Retrokök/köksrenovering

Jag hade ett härligt kök från -44 som jag verkligen älskade men som delvis inte alls var praktiskt. Eftersom jag i stort sett köpt lägenheten för kökets skull ville jag behålla så mycket som möjligt och valde att flytta ett överskåp, behålla vissa av de gamla skåpen på plats och komplettera med Vedums Jenny där de gamla lösningarna helt enkelt var för opraktiska för att funka idag.

Bilden i inlägget visar den nya delen av köket (överskåpet närmast till höger dock gammalt och flyttat)
 

Bifogade filer

  • 20191028_190551.jpg
    20191028_190551.jpg
    184 KB · Visningar: 175
Vi börjar närma oss projektet renovera kök efter att ha funderat på det sedan vi flyttade in för typ 6 år sedan :D

Huset vi bor i har ett typiskt retrokök från 60-talet (tror jag, det är byggt då iaf) i en hemsk aprikos nyans med låg bänkhöjd och världens finaste bänkskiva. Så nu när vi då ska renovera känns det helt fel att sätta in ett modernt kök eller för all del ett romantiskt kök - men det är ju ett så stort projekt och jag känner mig helt vilsen (vi kommer få hjälp av en snickare vi litar på och som ”känner” huset men jag vill ändå vara förberedd och ha lite koll på vad vi vill ha).

Är det någon som satt in ett nytt retrokök? Var det ett färdigt kök så att säga eller är det platsbyggt?

Vi har kikat lite på både Kvänum och Sentens - är det kanske någon som har erfarenhet av deras kök? (Även icke retro) Ungefär har mycket har köket kostat?

Eller har någon kanske satt in ett modernare kök och fått det att bli supersnyggt i ett i övrigt lite äldre hus med låg takhöjd och märklig planlösning? Skulle bli jätteglad för inspiration, historier om hur det varit att fixa köket (helst positiva :o :D) och såklart bilder :)


Vi letar efter ett gammalt kök, och kommer sätta det på högre sockel. Det blir inte bra med nya kök, sett till proportionerna.
Jag skulle lägga pengarna på ommålning av proffs.
 
Ja bland annat hade jag valt en mer underhållsfri bänkskiva än trä tror jag. Och en annan diskbänk som har mer metall runt kranen, nu kommer kranen upp ur bänkskivan och det är en mindre bra lösning med träbänk. Nåja, man lär sig medan man lever.

Sen vet jag inte om det nånsin kommer bli en murad spiskåpa. Men det är ingen som ger gehör för idén att sätta in en extra fin vanlig köksfläkt heller (typ Smeg). :cautious:

Viktigast är ändå att man känner sig nöjd och kan säga är från när köksplanerare eller snickare är helt säkra på vad som blir bäst. :) De kör gärna på annars med sina tvärsäkra idéer som man tydligen kunde ändra på ändå, när de fick en annan synvinkel på det hela...
 
Senast ändrad:
Och hon fick hjälp med att planera hur köket skulle förändras? Om hin hade höjt bänkarna, hade det inneburit yta som går att använda eller blir det liksom 10 cm sockel typ?
De finns de som har gjort det som en rad med lådor av samma höjd som den lägsta storleken. (gissningsvis 10-12 cm totalt). De jag sett som bara lagt en träram mellan skåp och bänk har nog inte varit mer än 5-7 cm.
 
Så bra Ikea och gamla köket passade ihop @kolblakkur :) Ser ju väldigt matchande ut utan att vara exakt samma :)

Ja bland annat hade jag valt en mer underhållsfri bänkskiva än trä tror jag. Och en annan diskbänk som har mer metall runt kranen, nu kommer kranen upp ur bänkskivan och det är en mindre bra lösning med träbänk. Nåja, man lär sig medan man lever.
Det låter som saker som är svåra att tänka på i förväg så att säga :) Och som en bra sak att dela med sig av :D ;)
De finns de som har gjort det som en rad med lådor av samma höjd som den lägsta storleken. (gissningsvis 10-12 cm totalt). De jag sett som bara lagt en träram mellan skåp och bänk har nog inte varit mer än 5-7 cm.
Ah smart med en rad med lådor om den platsen finns :) Då känns det ju helt klart mer värt att höja om det går att göra något vettigt med ytan.
 
Vi håller just nu på med att sätta in ett modernt lantkök från Sentens i ett snett och vint 1800-talshus. Efter typ 2,5 månader av disk i balja och kokplatta är det bara elen kvar som ska kopplas in nu. Vi har använt oss av en kreativ och sjukt duktig snickare som bara har löst allt. Det är de vanliga stommarna som han har fått jobba med efter förutsättningarna. Han råkade på en gammal vattenskada mitt i allt, så projektet blev lite större än vad vi först tänkte oss. Kostnadsmässigt så har köket kostat mer än vad vi trodde, och då hade vi inte räknat på ett budgetkök. Kan lägga upp lite före och efter-kort när det är dagsljus.
 
Vi håller just nu på med att sätta in ett modernt lantkök från Sentens i ett snett och vint 1800-talshus. Efter typ 2,5 månader av disk i balja och kokplatta är det bara elen kvar som ska kopplas in nu. Vi har använt oss av en kreativ och sjukt duktig snickare som bara har löst allt. Det är de vanliga stommarna som han har fått jobba med efter förutsättningarna. Han råkade på en gammal vattenskada mitt i allt, så projektet blev lite större än vad vi först tänkte oss. Kostnadsmässigt så har köket kostat mer än vad vi trodde, och då hade vi inte räknat på ett budgetkök. Kan lägga upp lite före och efter-kort när det är dagsljus.
Spännande! Hur har snickaren upplevt Sentens i kvalitet? Och är ni nöjda med det (utseendemässigt) hittills? :) Vore jätteroligt med bilder såklart!
 
Vi satte in ett retrokök från Vedum i vårt 50-tals hus. Detta https://www.vedum.se/kok/koksmiljoer/jenny/jenny-antikvit#
Har virravarr-bänkskiva och köpte klassiska snabelbeslag. Älskar vårt kök! Modernt men passar huset.

I vår förra lägenhet hade vi ett orginal funkiskök med sneda köksskåp mm. Supercharmigt men opraktiskt. I detta hus satt ett kök från 90-talet, så bar inte emot att riva ut.
Åh roligt med en till som är nöjd med Vedum-Jenny! :) har ni valt andra färger än dom på bilden? Fick ni hjälp av Vedum att planera köket? Var det enkelt/svårt? :)
 
Visa bifogad fil 38729

Inte retro, men jag vill slå ett slag för det färgade kaklet. Älskade vårt gröna kakel. Skulle suttit i tegelförband, men jag pallade inte bråka om det, när de hade gjort fel.


Vitt med svarta fogar är också väldigt fint.
Jag drömmer om duvblått engelskt kakel som kan varit det finaste jag någonsin sett - men det var väldigt dyrt.

Har också försökt introducera muminkakel, vi har redan en platta, men icke.

Inget av det särskilt korrekt men så fint :love:
 
Jag drömmer om duvblått engelskt kakel som kan varit det finaste jag någonsin sett - men det var väldigt dyrt.

Har också försökt introducera muminkakel, vi har redan en platta, men icke.

Inget av det särskilt korrekt men så fint :love:

Jag ville ha byggfabrikens gröna, kostar skjortan:D
Dessutom tål det gröna inte vatten utan blir flammigt och oljigt.
Detta är ett enormt billigt standardkakel (vi hade samma men vitt med svart fog i badrummet) men i en inte så standard färg. Typ 199kr/kvm vilket är bra när man vill kakla upp i takhöjd.
Man kan hitta superfynd, kolla typ tiles r’us (dåligt namn, bra kakel).
 
Jag ville ha byggfabrikens gröna, kostar skjortan:D
Dessutom tål det gröna inte vatten utan blir flammigt och oljigt.
Detta är ett enormt billigt standardkakel (vi hade samma men vitt med svart fog i badrummet) men i en inte så standard färg. Typ 199kr/kvm vilket är bra när man vill kakla upp i takhöjd.
Man kan hitta superfynd, kolla typ tiles r’us (dåligt namn, bra kakel).
Gillar både namnet och ert kakel! Dessutom rimligt pris plus rimligt med ett kakel som tål vatten :)

(Och jättefint med färg på kaklet bakom!)
 

Liknande trådar

Hemmet Vi ska göra en mindre köksrenovering och eftersom jag står själv med alla färgbeslut pga färgblind make så hoppas jag på lite stöttning...
Svar
14
· Visningar
1 049
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 566
Senast: kma
·
Hemmet Sitter lite och hjälper min kille med sin planerade köksrenovering. Han vill fixa till sin lägenhet, först och främst för sitt eget...
Svar
16
· Visningar
1 715
Senast: tornblomma
·
Hemmet Vet väl inte om någon är intresserad av att följa renoveringen av "mitt" hus (mamma och hennes man köper det, jag hyr), men jag känner...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
28 569
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp