RFSL och legalisering av sexköp (utbruten från Var tionde man har någon gång köpt sex)

Jag tycker nog att Sverige har en bra lagstiftning kring detta, där det är kriminaliserat att köpa men inte att sälja. Har väldigt svårt att tänka mig att en avkriminalisering skulle göra någonting som helst bättre för de som säljer sex.
Vad jag hört, är det att om det inte är brottsligt att köpa sex, så blir det lättare för säljaren att få stöd när det behövs, och så. Osäker på om jag riktigt förstår, men jag har hört historier om prostituerade som typ fått höra att de får skylla sig själva när de blivit misshandlade/våldtagna. Men samtidigt är jag tveksam till att samhället i stort kommer att vilja ge prostituerade mer stöd.
 
Jag tycker nog att Sverige har en bra lagstiftning kring detta, där det är kriminaliserat att köpa men inte att sälja. Har väldigt svårt att tänka mig att en avkriminalisering skulle göra någonting som helst bättre för de som säljer sex.
Som lagstiftningen ser ut idag kan inte folk som arbetar som prostituerade få hjälp eller stöd av samhället utan att bli av med sin inkomst - jag ser inte det som något positivt. Förutom det som Sharpless skriver då.
 
Som lagstiftningen ser ut idag kan inte folk som arbetar som prostituerade få hjälp eller stöd av samhället utan att bli av med sin inkomst - jag ser inte det som något positivt. Förutom det som Sharpless skriver då.
Hur menar du då? Är man arbetslös/sjukskriven osv så är det väl lika för alla? Eller ska de ha någon annan form av ersättning?
 
Hur menar du då? Är man arbetslös/sjukskriven osv så är det väl lika för alla? Eller ska de ha någon annan form av ersättning?
Det är ju väldigt svårt för någon som är prostituerad att söka hjälp vid våldtäkt/våld iom att hen då riskerar att bli av med sina kunder = inkomsten.
De har extremt svårt att skatta så de kan åka dit för skattebrott pga sitt yrke, de kan inte heller organisera sig och få det säkrare iom att det blir koppleri etc.
För vissa är prostitution ett bättre alternativ än bidrag uppenbarligen oavsett vad andra tycker om det och jag tycker att dessa ska ha mer säkerhet helt enkelt.
 
Som lagstiftningen ser ut idag kan inte folk som arbetar som prostituerade få hjälp eller stöd av samhället utan att bli av med sin inkomst - jag ser inte det som något positivt. Förutom det som Sharpless skriver då.
Så du tror att samhället skulle ge dem stöd och hjälp? Till priset 25% moms, och i runda slängar 45% av resten i källskatt och egenavgifter? Skulle hela branschen bli vit? Skulle man verkligen kunna ta dubbelt så mycket som svarta ställen? Sexarbete kanske kan gå in under RUT-avdraget?

Skulle inte den stora andel som prostituerar sig för att de måste få råd med ett missbruk, inte ha ännu svårare att söka hjälp om de dessutom var skattebrottslingar? De utländska brottsoffren skulle plötsligt vara människor som har en anställning men som saknar arbetstillstånd och därför kan skickas hem.

Hur ska samhället få ut kvinnor, flickor och pojkar ur "illegala" bordeller om prostitution är lagligt (du får jättegärna berätta för mig om det land där detta sker)? Och det är ju inga bordeller utan bara att de samarbetar och det där gänget män - de tar bara betalt för att sköta dörren och bokningarna. Bevisläget vid människohandel är idag svårt - en legalisering av "koalitioner"/koppleri och prostitution skulle inte göra det enklare.

Och svenska samhället lyckas inte skydda byggjobbarna (inte de utländska iaf. Dagens boktips Svart notis).
 
Senast ändrad:
Vad jag hört, är det att om det inte är brottsligt att köpa sex, så blir det lättare för säljaren att få stöd när det behövs, och så. Osäker på om jag riktigt förstår, men jag har hört historier om prostituerade som typ fått höra att de får skylla sig själva när de blivit misshandlade/våldtagna. Men samtidigt är jag tveksam till att samhället i stort kommer att vilja ge prostituerade mer stöd.

Ja, det här förstår inte jag riktigt heller, det känns ju snarare svårare att få hjälp om det är lagligt att köpa sex och man därför inte kan säga att de är ett brottsoffer? Tycker det låter horribelt om de som ska hjälpa har uttryckt sig på ett sådant sätt, då kan de inte ha mycket kunskap om prostitution.
 
Som lagstiftningen ser ut idag kan inte folk som arbetar som prostituerade få hjälp eller stöd av samhället utan att bli av med sin inkomst - jag ser inte det som något positivt. Förutom det som Sharpless skriver då.

Du menar att mannen som köper sex slutar göra det om den prostituerade går till polisen och anmäler våldtäkt? Jag kan ju tycka att det är nåt positivt och har svårt att se hur samhället skulle kunna agera annorlunda? Man kan få hjälp ut ur prostitution och man kan få hjälp med att göra polisanmälan.
 
Du menar att mannen som köper sex slutar göra det om den prostituerade går till polisen och anmäler våldtäkt? Jag kan ju tycka att det är nåt positivt och har svårt att se hur samhället skulle kunna agera annorlunda? Man kan få hjälp ut ur prostitution och man kan få hjälp med att göra polisanmälan.
Nej?
Men om kvinnan som säljer sex blir våldtagen så kan hon ju anmäla den som våldtagit henne utan att riskera att bli av med alla andra kunder med.
 
Du menar att mannen som köper sex slutar göra det om den prostituerade går till polisen och anmäler våldtäkt? Jag kan ju tycka att det är nåt positivt och har svårt att se hur samhället skulle kunna agera annorlunda? Man kan få hjälp ut ur prostitution och man kan få hjälp med att göra polisanmälan.

Med kriminalisering av försäljning av sexuell tjänst minskar utbudet och det blir mindre synligt.
 
Nej?
Men om kvinnan som säljer sex blir våldtagen så kan hon ju anmäla den som våldtagit henne utan att riskera att bli av med alla andra kunder med.

Jovisst, så långt är jag med. Tycker bara inte att det är värt en avkriminalisering eftersom det för mig känns väldigt viktigt att män som köper sex lagförs. Det känns som en bättre väg att hjälpa den prostituerade ur prostitution.
 
Med kriminalisering av försäljning av sexuell tjänst minskar utbudet och det blir mindre synligt.

Ja, att det blir mindre synligt vet jag är ett vanligt argument för att legalisera men jag tycker inte det håller. Även i länder som har legaliserat sexköp pågår ju trafficking i skymundan. Dessutom blir det för mig märkligt att legalisera något bara för att det inte ska ske i smyg, med den argumentationen kan man ju legalisera allt möjligt.
 
Ja, att det blir mindre synligt vet jag är ett vanligt argument för att legalisera men jag tycker inte det håller. Även i länder som har legaliserat sexköp pågår ju trafficking i skymundan. Dessutom blir det för mig märkligt att legalisera något bara för att det inte ska ske i smyg, med den argumentationen kan man ju legalisera allt möjligt.

Min åsikt är att man även ska kriminalisera försäljning. Inte att man ska legalisera.
 
För det är redan idag så många kvinnor, som inte är prostituerade, som anmäler våldtäkt och så många där polis och åklagare lägger ner ärendet i brist på bevisning och så många som faktiskt går till rättegång och så många där mannen fälls.

Ärligt, är det någon som tror att många kvinnliga (och manliga) prostituerade skulle anmäla en våldtäkt, än mindre få förövaren fälld när redan idag, det i särklass vanligaste försvaret är att det var frivilligt sex.
 
så en prostituerad som blir misshandlad inte vågar anmäla för att den inte vill bli straffad. Känns som att allt skulle försvinna ännu längre under ytan då. Känns inte helt optimalt...

Hellre det än att det är fritt fram att erbjuda olagliga aktiviteter.

Det går inte att göra detta optimalt.
 
Svårare för säljare att nå kund. Man får bort det från gatan så att gemene man slipper se det. Dessutom helt i sin ordning att det är olagligt att erbjuda något som är olagligt att köpa.

Jag håller verkligen inte med. Allt som riskerar att göra redan utsattas situation värre är i mina ögon ett dåligt förslag. Kriminalisering av att sälja sexuella tjänster skulle göra att prostituerade som blir misshandlade, våldtagna etc får ÄNNU svårare att anmäla och få hjälp och stöd och därmed hamnar i en ännu mer utsatt situation. Det är mycket större risk för prostituerade att råka (ännu mer) illa ut om det de gör är olagligt, för då vet ju förövarna att de är ganska maktlösa, de lär ju inte anmäla och därmed sätta dit sig själva = ännu mindre risker med att bete sig som svin för förövarna.
Mig veterligen är inte situationen för de prostituerade bättre i länder där det är olagligt.
 

Liknande trådar

Samhälle Kan vi inte diskutera det här? Paolo Roberto åkte fast för sexköp. Farmen-Paolo åkte fast med att ha förgripit sig på en kvinna från...
32 33 34
Svar
672
· Visningar
47 285
Senast: sjoberga
·
Äldre Tråden om hundträningen (eller vad det nu var) spårade ur men jag tycker det kan ha sin poäng att seriöst fortsätta diskussionen på de...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 826
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp