Revirbråk

Annostar

Trådstartare
Hej, tänkte höra om nån har nåt bra tips eller hjälp till mitt problem som jag inte tänkt på.

För 3 månader sedan tog jag hand om en ny tjejkatt på 5 år, har en gammal hankatt sen tidigare på 10 år. Båda har tidigare enbart bott med sina syskon, och båda har vart ranglåga under dom. Hade en lång inskolningsperiod då de först fick vara isär men kunde se varann genom glasdörr, sen hade jag en springa i den, sen fick de träffas under uppsyn, så småningom vara utan uppsyn tillsammans men bara när jag var hemma, och efter ungefär en månad var de tillsammans dygnet runt. De rykte ihop nån gång då & då men inte ofta, oftast märkte jag att det var för att min kattgubbe ville busleka och hon tog detta som attack. Hon har aldrig träffat någon annan katt än sin syster innan, medan han har det. Han har vart jätteduktig under inskolningen och bara ignorerat henne om hon fräst åt honom/lappat till honom.

Efter 2 månader kände jag att allt var som det ska och allt gick bra, så jag tog henne till vet för att ID-märka, hälsokolla & vaccinera då förra ägarna aldrig gjort detta. Och då började hon sen kissa utanför varje dag. Till en början rengjorde jag med fel ämnen så nu i efterhand förstår jag att hon fortsatte då men sen bytte jag till såpa och annat ammoniakfritt rengöringsmedel men det har inte heller hjälpt. Trodde också till en början att det var för att hon var varm & svullen efter ID-tatueringen men det fortsatte när det lagt sig. Hon var UA på hälsokontrollen.

Testat flytta matskålen dit hon kissar, testat sätta ut en tredje kattlåda, testat Feliway i eluttaget, haft de isär igen.. Hon äter bra, hon dricker, kisset är inte rött så jag tror inte att det är urinvägsinfektion (men ska kolla med vet). Ibland bajsar hon även utanför. Min andra katt kissar PÅ saker (soffa/säng/om nån tröja fallit ner på golvet) om han är missnöjd + att hon kissade utanför även när de var i varsitt rum så jag vet att det är hon och känns som att det är revirmarkering.

De får lite blötmat en gång om dan, det äter de lugnt bredvid varandra och innan de får maten brukar hon stryka sig mot honom, medans hon andra stunder klart är spänd på honom och var han är. Gamla ägaren vill inte ta tillbaka henne och föreslog avlivning som utväg men jag vill verkligen inte behöva komma dit då hon i övrigt är en väldigt social, frisk och jättego & trevlig tjej. Samtidigt kan jag inte ha det såhär, nu har hon kissat utanför nästan varje dag i en månad (något udda undantag finns men nästan varje dag) och jag börjar bli lite orolig att lukten ska sätta sig för mycket, har hyreslägenhet.. Och det är ju ett tecken på att nåt är fel och jag vill ju att hon ska må bra. Får jag henne att sluta på ett ställe sätter hon sig bara någon annanstans. Samtidigt går hon ofta på lådan OCKSÅ.. ah, blir tokig. :confused:

Jag börjar tro att hon ska vara ensamkatt och har lagt ut annons om henne men inte fått napp än, men helst av allt vill jag ju ha kvar henne för hon är helt underbart fin & go. Det jag kan komma på som jag inte testat är kolla urinvägsinfektion hos vet (ska göra detta) + Feliwaysprayen (men vet inte om det kommer funka då den via eluttaget inte gjort någon påverkan). Båda är steriliserade/kastrerade sen gammalt.

Nån som har haft liknande problem & löst det?
 
Senast ändrad:
Sv: Revirbråk

Låter som du har försökt det mesta.
Du har alltså tre lådor? Är de placerade långt i från varandra? Vad har du för typ av sand? Du skulle kunna testa att placera lådorna på nya ställen.

Jag tycker du ska prova att leka ordentligt med dem. Gärna tillsammans med vippa typ Da Bird, eller liknande som de gillar. Håll på så länge så att de blir riktigt trötta och flämtar. Kan behöva upprepas flera gånger per dag.

Det finns en amerikans kattbeteendevetare som heter Jackson Galaxy. Han har många filmer och tips på nätet där det finns massor att lära. Googla gärna på honom.
 
Sv: Revirbråk

Har du provat att använda ättikssprit och torka efter med där hon sätter sig? Ättikssprit tar bort lukten helt även för kattens nos så att hon inte sätter sig där igen. Använd också gärna ett rengöringsmedel med citrondoft för den lukten gillar inte katter.

Jag tycker absolut att du omgående ska kolla upp urinvägsinfektion. Urinen behöver inte vara röd utan de kan ha urinvägsproblem iallafall.

Jag tycker absolut att du ska ha minst tre lådor, gärna fler och plocka ur dem minst två gånger/dag. Ju fler fräscha lådor på olika ställen desto större chans att hon gör ifrån sig på rätt ställe. Vad har du för lådor idag? Har du med huv så kanske hon gillar öppna lådor bättre eller tvärtom. Du har inte bytt sand så att det kan vara det hon reagerar på? Kanske gillar hon inte sanden du har idag utan att du behöver byta? Du kan testa att ha olika sand i lådorna för att på så sätt få fram vilken sand hon föredrar. Likadant med huv eller utan, då har du samma sand i alla lådorna och har hälften utan huv och hälften med.

Det kan inte vara så att hankatten attackerar henne när hon är på toa och att det är därför hon gör sina behov på andra ställen?

Är hon kastrerad? Är hon inte det så se till att kastrera henne genast för det är en av de vanligaste orsaken till att de kissar på fel ställe.

Lycka till!
 
Sv: Revirbråk

Har huv på alla lådor men det hade hon i förra hemmet också.. Testat ha av på en låda men då gick ingen av dom på den lådan. Har funderat på att testa byta sand, börjar vara dags för ny ändå men jag tror inte det är det som är problemet, då tror jag det skulle uppstått under 2 första månaderna.

Hm, måste faktiskt kolla i papprerna om hon är kastrerad eller bara steriliserad.. Hoppas det bara är steriliserad!

Försökt hitta svar på Galaxys sida men inte hittat riktigt något som passar :)

Tusen tack för svar & förslag!
 
Sv: Revirbråk

Det är synnerligen ovanligt att katter steriliseras utan de kastreras. Av någon märklig anledning så använder många fel ord. Varför vill du hellre att hon ska vara steriliserad?
 
Sv: Revirbråk

Jag menade att om hon bara är steriliserad, så kan man ju kastrera henne och då kanske det kan hjälpa. Jag har för mig att gamla ägarna sa steriliserad men det är ju möjligt att hon inte visste skillnad som du säger.

Jag visste dock inte att det var ovanligt med sterilisering.. så är hon kastrerad är ju det inte svaret heller. :(
 
Sv: Revirbråk

Nej, dvar precis så att gamla ägarna sagt fel till mig "kastration" står det på papprerna jag fått. Jahapp.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
542
Senast: Elvasaga
·
Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
2 899
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 264
Senast: ako
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp