Rhino wug turnout

M

Mamma mu

Hejsan!

Jag har beslutångest och undrar om ni vill ge mig lite goda råd;)

Sitter och funderar på om jag ska köpa ett Rhino wug det brunrutiga på 370 g.

Jag köpte ett Amigo insulator 150 g för några veckor sedan (det var första horseware täcket jag köpt någonsin) och det har han fått skav av ovanför bogarna, tyckte täcket var snyggt och det såg ut som om det satt bra på honom men eftersom han har fått skav så satt det kanske inte så bra:confused:

Som det är nu så har jag haft det amigotäcket + ett event undercovertäcke med 220 g fyllning på ute men är så trött på eventtäcket för det är så förbaskat tungt+ att det glider på sniskan där bak.

Så min tanke var nu då att kanske köpa Rhino täcket och ha BARA det på ute men då till mina frågor:
* räcker det med bara det täcket för han är väldigt frusen av sig, är täcket varmt?

* tror ni passformen är bättre på Rhinot än Amigot med tanke på att han fick skav av Amigot? (det är ett fullblod på 156 cm som är väldigt smal där framme och väldigt liten i sig själv)

* han har en hagkompis som är väldigt busig och min häst också håller det för lek och bus (hagkompisen har tagit sönder Eventtäcket)?

Hoppas att ni kan hjälpa mig lite på traven, har funderat i flera dagar men vet inte hur jag ska göra, täcket kostar ju lite pengar också:smirk:

:bump:
 
Sv: Rhino wug turnout

Jag kan bara svara dig ang tjockleken. De allra flesta helklippta hästar klarar sig utmärkt på ett täcke med 370 g, även fullbloden. För en oklippt häst är 370 g i absoluta överkanten.




(Det viktigaste för att hästen ska hålla sig varm är inte ett supertjockt täcke, utan mat)
 
Sv: Rhino wug turnout

Jag har båda det brunrutiga rhino wug och amigo.
Amigo är större i storleken än vad rhino är. Så sitter amigot bra skulle jag ta en halv storlek större(horseware har ju mellanstorlekar)
370 gram är varmt så det bör verkligen räcka. Tyvärr hann jag bara ha mitt brunrutiga i ca 2 månader innan det var ett hål i så nu hänger det bara tills jag lyckats lagat det. Men förväntade mig bättre kvalité, fast rhino är ju iförsej bara 1000 denier dvs inte speciellt slitstarkt egentligen, amigo har ju 1200 denier. Men jag kan haft otur för mitt andra rhino har inte gått sönder.
 
Sv: Rhino wug turnout

Jo det är just det med denier som jag tänkte på, det finns ju täcken med 1200 d och detta är ju bara 1000 d, tänkte på pållens lekglada kompis som drog isönder event täcket fast det är ju bara 600 d.

Tittade på Amigot på 1200d men jag vill gärna ha halvhals och det har ju Rhinot.

Usch vad svårt det kan vara att bestämma sig:crazy:

Inte så roligt och betala så mycket pengar så håller det kanske bara några dagar:cry:
 
Sv: Rhino wug turnout

Rhinot kan sitta bättre än amigot eftersom det har halvhals och V-knäppning.
Men om du haft eventtäcket under så är det väl det och inte amigot som gett skav?
jag har flera rhino täcken och är väldigt nöjd.
mitt frusna fullblod går nu med det brunrutiga.
 
Sv: Rhino wug turnout

Satsa på ett Rambo wug i stället.Ett mkt prisvärt täcke med 3 års garanti. Absolut värt de extra pengarna.
 
Sv: Rhino wug turnout

Hejsan!

jag har haft Amigotäcket underst och Eventtäcket över det (uttryckte mig kanske dåligt där:crazy:) för Amigot är ju ett stalltäcke och Event ett utetäcke så jag har bara slängt på Eventtäcket när han ska ut och av när han kom in så Amigot har alltid suttit på sedan 2 veckor tillbaka (ja av för ryckt såklart:idea:) och har alldså fått ska av det.

Går ditt fullblod endast med Rhino täcket nu?
Hur kallt har ni det?
 
Sv: Rhino wug turnout

ja han har bara det och mycket mat såklart. idag har vi -2 och det har snöat konstant i 2 dygn..
han hade det förra vintern och han klarade sig på bara det även när det blev -15. kallare har vi inte här.
 
Sv: Rhino wug turnout

Event (eller Trend som det heter på Eko:-) har usel rivstyrka med sina 600 den. Går sönder vid första bitförsök... :mad:
Annars är det prisvärt funktionsmässigt, i alla fall på Eko:- och de priser dem håller. Sitter dock inte perfekt i bogen på min häst. Är det inte det som gett skav ändå? När det legat utanpå?

Hur som helst tror jag Rhino (eller Rambo) Wug inte alls komer att ge skav. Nylon på insidan och bra knäppning fram som verkar väldigt förlåtande för bogarna.
Rhino är vekare i tyget än Rambo kan jag intyga, men det står ju på "papperet" också med skillnaden i denier.
Men även Rambo går sönder om hagkompisarna är flitiga nog, ena mitt är lappat på ett par ställen tyvärr.
 
Sv: Rhino wug turnout

Min häst får skav av allt, sveriges mest lättskavda. Amigo har hon om undertäcke och det fungerar hyfsat, då hon står inne. Men hon kan endast ha ett täcke i Wug modellen (Rambo/Rhino) som utegångstäcke. Jag är numera nöjd med mitt Rhino Wug.

:)
 
Sv: Rhino wug turnout

Jag har det täcket,rhino wug 370g och jag är mer än nöjd! :bow: Sitter helt perfekt med v-knäppningen! Kan verkligen rekommendera! Det är VARMT oxå!
 
Sv: Rhino wug turnout

Farsan hade ett Rhino Wug Turnout till sin häst på 370g, underbart täcke! Skulle inte tro det ger skav i första taget, eller andra heller för den delen :p
Har själv rätt nyligen skaffat ett Rhino Wug regntäcke som jag är mycket nöjd med. Sen att kusens hals är så bred att det klämmer ändå framme vid bogen är inte täckets fel, utan rent allmänt halvhalsens :angel:

Så om det inte är en prisfråga - Rhino Wug, solklart!
 
Sv: Rhino wug turnout

Jag har ett rhino wug - sitter jätte bra, men har gått sönder på X antal ställen, så nu regnar det in lite... Men det skyller jag på hagkompisar :angel:
Men i övrigt är jag väldigt nöjd!
 
Sv: Rhino wug turnout

* räcker det med bara det täcket för han är väldigt frusen av sig, är täcket varmt?

370g är rätt rejäl fyllning. Jag köpte regn istället eftersom butiken jag köpte det i bara hade ofodrat och 370g foder och jag tyckte det skulle bli för varmt med 370g :p men så är det kanske skillnad om man har klippt häst eller att hästarna inte får tillräckligt med grovfoder ute.

* tror ni passformen är bättre på Rhinot än Amigot med tanke på att han fick skav av Amigot? (det är ett fullblod på 156 cm som är väldigt smal där framme och väldigt liten i sig själv)

På en smal häst tror jag det sitter bra, satt bra på vårt varmblod men så är han inte jättesmal i bogarna för att vara varmblod.
Att det inte sitter bra på min häst framtill är för att han har breeda bogar och jättebred hals, spännet sitter liksom för långt upp så halsen kläms ihop lite :rofl: men som sagt, det är inte täckets fel utan korkat av mig att skaffa halvhals till en sån häst. Satt kanon på varmblodet och farsans lite mindre grova kallblod.

* han har en hagkompis som är väldigt busig och min häst också håller det för lek och bus (hagkompisen har tagit sönder Eventtäcket)?

Våra hästar är också busiga (unghäst som ska rycka i grimmor och det mesta han kan få tag på) men jag kan inte tänka mig att han skulle lyckas ta isär Rhino-täcket. Känns mycket starkare än alla andra täcken jag haft hittills.
 
Sv: Rhino wug turnout

Tack så mycket för era svar:bow:

Det lutar väll då att jag köper ett sådant till min frusna pålle:)

Grovfoder har han rejält ute i hagen som jag lägger ut på morgonen men han vägrar äta det, han går hellre och pillar i det lilla gräset som finns kvar (gräs går före hö i hans tycke) så det är ju ett lite problem, hade han ätit hö så hade han kanske inte frusit så men så är han ju ett fullblod också.

Är lite tveksam på storleken bara, han har 130 cm i Amigot och det är bra i längd och så, ska jag ta samma i Rhinot isåfall?
Finns i 130 och 140 cm.

I alla andra täcken har han 135 cm.
 
Sv: Rhino wug turnout

Hejsan!

jag har haft Amigotäcket underst och Eventtäcket över det (uttryckte mig kanske dåligt där:crazy:) för Amigot är ju ett stalltäcke och Event ett utetäcke så jag har bara slängt på Eventtäcket när han ska ut och av när han kom in så Amigot har alltid suttit på sedan 2 veckor tillbaka (ja av för ryckt såklart:idea:) och har alldså fått ska av det.


Jo jag tror alla förstår att du har täckena på i den ordningen. Men om event täcket ligger på över, så kan det precis lika gärna vara det som orsakat skavet - det drar ju och ligger emot och skapar friktion om det inte ligger bra. vilket täcke som ligger underst har inget att göra med vilket täcke som orsakat skavet!

jag har amigo 150 g insulator och min häst är dessutom skavkänslig och klippt över bogen -h an har aldrig fått skav av det täcket. beror ju lite på hur de är byggda, men jag tror mycket hellre på att om du har event över så är det det som orsakar skavet.
Om du ska ha ett ute täcke över stalltäcket så är det bättre att ha ett ofodrat, lätt regntäcke som inte drar eller tynger över huvud taget på stalltäcket som ligger under!
 
Sv: Rhino wug turnout

Ahh:idea: så har jag ju inte förståss tänkt på det, det kan ju kanske vara så.

För jag tycker att Amigo täcket sitter så himla bra på honom sitter som gjutet plus att det då är glansig insida så jag blev faktiskt förvånad att han har fått skav av det.

Men det är säkert som ni säger för skavet sitter inte på bogarna utan ovanför så det kan ju vara övre täcket som sitter åt.

Tack för den iden:idea: Jag är lite trögtänkt kanske:rofl:

Vad tror ni om storleken då?
 
Sv: Rhino wug turnout

Angående storleken så brukar ju folk säga att de är SMÅ i storlekarna?! Jag upplevde att mitt 140cm var precis lagom (chansade och köpte 140 trots att båda har 145 eftersom det var mycket kortare väntetid på 140 och det behövdes snarast). Ena kusen kan ha 135cm MEN de blir för korta, på den var det här täcket perfekt, snarare så det stack ut lite bakom rumpan än att det blev för kort. På den andra var det perfekt längdmässigt (och den kan man INTE klämma på ett 135cm täcke har jag fått erfara...)
Så jag vet ärligt talat inte. En smaksak om man hellre ser att det är lite för stort eller lite för litet?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag känner bara till HW men de har inte direkt täcket jag söker så nu vill jag gärna ha hjälp! Följande önskas: * LÄTT täcke med...
2
Svar
23
· Visningar
3 788
Utrustning Sliter mitt hår snart! Min häst fryser när det blåser, och blåser gör det mycket här. Han har mat, han är frisk, han är inte...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 299
Utrustning Har ni behövt gå upp i storlek på tjockare utetäcken från HW? Pållen har inte använt sitt 200 gs täcke på några år (sedan han var typ 5...
Svar
1
· Visningar
1 037
Senast: HannaZ
·
Utrustning Hej,jag ska nog få ett rhino wug 370g men har lite problem med storleken. Min pålle är 1,68, men min förra ponnys rambo supreme 420g...
Svar
3
· Visningar
900
Senast: Annie__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Honungsfällan
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp