turbofling

Trådstartare
Min husläkare har en misstanke om att jag kan ha ngn reumatisk sjukdom och jag vet inte vad jag ska tänka. Ena stunden tänker jag att det nog inte kan vara det, så ont har jag ju inte men samtidigigt är ngt fel i kroppen. Ringde idag för att boka en tid till reumatologen, hon ursäkta sig först med att det är lång väntetid och jag kunde få en tid först i jaunari men när hon hörde att jag vara är 38år så fick jag en akuttid men även akuttiden är först i mitten av december. Lång väntan på att få besked.

Finns det ngr här som har reuma (eller har haft misstankte om det och det sen var ngt annat). Hur började det för er? Hur ser era liv ut idag?
 
Har bechterews sjukdom, också kallad ankyliserande spondylos eller liknande.
Har värk i hela kroppen
Har gått många år med det innan jag sökte hjälp.
Fick salazopyrin och Alvedon.
Är lite bättre nu
Har arbetat heltid hela tiden och visst är det tufft, men det går.
 
Min husläkare har en misstanke om att jag kan ha ngn reumatisk sjukdom och jag vet inte vad jag ska tänka. Ena stunden tänker jag att det nog inte kan vara det, så ont har jag ju inte men samtidigigt är ngt fel i kroppen. Ringde idag för att boka en tid till reumatologen, hon ursäkta sig först med att det är lång väntetid och jag kunde få en tid först i jaunari men när hon hörde att jag vara är 38år så fick jag en akuttid men även akuttiden är först i mitten av december. Lång väntan på att få besked.

Finns det ngr här som har reuma (eller har haft misstankte om det och det sen var ngt annat). Hur började det för er? Hur ser era liv ut idag?

Blivit utredd för SLE men det tog så lång tid att komma någon vart att jag struntade i att försöka fortsätta utreda skiten, så jag vet inte exakt vad som är fel men kände att det verkligen inte skulle spela roll i slutändan. Har valt att börja utbilda mig till ett yrke där jag inte kommer att påverkas lika mycket av att ha ont till och från. Tycker att jag i övrigt knappt har några begränsningar förutom perioder med mer ont och stor trötthet ibland.
 
Min husläkare har en misstanke om att jag kan ha ngn reumatisk sjukdom och jag vet inte vad jag ska tänka. Ena stunden tänker jag att det nog inte kan vara det, så ont har jag ju inte men samtidigigt är ngt fel i kroppen. Ringde idag för att boka en tid till reumatologen, hon ursäkta sig först med att det är lång väntetid och jag kunde få en tid först i jaunari men när hon hörde att jag vara är 38år så fick jag en akuttid men även akuttiden är först i mitten av december. Lång väntan på att få besked.

Finns det ngr här som har reuma (eller har haft misstankte om det och det sen var ngt annat). Hur började det för er? Hur ser era liv ut idag?
jag har psoriasisartrit, eller rättare sagt artopati = jag har mest ont i muskel- och ligamentsfästen. Det är ju en reumatisk sjukdom, bland flera andra.
Jag skulle kunna säga att det inte påverkar mig särskilt mycket alls. Men det vore att ljuga. Jag har dock haft besvären så länge att jag iknte längre har någon aning om vad det är jag har anpassat bort...
Jag har dock fler diagnoser än PsoA, så jag är väl inte helt representativ kanske. Men..
Jag har utbildat mig till apotekstekniker och jobbar deltid med det. (anställd på halvtid, men tar extrapass i den mån jag orkar med. Är inte sjukskriven.)
 
Jag har JRA sen jag var 8 år. Lever nästan symptomfritt med en metotrexateinjektion i veckan. Tar naproxen vid behov i skoven. Lever ett aktivt liv utan större anpassningar och jobbar heltid.
 
Jag har JRA sen jag var 8 år. Lever nästan symptomfritt med en metotrexateinjektion i veckan. Tar naproxen vid behov i skoven. Lever ett aktivt liv utan större anpassningar.

Just ja, hur det började. Jag klagade på att jag hade ont i fingerlederna och mina föräldrar upptäckte att de var svullna och varma. Minns det knappt själv. :)
 
Jag var på utredning då jag har väldigt mycket värk. Det visade sig att jag hade någon inflammatorisk sjukdom som skulle hamna inom Reumatism. Men eftersom jag inte vill äta medicin hela tiden med tanke på biverkningarna de gav så blev det inget gjort från vården. Jag försöker ordna det själv med kost-tillskott, sjukgymnast/kiropraktor och träning.
 
Jag har (bland annat 😅 ) SLE men det är mitt minsta problem hälsomässigt 😆
Just nu har jag svårt att gå, är väldigt knackig, tänk Tant Agda 98. Mkt värk generellt och förhöjda inflammationsmarkörer. Ständig feber som jag vant mig vid vid det här laget.
Jag försöker tänka bort det genom att helt enkelt inte tänka på det 😆 För mig är det viktigt att ”aldrig bli en sjukdom”.

Läkarstudenterna brukar dock tycka att jag är ”spännande” :D fick tex agera utbildnings-objekt för lupus 😆
(Hade typiska fjärils-utslag som tydligen inte är så vanligt att se. En student utbrast ”wow trodde bara detta fanns i Dr House 😆). Det går bra nu mannen 😆

328D45F8-C6D2-4E21-B624-DF7F16B7DA5C.jpeg
 
Senast ändrad:
Jag var på utredning då jag har väldigt mycket värk. Det visade sig att jag hade någon inflammatorisk sjukdom som skulle hamna inom Reumatism. Men eftersom jag inte vill äta medicin hela tiden med tanke på biverkningarna de gav så blev det inget gjort från vården. Jag försöker ordna det själv med kost-tillskott, sjukgymnast/kiropraktor och träning.
Jag har också nån sorts artrit. Diagnosen hänger fortfarande nånstans. Psoriasisartrit var mest troligt, men nu då jsg läser om. @Sonic76 så tänker jag at shit, det låter exakt som mig
 
Jag var på utredning då jag har väldigt mycket värk. Det visade sig att jag hade någon inflammatorisk sjukdom som skulle hamna inom Reumatism. Men eftersom jag inte vill äta medicin hela tiden med tanke på biverkningarna de gav så blev det inget gjort från vården. Jag försöker ordna det själv med kost-tillskott, sjukgymnast/kiropraktor och träning.
Medicinerna som finns skrämmer mig också. Har läst att många har fått lindring genom att lägga om kosten så läser jag in mig på nu.
 
Jag har (bland annat 😅 ) SLE men det är mitt minsta problem hälsomässigt 😆
Just nu har jag svårt att gå, är väldigt knackig, tänk Tant Agda 98. Mkt värk generellt och förhöjda inflammationsmarkörer. Ständig feber som jag vant mig vid vid det här laget.
Jag försöker tänka bort det genom att helt enkelt inte tänka på det 😆 För mig är det viktigt att ”aldrig bli en sjukdom”.

Läkarstudenterna brukar dock tycka att jag är ”spännande” :D fick tex agera utbildnings-objekt för lupus 😆
(Hade typiska fjärils-utslag som tydligen inte är så vanligt att se. En student utbrast ”wow trodde bara detta fanns i Dr House 😆). Det går bra nu mannen 😆

Visa bifogad fil 103019
Oj, det var inga roliga utslag.
Stelheten tycker jag nästan är värst, min mormor är 93 år och jag tror nästan att hon är rörligare än vad jag är på morgonen.
 
Har bechterews sjukdom, också kallad ankyliserande spondylos eller liknande.
Har värk i hela kroppen
Har gått många år med det innan jag sökte hjälp.
Fick salazopyrin och Alvedon.
Är lite bättre nu
Har arbetat heltid hela tiden och visst är det tufft, men det går.

Min husläkare sa att det var bättre att ta smärtstillande med inflamationshämmande som tex ipren men det kanska inte fungerar tillsammans med din andra medicin.

Jag har varit föräldraledig och tänkte börja jobba deltid nu efter jul men vet inte hur min kropp ska klara det, största anledningen till att jag gick till läkaren. Som det är nu klarar jag precis av alla som behöver göras hemma (eller eg inte men det måste ju göras) och jobb på det känns omöjligt.
 
jag har psoriasisartrit, eller rättare sagt artopati = jag har mest ont i muskel- och ligamentsfästen. Det är ju en reumatisk sjukdom, bland flera andra.
Jag skulle kunna säga att det inte påverkar mig särskilt mycket alls. Men det vore att ljuga. Jag har dock haft besvären så länge att jag iknte längre har någon aning om vad det är jag har anpassat bort...
Jag har dock fler diagnoser än PsoA, så jag är väl inte helt representativ kanske. Men..
Jag har utbildat mig till apotekstekniker och jobbar deltid med det. (anställd på halvtid, men tar extrapass i den mån jag orkar med. Är inte sjukskriven.)
Det verkar finns mängder med olika reumatiska sjukdomar, jag är imponerad hur läkarna kan ställa exakt rätt diagnos.

Skönt att du har kunnat anpassa dit liv så att det fungerar bra för dig och att du inte längre tänker på det.
 
Min husläkare har en misstanke om att jag kan ha ngn reumatisk sjukdom och jag vet inte vad jag ska tänka. Ena stunden tänker jag att det nog inte kan vara det, så ont har jag ju inte men samtidigigt är ngt fel i kroppen. Ringde idag för att boka en tid till reumatologen, hon ursäkta sig först med att det är lång väntetid och jag kunde få en tid först i jaunari men när hon hörde att jag vara är 38år så fick jag en akuttid men även akuttiden är först i mitten av december. Lång väntan på att få besked.

Finns det ngr här som har reuma (eller har haft misstankte om det och det sen var ngt annat). Hur började det för er? Hur ser era liv ut idag?

Jag har RA (ledgångsreumatism). Började misstänka det i slutet av förra sommaren då mina fingerleder blev varma, svullna och gjorde ont. Äter idag methotrexate och lever som vanligt. Har inga biverkningar förutom att jag sällan blir hungrig och allt sötsug har försvunnit. I början var jag lätt illamående, men det gick över på några veckor. Fingarna känns bättre och jag är piggare. Lite stelare har jag blivit, men jag har ett rörligt jobb och ett gäng hundar som tränas så det hjälper till att hålla igång kroppen.
 
Oj, det var inga roliga utslag.
Stelheten tycker jag nästan är värst, min mormor är 93 år och jag tror nästan att hon är rörligare än vad jag är på morgonen.
Jag är urstel varje morgon, men värst efter att jag suttit i soffa, bil eller liknande. Liksom mitt på dagen. Är det så för dig också?
 
Min husläkare sa att det var bättre att ta smärtstillande med inflamationshämmande som tex ipren men det kanska inte fungerar tillsammans med din andra medicin.

Jag har varit föräldraledig och tänkte börja jobba deltid nu efter jul men vet inte hur min kropp ska klara det, största anledningen till att jag gick till läkaren. Som det är nu klarar jag precis av alla som behöver göras hemma (eller eg inte men det måste ju göras) och jobb på det känns omöjligt.
Tanken är att jag inte ska behöva det med salazopyrin
.
Men jag tar det när jag har skov.
Tyvärr får jag skov fortfarande
 
Medicinerna som finns skrämmer mig också. Har läst att många har fått lindring genom att lägga om kosten så läser jag in mig på nu.

Jag har inte reumatism utan Morbus Crohn men tar mediciner som används för vissa typer av reumatism (medicinerna fungerar mot autoimmuna sjukdomar). Visst att de har biverkningslistor på några meter men med dem är jag praktiskt taget symptomfri och det trumfar allt. Dessutom håller läkarna koll på mina värden ifall det skulle uppstå någon allvarligare biverkning så jag känner mig helt trygg med att ta dem. Jag har stått på båda medicinerna i många år och mår prima.

Jag är mer infektionskänslig så jag räknas som riskgrupp vad gäller covid och säsongsinfluensan, dvs jag bör vaccinera mig och det är alltid kostnadsfritt.

De mediciner jag står på är azatioprin (cellgift) och adalimumab (TNF-hämmare).
 
Annars typ Naproxen. Men för mig har inga vanliga värktabletter ngn effekt. Standardbehandlingen om man har lite mer omfattade problem brukar ofta vara pnedisolon (kortison) + metotrexat (cellgift)
Provat Arcoxia,eller någon av alla de andra varianter som finns nu med samma verksamma substans. Modernare och mycket snällare mot magen än vanliga NSAID.

Jag har diagnosen AS (Bechtrew tidigare) men är inte stensäker på att de har rätt (diagnos satt främst pga kronisk infl SI). Mådde visserligen bra på Metotrexat men levern tålde inte de. Har stått på Enbrel men kände ingen större skillnad. Gick ur med den när pandemin kom pga utmaningarna med immunförsvaret. Äter nu mest en variant på Arcoxia.

Har Humira som jag ska testa och se om det kan göra skillnad.
 

Liknande trådar

Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 777
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 338
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
453
· Visningar
11 238
Senast: doppler
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 973
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp