Reumatologen igen

Igår var jag till reumatologen.
Som vanligt var det mycket böj och bänd.
Slutsatsen blev fastställd diagnos spondylartrit och nu ska jag få besöka diagnosteamet.
Där ingår kurator, sjuksköterska, arbetsterapeut och sjukgymnast.
Jag var liksom inte så förvånad, men min största oro är att jag så småningom kommer att få dra ner på jobb.
Jag ska öka salazopyrin till 6 tabletter per dag och ta Alvedon 1g 3 ggr per dag.
De satte ut arcoxia för att det inte är bra att äta en längre tid och för att se om den haft nån effekt alls. Dvs om jag blir sämre i värken nu så har den hjälpt lite.
Funkar nu inte justeringarna så blir det biologiska mediciner framöver.
Som kan påverka mitt immunförsvar.
Lätt när man jobbar med barn liksom. Jag har dock gott hopp om framtiden, även om det är bäcken och rygg som är drabbat och det påverkar rätt bra.
 

Oroa dig inte för de biologiska medicinerna! Jag har samma diagnos som du.

Dels så fungerar ofta (inte alltid) medicinernaväldigt och du kan i bästa fall bli besvärsfri, och den där imunförsvarsänkningen är inte så fasansfullt stor.

Jag har använt biologiska mediciner i flera år nu, träffar mycket folk om dagarna, och blir inte sjuk (de vanliga hydet med ÖLI och liknande) mer än tidigare.

Som lärare träffar man såklart ännu mer folk än vad jag gör, och framförallt barn som ibland verkar ha "elakare varianter av bacillerna", men så värst sänks inte immunförsvaret av de här medicinerna, det är långt ifrån så radikalt som t.ex. cancerbehandling eller transplantationsbehandling

Men, man behöver se till att hålla sig fullvaccinerad även mot covid och säsongsinfluensa, och se till att innan man börjar använda de biologiska medicinerna har blivit vaccinerad mot "allt".
 
Oroa dig inte för de biologiska medicinerna! Jag har samma diagnos som du.

Dels så fungerar ofta (inte alltid) medicinernaväldigt och du kan i bästa fall bli besvärsfri, och den där imunförsvarsänkningen är inte så fasansfullt stor.

Jag har använt biologiska mediciner i flera år nu, träffar mycket folk om dagarna, och blir inte sjuk (de vanliga hydet med ÖLI och liknande) mer än tidigare.

Som lärare träffar man såklart ännu mer folk än vad jag gör, och framförallt barn som ibland verkar ha "elakare varianter av bacillerna", men så värst sänks inte immunförsvaret av de här medicinerna, det är långt ifrån så radikalt som t.ex. cancerbehandling eller transplantationsbehandling

Men, man behöver se till att hålla sig fullvaccinerad även mot covid och säsongsinfluensa, och se till att innan man börjar använda de biologiska medicinerna har blivit vaccinerad mot "allt".
Ja det sa han
Och mot lunginflammation
Det är jag precis innan jul och mot covid och influensa med
 
Småirriterande värk hela dagen idag.
Men diklofenaksalvan lindrade mina fötter igår kväll.
Inte helt smärtfri men å så skönt ändå.
 
Nacken börjar bråka.
Märkligt ändå att de inte har gett mer info kring ödemet jag har runt ryggraden i nedre delen av nacken
Men det kanske kommer
 
Är det själva nacken som krånglar eller kan det vara ett av senfästena intill som gör ont?
Näe det är ett ödem runt ryggraden som gör att nacken värker.
Är viss del muskulärt men har tecken på spondylartrit i hela ryggraden inkl nacken så.
 
Yr i hela huvudet idag
Måste kolla biverkningar på salazopyrin eftersom jag höjt dosen
 
Hemma med lätt feber och yrsel idag.
Är sopslut så vettesjutton om det är trötthet eller sjukdom
 
Fick dra ner salazopyrin och börja med arcoxia igen.
Misslyckat
För då kan jag inte använda diklofenaksalva på mina värkande fötter.
Ont och stel överallt.
Sova är ett elände.
Hatar min kropp.
Den har fan tålt mer än så här under mitt liv.
Varför ska den börja klaga nu..
Fick prata med chefen om hösten för vissa tjänster vet jag inte om jag kan jobba på.
Jag vill ju jobba aktivt med eleverna och då funkar inte förskoleklass så som jag vill jobba.
Hoppas ju de biologiska medicinerna ska ge bättre resultat
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp