Rex, sphynx och orientaler

Bluefish

Trådstartare
Överväger att skaffa katt framledes och vill rota i de olika raserna som intresserar mig! Är uppvuxen med birmor och allihopa hade mycket integritet och upplevdes ganska "sura". Är inte intresserad av ett husdjur som ständigt vill hålla sig på sin kant och inte bryr sig ett skvatt om vad som försiggår i huset. Vill tvärtom ha en social, gärna kommunikativ kompis som vill vara med och såklart helst vara oerhört gosig ;) Det är ju svårt att garantera med en unge förstås men är inte låst i kattunge heller. Livlig och rolig men inte riva huset-nivå, det blir heller inget uteliv att tala om utom ev i sele så en katt som är nöjd med att husera inom fyra väggar. Vid "längre" vistelser hemifrån tänker jag att man kan ta med katten, förutsatt att den är trygg i att åka bil och känner igen sig i semesterhemmet, annars får det bli kattvakt.

Kandidaterna (som jag tycker är finast) är då rexarna (både devon och cornish), men hur mycket hårar en rex? Har känt en som var en enorm personlighet och väldigt rolig att bara observera, ganska framåt men lite blyg inför främlingar.

Sphynxen, som behöver lite extra hudvård men har den enorma fördelen att inte håra, men där har jag aldrig träffat någon och har bara utseendet att gå på..

Till sist korthårig oriental, verkar vara väldigt personliga och tillgivna katter med ett fantastiskt uttryck, men kanske för höga krav på aktivering?

Vad kan buke om de här raserna? Är de sunda och friska?
 
Oavsett ras ska du köpa av en uppfödare som testar sina djur för ärftliga sjukdomar. :up:

Rexarna är jag inte bekant med men orientaler och sphynx är "samma" katt med eller utan hår, liksom siamesen. Orientalerna vill ha en kompis så antingen om du skaffar en vuxen omplacering som inte gillar andra katter om du bara vill ha en, annars är två att föredra. Alla siameser/orientaler jag haft måste vara väldigt otypiska om jag ska tro @tornblomma som passar ett par vildar, mina kan visserligen röja med varandra men jag har aldrig haft problem med att de river huset eller att de är gapiga ens under löp utan sover snällt när jag går och lägger mig, oavsett tid på dygnet.

Syrran hade å andra sidan en siames som satt uppe på dörrblad, klättrade i gardiner, tuggade av blommorna på tulpaner och cyklamen och innan hon kastrerades kunde vråla så det hördes ner från fjärde våningen. 😳 Det märkliga var att när hon hälsade på "kusinerna" så var hon väldigt stillsam och sov i samma hög som dem, tror hon kan ha varit lite understimulerad som ensamkatt.

Min oriental Myran som jag hade avskydde sällskap, hon tålde inte ens sin egen unge så hon omplacerades till ett äldre par där hon är högt älskad och mycket bortskämd. 🥰
 
Överväger att skaffa katt framledes och vill rota i de olika raserna som intresserar mig! Är uppvuxen med birmor och allihopa hade mycket integritet och upplevdes ganska "sura". Är inte intresserad av ett husdjur som ständigt vill hålla sig på sin kant och inte bryr sig ett skvatt om vad som försiggår i huset. Vill tvärtom ha en social, gärna kommunikativ kompis som vill vara med och såklart helst vara oerhört gosig ;) Det är ju svårt att garantera med en unge förstås men är inte låst i kattunge heller. Livlig och rolig men inte riva huset-nivå, det blir heller inget uteliv att tala om utom ev i sele så en katt som är nöjd med att husera inom fyra väggar. Vid "längre" vistelser hemifrån tänker jag att man kan ta med katten, förutsatt att den är trygg i att åka bil och känner igen sig i semesterhemmet, annars får det bli kattvakt.

Kandidaterna (som jag tycker är finast) är då rexarna (både devon och cornish), men hur mycket hårar en rex? Har känt en som var en enorm personlighet och väldigt rolig att bara observera, ganska framåt men lite blyg inför främlingar.

Sphynxen, som behöver lite extra hudvård men har den enorma fördelen att inte håra, men där har jag aldrig träffat någon och har bara utseendet att gå på..

Till sist korthårig oriental, verkar vara väldigt personliga och tillgivna katter med ett fantastiskt uttryck, men kanske för höga krav på aktivering?

Vad kan buke om de här raserna? Är de sunda och friska?
Jag skulle avråda från sphynx. Definitivt ingen frisk ras.
 
Jag har haft flera rexar och är även uppväxt med rasen. Underbar ras - väldigt sociala, pratar gärna ofta och mycket. ;) Gosiga och trevliga individer som alltid vill hänga med på allt. Inga av mina har hårat, möjligtvis min första (dock minimalt) men hon var av "gammeldags" linjer och hade lite mer päls än dagens standard.

Jag skulle inte säga att rexar är en speciellt frisk ras tråkigt nog. Samtliga av mina djur har haft konstaterad HCM, en har stora allergiproblem, tumörsjukdomar och den tredje har dålig päls samt ögonproblem som har lett till blindhet. Den äldsta blev 13 år och fick avlivas pga en blodpropp. Alla föräldradjuren har genomgått hälsotester med allt var det innebär. Det är såklart inte alla rexar som får dessa problem, men min uppfattning är att väldigt många inom rasen får problem med hjärtat. Känner till två uppfödare som har slutat med rasen just pga detta då det är ett utbrett problem och finns i en hel del linjer. Jag har idag köpt en annan typ av katt och kommer inte köpa en ny rex i framtiden som det ser ut nu pga hälsan främst. :(
 
Jag skulle avråda från sphynx. Definitivt ingen frisk ras.

Orkar du utveckla? Är det hudrelaterade åkommor eller sjukdomar du tänker på? Vet att nakengenen ger tandlossning hos hund(xolo) men det verkar inte vara något direkt problem för dem när jag hört mig för.
 
@cirkus De är semilånghåriga va? Tyvärr inget för mig isåfall, vill ha minst korthårig. Men har bara sett dem i en bok så är ju en googling bort att kolla upp hårlaget!

@Lilla-S Jättetråkigt med rexarna, den jag kände blev minst 18 år om det inte var 22, men han kan ju ha varit ett undantag. Stryker rexen tror jag, vill ju ha en kompis med förutsättningar för god livskvalitet och många år..
 
min bff har en sphynx, han är supertrevlig, verkar inte så hyper som vissa men är väldigt "in your face" men har haft en del problem med både tänder och magen och han är inte så gammal heller
 
@cirkus De är semilånghåriga va? Tyvärr inget för mig isåfall, vill ha minst korthårig. Men har bara sett dem i en bok så är ju en googling bort att kolla upp hårlaget!

@Lilla-S Jättetråkigt med rexarna, den jag kände blev minst 18 år om det inte var 22, men han kan ju ha varit ett undantag. Stryker rexen tror jag, vill ju ha en kompis med förutsättningar för god livskvalitet och många år..
Aby är korthårig och somali semilånghårig. Även om somalin har fluffig svans och byxor så fäller de inte. Abyn har kort tät väldigt härlig päls.
 
Orkar du utveckla? Är det hudrelaterade åkommor eller sjukdomar du tänker på? Vet att nakengenen ger tandlossning hos hund(xolo) men det verkar inte vara något direkt problem för dem när jag hört mig för.
Jättevanligt med allergier, svampinfektioner och magproblem samt hjärtsjukdom. Dessutom tycker jag att de är väldigt otrevliga när det gäller hantering typ så som Birmor är :o
Hade valt en oriental eller Aby/Somali 😊
 
Jag har en oriental hemma. Han är mycket gosig, vill helst att jag ska bära runt på honom. Där jag är, där är han. Pratar en hel del när han vill något (t.ex. bli buren trots att jag försöker förklara att jag inte alltid kan bära på katt :meh:). Han är mer aktiv än huskatten jag har, men river inte hemmet eller hänger i gardiner. Han far omkring som en missil och ylar för att berätta att han varit på lådan, sen går han och lägger sig.
Skulle inte ha en oriental ensam om den inte tydligt visat att den vill vara ensamkatt, som hos @Mia_R . Min gillar att sova i hög och har stort utbyte av sin kattkompis.

Har du kollat på peterbald? Det är en hårlös oriental. Jag har dock ingen koll på hur dom ligger till gällande hälsa.
 
Har du kollat på peterbald? Det är en hårlös oriental. Jag har dock ingen koll på hur dom ligger till gällande hälsa.

Nu har jag kollat, och jag vill ha 5.
brown-peterbald-cat-oriental-shorthair.jpg


Skämt åsido, älskar uttrycket men tycker de ser ut som sphynxarna och antar att det är same same.

Orientalen stiger iallafall! Ska dyka djupare där.
 
Jag har haft devon rex i över 20 år och föder upp sedan 2003. En mycket trevlig ras. Social, aktiv, nyfiken och intelligent. Inte särskilt verbalt. Hur mycket de fäller beror på hur mycket päls de har, vissa linjer är nästan nakna och de fäller inte mycket. Jag satsar på päls och de fäller lite, men pälsen tussar ihop sig och flyger inte runt så som kattpäls kan göra. Relativt frisk. Överrepresenterad när det gäller omgivningsallergier men i övrigt inga direkta hälsoproblem. Har under mina år haft EN allergisk devon.
 
Jag har haft devon rex i över 20 år och föder upp sedan 2003. En mycket trevlig ras. Social, aktiv, nyfiken och intelligent. Inte särskilt verbalt. Hur mycket de fäller beror på hur mycket päls de har, vissa linjer är nästan nakna och de fäller inte mycket. Jag satsar på päls och de fäller lite, men pälsen tussar ihop sig och flyger inte runt så som kattpäls kan göra. Relativt frisk. Överrepresenterad när det gäller omgivningsallergier men i övrigt inga direkta hälsoproblem. Har under mina år haft EN allergisk devon.

Jag skriver under på detta utöver att min inte är intelligent 🫣
 
Har haft Orientaler i över 20 år.
Men nu blir det inga mer efter Ulla.
Sista katten inflyttad är en huskatt som även får gå ut.
Thaisiames är en underbar ras.
Skaffar vi någon mer raskatt skulle det bli thai siames.
Orientalerna börjar bli sönderavlade med sköra käkar och gigantiska öron.
Man får hitta en seriös uppfödare som är mer intresserad av hälsa än stora öron.
Min oriental har Forl vanligt på orientaler, hennes käke är så skör att det är svårt att dra hörn tänder när det behövs.
Nakenkatter där tycker jag avlandet passerat gränsen. En katt som inte kan hålla värmaen och behöver badas regelbundet för att den inte kan hålla sig ren är inget för mig.
 
Jag har haft cornish Rex. Underbar ras. Har inte satt in mig i sjukdomsbilden men en av mina hade astma och svår ekorrsvans, jag tyckte hela hennes rygg såg krum ut och hon var klumpigare i rörelse än de andra. Jag avlivade tillslut pga astman efter åratal av daglig medicinering. Tyvärr en pensionerad avelshona från seriös uppfödare vilket jag alltid störde mig på. Borde aldrig spridit de generna. Min äldsta blev bara 14 år, yngsta 12 år.

Efter slyngelåren upplevde jag dem inte som särskilt vilda. Jag älskar dock katter och gillar både leka och promenera med dem. Skulle aldrig ha en ensam däremot. Cornish fäller obetydligt skulle jag säga. Skillnaden mot huskatthår är även att det är som ludd. Dvs fastnar inte i tyget på samma sätt och försvinner i tvätt. Huskatter kan jag tveka att klappa då jag inte vill täckas med hår, hade aldrig såna tankar med rexarna.

När jag var i stugan gick jag promenader med mina och de följde med utan koppel. Kunde även stoppa dem i transportbur och åka till nån sjö där de fick springa lösa. Kom alltid tillbaka och var lika bunda till sin människa som hundar. Inte särskilt intelligenta katter, mer dumsnälla ala brun vallack.
 
Har haft Orientaler i över 20 år.
Men nu blir det inga mer efter Ulla.
Sista katten inflyttad är en huskatt som även får gå ut.
Thaisiames är en underbar ras.
Skaffar vi någon mer raskatt skulle det bli thai siames.
Orientalerna börjar bli sönderavlade med sköra käkar och gigantiska öron.
Man får hitta en seriös uppfödare som är mer intresserad av hälsa än stora öron.
Min oriental har Forl vanligt på orientaler, hennes käke är så skör att det är svårt att dra hörn tänder när det behövs.
Nakenkatter där tycker jag avlandet passerat gränsen. En katt som inte kan hålla värmaen och behöver badas regelbundet för att den inte kan hålla sig ren är inget för mig.
Vill bara specificera ledsen gubbe på att man precis som med en del av hundarna avlar på utseende>hälsa.
 
Relativt frisk. Överrepresenterad när det gäller omgivningsallergier men i övrigt inga direkta hälsoproblem. Har under mina år haft EN allergisk devon.

Vilka sjukdomar upplever du att de drabbas av i större utsträckning än andra? Och skulle du kunna uppskatta en ungefärlig snittålder på rexarna? :) Tack för mer input på dem!
 
Vill bara specificera ledsen gubbe på att man precis som med en del av hundarna avlar på utseende>hälsa.

Använder dem på samma sätt i tråden, kanske är bra att förtydliga ja! Men det är väl tyvärr som du säger. Min mamma och faster födde upp perser förr och ja, häftig ugglelook men de la ner båda två eftersom hälsan var så dålig. Det förtar glädjen för mig, men jag kanske inte kan få utseendet som tilltalar mig och en frisk kisse..
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag tror att jag har blivit lite kär - i Cornish Rex! Har bara läst om dom och sett bilder och tyvärr inte haft chansen att träffa...
Svar
4
· Visningar
1 176
Senast: Kijona
·
Övr. Katt Jag har egentligen inga planer på att skaffa katt varken idag eller på ett bra tag framöver, men har ett stort intresse för alla typer...
Svar
2
· Visningar
2 266
Senast: Ioxia
·
Övr. Katt Jag har fyra stycken. En hane och tre honor. Är helt såld på rasen. De ger en sån otrolig kontakt och glädje. Klängiga och keliga och...
Svar
12
· Visningar
1 469
Senast: Vogue
·
Övr. Katt Jag har nu beslutat mig för att ta bort min ena katt pga sjukdom för tre år tillbaka och sorgen är verkligen stor och jag kände en stund...
2
Svar
32
· Visningar
5 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp