fejko

Trådstartare
Ramlade av hästen för tre veckor sedan och efter två veckor linade jag en häst. Det gick bra men när jag skulle ta av kapsonen ryckte hon till och jag fick jätteont i sidan/ryggen. Tog det lugnt en vecka till och igår kom en tjej och skulle rida och jag hjälpte till lite (försökte undvika tunga lyft) och fick sedan jätteont på framsidan vid revbenen. Jag fick en pulserande smärta som högg till utan att jag ens rörde mig.


Hur länge ska man behöva vänta tills man blir normal igen? Har 2 hästar som behöver motioneras... Jag äter alvedon och har en värmemadrass.
 
Hur länge ska man behöva vänta tills man blir normal igen? Har 2 hästar som behöver motioneras... Jag äter alvedon och har en värmemadrass.

Beror ju på om det är ett revben som fått en fraktur (utan att vara av, för det hade du märkt) eller om det är en muskelbristning.
 
Revben kan också "hoppa ur läge" lärde jag mig efter en omkullcykling i våras där jag var 100% övertygad om att ett eller två revben var av. Jag hade fruktansvärt ont.
I så fall går det att poppa tillbaka dem igen.
 
Hur vet man skillnaden och hur lång tid tar det för att läka? Jag kände mig ganska OK annars hade jag ju låtit bli att lina.
 
Hur vet man skillnaden och hur lång tid tar det för att läka? Jag kände mig ganska OK annars hade jag ju låtit bli att lina.
Fysioterapeut känner om det är en upphakning och behöver knärtas tillbaka, fast de brukar "smyga sig på" och inte göra ontONT och blir det upphakning pga våld så känner man hur det knäpper till rejält och att det blir låst och stelt.
Iaf funkar det så för mig med upphakningar.

Om det är en liten fraktur/muskelbristning så görs inget, bara ta det lite lugnt/inte utsätta för hög påfrestning och låta det läka i sin egen takt.
 
Ramlade av hästen för tre veckor sedan och efter två veckor linade jag en häst. Det gick bra men när jag skulle ta av kapsonen ryckte hon till och jag fick jätteont i sidan/ryggen. Tog det lugnt en vecka till och igår kom en tjej och skulle rida och jag hjälpte till lite (försökte undvika tunga lyft) och fick sedan jätteont på framsidan vid revbenen. Jag fick en pulserande smärta som högg till utan att jag ens rörde mig.


Hur länge ska man behöva vänta tills man blir normal igen? Har 2 hästar som behöver motioneras... Jag äter alvedon och har en värmemadrass.
Det låter inte som när jag brutit revbenet. Men det lär väl vara olika beroende på var och vilket revben tänker jag.
Kan säkert göra väldigt olika ont och yttra sig olika.

Jag bröt mitt när jag ramlade av tappade andan också. Kände att ja detta lär göra ont imorgon.
Sen hoppade jag upp och skrittade någon minut, då dock inne i rundcorallen.

Upplevde inte det som pulserande smärta vad jag minns det gjorde bara j-kligt vid varje rörelse. Värst var det väl efter ungefär en vecka. Då fick jag stålsätta och tvinga mig till att ens ta djupa andetag stundtals.

Men jag hade mer ont på sidan än fram, men jag ramlade ju på sidan så bar ju inte av fram.
Jag tog hjälp att leda hästen första. veckorna. Mockade inte själv på en vecka.
Tog nog runt 4v innan jag red tror jag, lite osäker dock..

Höpåsar packade jag. Men det var verkligen böja benen och hålla kroppen så rak som möjligt som gällde.
 
Ramlade av hästen för tre veckor sedan och efter två veckor linade jag en häst. Det gick bra men när jag skulle ta av kapsonen ryckte hon till och jag fick jätteont i sidan/ryggen. Tog det lugnt en vecka till och igår kom en tjej och skulle rida och jag hjälpte till lite (försökte undvika tunga lyft) och fick sedan jätteont på framsidan vid revbenen. Jag fick en pulserande smärta som högg till utan att jag ens rörde mig.


Hur länge ska man behöva vänta tills man blir normal igen? Har 2 hästar som behöver motioneras... Jag äter alvedon och har en värmemadrass.
6 veckor är rätt standard att det gör ont om det är ett skadat revben.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 539
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 902
Senast: EmmaW
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 103
Senast: pews1972
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 781
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp