Bukefalos 28 år!

Ankan

Trådstartare
Min kära mor ringde förut och tyckte att vi måste ju åka till Island/Reykjavik... om det blir av återstår ju att se :-p MEN vad kan man inte missa? Vad ska man tänka på, när är bästa tiden på året att reda? :-D :-D

Åker som sagt i så fall med mamma och hon är allmänt rädd för hästar (och en aning allergisk) så ridning är uteslutet. Hon klarar inte heller någon eg vandring eller liknande (dåliga höfter).

/uppspelt Anka
 
Konsert- och operahuset Harpa. Häftigt både in- och utvändigt. Det blir så härliga ljuseffekter inomhus av fönstren.

isl_harpa01.jpg

PS/ Man kan lyssna på musik där också :D
 
Ser hur coolt ut som helst... men måste erkänna att arkitekturen är nog faktiskt intressantare än musiken i min värld ;-)
 
Det är ganska "kuperat" i Reykjavik, eller vad man nu säger när det handlar om städer. Kan vara jobbigt om man har svårt att gå. Men det finns lokaltrafik och turistbussar till olika sevärdheter.

Vi var runt på flera delar av ön. Såg, upplevde och gjorde alla "måsten". Rekommenderas! Island har en alldeles speciell karaktär. Liknar inget annat som jag upplevt. Det är sitt eget.

Valsafari var kul. (Jag gillade i och för sig mest de små färgglada fåglarna som krumbuktade sig. Puffins heter de på engelska, kommer inte på det svenska namnet.)

Sedan fanns det en vegetarisk restaurang inne i Reykjavik som jag fortfarande kan toklängta efter. Skulle nästan kunna åka dit bara för den sakens skull. Ska se om jag kommer ihåg namnet så småningom.
 
Mamma klarar att gå om man håller nere tempot och det finns plats att vila på ibland :-) Alltså går det bra i stan men inte ute i naturen :-)

Jag skulle tro att vi om vi kommer iväg kommer hålla oss i närheten av stan :-) Valsafari hade ju varit hemskt kul :-D Tror mamma skulle gilla det med.

Tror inte jag får med mamma på en vegetarisk restaurang tyvärr... hon är ett total köttätare
 
Valsafari utgår från hamnen i Reykjavik, men då ser man inte späckhuggarna. Det är trevligt med mindre valar också :up: och så puffins såklart.

Det finns små turistbyråer lite varstans. Där kan man få broschyrer och information om sevärdheter. De bokar också utflykter och man kan köpa biljetter där. Smidigt.
 
Valsafari låter ju superkul :-D Späckhuggare eller inte

Å men det är ju bra, ser just nu ut som att det inte blir någon paketresa så den informationen är ju guld :-D
 
Puffins heter Lunnefågel på svenska :)

Till flera sevärdheter utanför stan kan man ju åka bil ända fram, typ Gullfoss, Selfoss, Geysir, Blå lagunen (men den är väldigt turistig tyvärr). Var där för en massa år sedan med min egen mor, som har svårt att gå längre sträckor, och vi hyrde bil och åkte längs med nån uppritat sträcka med sevärdheter (Golden Cirkle kanske?) vilket gick alldeles utmärkt för henne.
Som sagt valsafari rekommenderas också varmt!

Ha så skoj!
//inte alls avundssjuk... ;)
 
Lunnefåglar har jag alltid tyckt vara coola (ända sen jag såg dom på tv när jag var liten) så det vore ju jättekul att se. Blå lagunen har jag förstått är en äkta turistfälla men jag måste ju erkänna att det lockar. Skulle min hud sen bli en aning gladare (har psoreasis) vore det ju ett oväntat plus :-p

Hyra bil kan jag tänka mig att vi skulle kunna göra men känslan är att mamma nog hellre då väljer någon guidad tur så hon får slappa å bara "vara turist" :-) Ja å kanske ta ett glas vin om tillfället uppenbarar sig

Ser verkligen fram emot resan, har inte rest utanför norden sen jag var liten så hela grejen känns jättespännande. Att det verkar bli Island gör det ju ännu mer kul
 
Blå lagunen tycker jag att man ska besöka. Trevligt fast det är ett turistställe.

Valsafari åkte jag på men vi såg inga valar bra alls. Kunde se typ ett litet vattensprut och en mini fena på flera 100 meters avstånd så de var bortkastad tid den gången.

Jag och min syster var iväg och red och det är synd att du inte kan göra de för de var verkligen en upplevelse.
Men när vi var iväg och red så var vår mamma och systers barn iväg på bilresa bland vulkaner. Så dom såg massor och åkte bekvämt ( ingen vanlig bil... )

Sen kan man ju hyra bil och åka och titta på gejsrar osv :)
 
Gyllene cirkel finns det bussturer för. Man besöker vattenfallet Gullfoss, Geysir-området (jag skulle kunna vara bara där en hel dag och kolla :p) och Alltinget.
Reykjanes-halvön med sina värmeområden är också sevärt.
Och håller med om att valsafari är kul.
Åker man på vintern finns det norrskens-turer med buss på kvällen.

Finns många olika buss/jeep-turer att åka på.
 
Gyllene cirkel finns det bussturer för. Man besöker vattenfallet Gullfoss, Geysir-området (jag skulle kunna vara bara där en hel dag och kolla :p) och Alltinget.
Reykjanes-halvön med sina värmeområden är också sevärt.
Och håller med om att valsafari är kul.
Åkte den där gyllene cirkelnturen, helt underbar bussresa runt många sevärdheter. Det var ett bra sätt att se mycket på när man inte riktigt har koll på vad det är man ska titta på eller hur man ska ta sig till dom där ställena själv.

Även valsafari var helt fantastiskt, dock får man ha relativt tur om man ska se några valar. Island var verkligen fantastiskt på nåt vänster, trevligt.
 
Jag har ju alltid drömt om att resa och rida Islandshästar på Island men jag får nog inse att det kommer inte bli av när jag reser med mamma. Men tycker ändå det känns jättehäftigt med resa dit.

Gyllene cirkeln har jag med kikat på, det är ju helt klart ett alternativ även om det (för mig, vet inte vad mamma säger ännu) ärligt talat inte står högst på önskelistan.

Om vi åker på vintern (vi har inte bestämt när det är dax ännu) är ju en norrskenstur nästan ett måste. Både mamma och jag uppskattar den typen av upplevelse
 
Vad gäller årstid.. Jag var där i mars och då snöade det vågrätt.... Mindre trevligt ;)

Vad gäller ridning: det måste du ju ordna fast mamma är med! Ta en tretimmars medans hon gör ngt själv på stan/bjud henne på ngt? :D
 
Ser verkligen fram emot resan, har inte rest utanför norden sen jag var liten så hela grejen känns jättespännande. Att det verkar bli Island gör det ju ännu mer kul

Nu lämnar du ju inte Norden om du åker till Island..

Jag blir lika avundsjuk varje gång jag här någon som ska till Island, det är verkligen fantastiskt!

Blå lagunen är verkligen en turistfälla, varmt bad om man gillar det men i mina ögon klart överskattat!

Rida borde du ju verkligen göra om du är på Island, det är en upplevelse!

Vi åkte på valsafari en dag, rekommenderas! Vi hade tur och såg mycket valar, många riktigt nära båten.

En dag åkte vi på en busstur och såg Geysir, Gullfoss och Tingvellir. Riktigt, riktigt bra! Var smidigt att åka på busstur med guide, fick också besöka något ställe (minns inte riktigt vad..) som hade med Islands värmeförsörjning att göra, var riktigt intressant!

Nör vi var på Island hade vi sjuk tur med vädret, sol varje dag och bara en kort skur regn sista dagen annars egentligen inget.. Islänningarna själva sa att de inte upplevt så bra väder under så långt tid på väldigt länge.
 
Nör vi var på Island hade vi sjuk tur med vädret, sol varje dag och bara en kort skur regn sista dagen annars egentligen inget.. Islänningarna själva sa att de inte upplevt så bra väder under så långt tid på väldigt länge.
Vi åkte på valsafari en dag, rekommenderas! Vi hade tur och såg mycket valar, många riktigt nära båten.

Låter som att vi var där samtidigt ;) Vi hade också underbart soligt och varmt väder. Jag var brun som en pepparkaka när jag kom hem. Och vi såg också mängder av valar på safarin. Trodde att det var "normalt".

TS/ Vi var där i första halvan av juni. Jag läste någonstans att juni var den solsäkraste tiden.
 
Låter som att vi var där samtidigt ;) Vi hade också underbart soligt och varmt väder. Jag var brun som en pepparkaka när jag kom hem. Och vi såg också mängder av valar på safarin. Trodde att det var "normalt".

TS/ Vi var där i första halvan av juni. Jag läste någonstans att juni var den solsäkraste tiden.

Haha, ja kanske det!
När vi var i blå lagunen låg alla i vattnet förutom jag, jag tyckte det var fööör varmt och låg och solade på soldäck istället!

Vi var där precis efter midsommar, också hört att juni är bra!
 
Jag var på Island i augusti senaste gångerna. Ena gången var det tokvarmt, 17 grader. Hästarna svettades :p och vi fick ta det lite lugnt. Året efter var det inte lika varmt, men dock runt 10-15 hela tiden. Detta var dock på norra Island.

Angående att rida tretimmarstur så har jag hört både bra och dåligt. Är man en van ryttare och rider på nåt större ställe så har många tyckt det varit tråkigt.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 783
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 777
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 388
Senast: EmmaBovary
·
Katthälsa Jag behöver skriva av mig känner jag. Har under några dagars tid haft en gnagande oroskänsla över att flytta och inte kunna ta med mina...
Svar
8
· Visningar
1 314
Senast: fiao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp