Ni har ju ytterväggen där med så ni kan bygga det till ett svalt rum med ventilation/mindre isolering utåt eller liknande. Helt perfekt för lagring av den mesta maten. Vi valde att inte lägga golvslingor under skafferiet samt ingen extra isolering i ytterväggen. Funkar jättebra, är svalare än köket men inget märkbart kallras.
 
Städskåpet. Och sedan ta bort bänkskivan bredvid och göra en sittbänk istället.
Har du någon ritning uppifrån på ditt kök? Jag får känslan av att det är ganska likt vårt kök innan vi renoverade men det är svårt att se på vanliga bilder.
En snabb skiss (som är asful) på vårt kök :D
B69DFBD9-3207-40DD-868D-FF9977033972.jpeg


Det jag tror är risken med att sätta ett större skåp längst in i hörnet är att det kanske blir väldigt trångt så det blir jobbigt att öppna skåpet. Det är så i dagsläget (och därför vi inte utnyttjar städskåpet till max). Annars låter det som en trevlig idé tycker jag. Men ja - hur mycket plats behöver en räkna med att det ska finnas mellan möbel och dörr? I dagsläget går det inte att öppna dörren helt om inte stolen flyttas bort.

Bänk låter också trevligt och jag hade älskat att ha en! Men det kan jag nog nästan med säkerhet säga att det inte kommer fungera i vårt kök. Vi har redan lite lite skåpsplats (pga mycket saker :angel: ) så om vi gör om känns det dumt att ta fler skåp än nödvändigt (iom att vi tex blir av med ett underskåp om vi sätter in diskmaskin och om vi ersätter den kombinerade kyl/frys vi har i dagsläget med en av varje så kommer även det ta skåpsplats). Det är iaf vd jag inbillar mig :D

(Sorry för negativitet - jag tycker verkligen att walk-in skafferi låter fenomenalt och jag vill gärna ha det men ja, inte om det innebär att det blir ett projekt att ta sig in)
 
En snabb skiss (som är asful) på vårt kök :D
Visa bifogad fil 39318

Det jag tror är risken med att sätta ett större skåp längst in i hörnet är att det kanske blir väldigt trångt så det blir jobbigt att öppna skåpet. Det är så i dagsläget (och därför vi inte utnyttjar städskåpet till max). Annars låter det som en trevlig idé tycker jag. Men ja - hur mycket plats behöver en räkna med att det ska finnas mellan möbel och dörr? I dagsläget går det inte att öppna dörren helt om inte stolen flyttas bort.

Bänk låter också trevligt och jag hade älskat att ha en! Men det kan jag nog nästan med säkerhet säga att det inte kommer fungera i vårt kök. Vi har redan lite lite skåpsplats (pga mycket saker :angel: ) så om vi gör om känns det dumt att ta fler skåp än nödvändigt (iom att vi tex blir av med ett underskåp om vi sätter in diskmaskin och om vi ersätter den kombinerade kyl/frys vi har i dagsläget med en av varje så kommer även det ta skåpsplats). Det är iaf vd jag inbillar mig :D

(Sorry för negativitet - jag tycker verkligen att walk-in skafferi låter fenomenalt och jag vill gärna ha det men ja, inte om det innebär att det blir ett projekt att ta sig in)

Förstår problemet, flera dörröppningar är ett gissel! Hur många skåp behöver du? Vi har inte supermånga skåp men gå in-skafferiet har ju gjort att skåpen endast används för glas och kastruller och sådant. Finns möjlighet att flytta någon dörröppning för att få ett mer sammanhållet kök? Du måste ha plats att öppna dörren ordentligt, annars blir det sjukt irriterande! Skrivbordsplatsen bredvid städskåpet måste ju kunna användas på ett bättre sätt än idag. Ta bort den helt och sätt dörren till städskåp/skafferi där istället för att behöva öppna mot bordet där det är trångt (passa på att förlänga städskåpet?! Så ryms det mer.) Eller sätt skåpar där istället för skrivbord så ersätter du skåpet där du vill ha diskmaskin? Lycka till!
 
Förstår problemet, flera dörröppningar är ett gissel! Hur många skåp behöver du? Vi har inte supermånga skåp men gå in-skafferiet har ju gjort att skåpen endast används för glas och kastruller och sådant. Finns möjlighet att flytta någon dörröppning för att få ett mer sammanhållet kök? Du måste ha plats att öppna dörren ordentligt, annars blir det sjukt irriterande! Skrivbordsplatsen bredvid städskåpet måste ju kunna användas på ett bättre sätt än idag. Ta bort den helt och sätt dörren till städskåp/skafferi där istället för att behöva öppna mot bordet där det är trångt (passa på att förlänga städskåpet?! Så ryms det mer.) Eller sätt skåpar där istället för skrivbord så ersätter du skåpet där du vill ha diskmaskin? Lycka till!
Ja planen var väl att kanske ersätta den bänken som är vid städskåpet med att ha tex kyl/frys plus vanligt skafferi hela väggen istället för bänk med bara några få skåp i så fall - som det är nu är bänken väldigt djup så ett ”normalt” skåp skulle innebära lite mer yta mellan bordet och skåpen så att säga. För ja, det är en sjukt onödig yta som bara används till hundens mat- och vattenskål. Så det är helt rimligt att göra något åt det utrymmet!

Vi har i dagsläget tre dubbla överskåp, ett djupare bänkskåp, ett kastrullskåpet, ett skafferi, ett lite mindre bänkskåp, skåp under diskbänken samt ett ”skåp” med lådor. Samt två små skåp mellan tak och skafferi/städskåp. Samt då det överdimensionerade städskåpet. Så vi har ju redan väldigt uppdelat generellt mellan skafferi/skåp (och vi har pusslat en del för att få plats med all skit vi har 🙈 så det är rätt bra utnyttjade ytor ändå. Förutom där det saknas ett skåp). Så ändå ganska mycket skåp i förhållande till hur köket ser ut tror jag?

Ev skulle det kanske vara möjligt att flytta den dörren som är mellan bänken och skafferiet i dagsläget - ska kolla upp det faktiskt för det skulle kanske kunna vara en bra grej :) Hade inte ens tänkt på det! Tack
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Vi letar vidare efter ett kök, de ”klassiska” retrokäken blir fel här, jag letar nåt äldre än så.
Är lite inne på att ta fronter från 1920-tals möbler och nya stommar.
 
Jag personligen tycker det är alldeles för besvärligt om luckor och dörrar inte gör att öppna helt. Så det tycker jag går bort.

Vi valde en sidebyside kyl/frys istf en av varje som var mitt önskemål, för att spara yta, kan det fungera?

Gåiniskafferi är himla mysigt! Vi valde däremot ett högskåp som skafferi också för att spara yta.

Jag hade gärna haft ett städskåp men i köket ville priorera köksprylar, och har städ på annan plats.
Har ni någon plats att ha sånt på annat ställe för att få mer plats till annat i just köket?

För att få mer längre bänkyta kanske ställa kyl, städskåp och skafferi på rad där städskåpet är idag?
Och därmed få bänkyta hela vägen där kyl/skafferi står idag och kan därmed få in fler överskåp.

(Har missat läsa nån sida än så sorry om jag skriver nåt som inte passar in 🙈)
 
Jag personligen tycker det är alldeles för besvärligt om luckor och dörrar inte gör att öppna helt. Så det tycker jag går bort.

Vi valde en sidebyside kyl/frys istf en av varje som var mitt önskemål, för att spara yta, kan det fungera?

Gåiniskafferi är himla mysigt! Vi valde däremot ett högskåp som skafferi också för att spara yta.

Jag hade gärna haft ett städskåp men i köket ville priorera köksprylar, och har städ på annan plats.
Har ni någon plats att ha sånt på annat ställe för att få mer plats till annat i just köket?

För att få mer längre bänkyta kanske ställa kyl, städskåp och skafferi på rad där städskåpet är idag?
Och därmed få bänkyta hela vägen där kyl/skafferi står idag och kan därmed få in fler överskåp.

(Har missat läsa nån sida än så sorry om jag skriver nåt som inte passar in 🙈)
Det är ungefär så vi nog tänkt - med sidebyside och allt på samma rad :) Funderar på om det kommer bli mörkt i hörnet där dörren är om en ställer skåp längs med den väggen, men det skulle ju iofs ändå innebära att det blir mindre skåp som ”äter ljus” på andra sidan av dörren. Så det är väl kanske den funderingen som ”leder” hittills även om det är svårt att föreställa sig hur det skulle bli :)

Vi har redan i dagsläget typ inga städgrejer i städskåpet utan bara lite blandat skräp (fyller inte ens 10% av det skåpet) just för att det är så bökigt med bordet och dörrar. Så när vi renoverade tvättstugan blev det ett städskåp där istället (kändes rimligare även om det innebär att tvättstugan istället är lite överbelamrat 🙈). Så oavsett om det blir ett ”gå in i”-skafferi eller bara allmänt skåp så kommer städskåpet att ryka eftersom det är så galet stort.
 
Det är ungefär så vi nog tänkt - med sidebyside och allt på samma rad :) Funderar på om det kommer bli mörkt i hörnet där dörren är om en ställer skåp längs med den väggen, men det skulle ju iofs ändå innebära att det blir mindre skåp som ”äter ljus” på andra sidan av dörren. Så det är väl kanske den funderingen som ”leder” hittills även om det är svårt att föreställa sig hur det skulle bli :)

Vi har redan i dagsläget typ inga städgrejer i städskåpet utan bara lite blandat skräp (fyller inte ens 10% av det skåpet) just för att det är så bökigt med bordet och dörrar. Så när vi renoverade tvättstugan blev det ett städskåp där istället (kändes rimligare även om det innebär att tvättstugan istället är lite överbelamrat 🙈). Så oavsett om det blir ett ”gå in i”-skafferi eller bara allmänt skåp så kommer städskåpet att ryka eftersom det är så galet stort.
Aha!
Men det kan nog bli jättebra! Gissar att det kommer bli luftigare om det försvinner från andra sidan. Mer enhetligt också.
Och man kan ju trolla endel med ljussättning sen!
Om det skulle bli murrigt.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi ska göra en mindre köksrenovering och eftersom jag står själv med alla färgbeslut pga färgblind make så hoppas jag på lite stöttning...
Svar
14
· Visningar
1 050
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
Hemmet Sitter lite och hjälper min kille med sin planerade köksrenovering. Han vill fixa till sin lägenhet, först och främst för sitt eget...
Svar
16
· Visningar
1 715
Senast: tornblomma
·
Hemmet Vet väl inte om någon är intresserad av att följa renoveringen av "mitt" hus (mamma och hennes man köper det, jag hyr), men jag känner...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
28 574
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp