Rhodesian ridgeback, rasen för mig? Hur hitta frisk valp?

LillaMusse

Trådstartare
Hej!
Min familj funderar på att köpa en hund och vi funderar på rhodesian ridgeback.
Den ska vara snäll och kelig, kunna hanteras av barn (eller tonåringar egentligen) kunna användas till enklare agility och spår, vara lös på gården och vara lite vaktig men inte för "jaktig"
Min storasyster tycker spår verkar roligt, jag tycker agility verkar kul så den ska funka till båda. På vår nivå dock:o (Inte den högsta precis:D)
Den ska även vara självständig men inte rymma och gilla mänskligt sällskap, och klara av andra hundar och människor.
Vi vill även ha en tik för ev senare parning och få en kull efter henne.
Hunden ska även vara frisk och leva länge.
Och jag dör bara för Rhodesian ridgeback, de är så vackra, smarta och gulliga:love: Och alla RR jag träffat har jag verkligen klickat med:love:
Vi har haft hund förut och det var en RR/rottweiler och hon var så PERFEKT! Underbar på alla sätt och vis, men hon hatade katter, hästar och gick inte att ha lös...
Hundens dagsschema kommer se ut såhär ungefär (när den är vuxen)
Mellan 6 och 8 så blir det 15 min promenad och frukost.
Mellan 11 och 13 en ca 30 min promenad av antingen mina föräldrar eller någon annan typ (vi ska fixa det på något sätt) och lunch.
Mellan 15 och 16.30 promenad och mellanmål.
Sen vara med familjen, antingen ute på gården eller inne en stund och sen vara ute på gården lös.
Sen (okänd tid) en långpromenad/joggingtur/träningspass och mat en stund senare.
"Filmmys" och mat innan vi går och lägger oss (typ innan vi gjort oss klara för att gå och lägga oss när hunden ätit upp)
Så hunden måste kunna slappna av och vara ensam en del av dygnet, hänga med och träna, vara med hästarna, men det nästan viktigaste är att den ska funka med min hundhatande katt...
Men om jag då väljer en RR, hur hittar jag en bra valp? Vi har råd med Max 18 000kr
Jag har dock hittat en kennel som ska få en kull som blir leveransklara ca en vecka innan ett av loven på vårterminen och 6 veckor innan vi ska flytta till gård. Dock så kommer valpen nog att vara på gården många gånger innan vi flyttar (vi har hästarna där nu) men klarar hunden av att flytta igen så tätt inpå?
Den kullens föräldrar är friröntgade på hd/ed och är inte anlagsbärare på två sjukdomar jag inte kommer ihåg namnen på:angel: Samt mentaltestade. Men mammans mentaltest visar högt på jakt och ingen i familjen "klarar" jakt och vi är helt ointresserade av jakt. Ska jag välja bort den kullen då?
Vi har inte vågat ringa än:o
Och hur mycket kan en sån hund kosta? Över/under 18 000?
Ååh så virrigt allt blev hoppas någon fattar:D
Tillägg: vad blir bäst tror ni? Hunddagis, vara inne eller en stor hundgård? Om det blir hemma eller hundgård så blir det en promenad på dagen.
 
Har vidarebefordrat ditt inlägg till en vän som är kunnig inom rasen. Länge sedan hon hade en RR kull, men har ff bra koll på rasen.

mvh
 
Att vara ensam 8-15 är ju tråkigt för alla hundar men många klarar det bra. Andra mindre bra...och hunddagis är väl 2500 kr i månaden. Men rasen låter ändå bra efter dina krav. Tänk bara på att det är väldig skillnad både på storlek och jaktintresse inom rasen. Du kan ha otur och få en tik på 45kg som är helt okontrollerbar när den ser en katt eller när det luktar rådjur. Det är svårt att försäkra sig mot att få en sån hund och den kontrolleras inte av ett barn. Jag har två RR och känner många. Det är faktiskt ganska många som måste använda specialselar vid promenad eller där kvinnan i paret inte vågar gå (inte kan hålla) med deras hund. De är lite frusna med sin korta päls också och tycker inte om regn eller vatten i allmänhet.

Blev mycket negativt där men det är ju bara för att du inte ska bli besviken. Allt annat är ju bara positivt, det är så mycket att jag inte kan räkna upp det som med de negativa sakerna bara. Dina förväntningar låter helt rätt på rasen och det finns nog ingen ras som är så skräddarsydd att man kan få precis allt. Go for it, jag ser inte vad som kunde vara bättre.

Tillägg: jag tror att de flesta RR kostar 15-16000 idag.
 
Jag tycker aveln på RR är helt förkastlig. Alldeles för många sjuka/avlivade individer per friska för att det ska vara ok att stödja - i mina ögon.
Hade jag köpt hade jag valt en utan ridge.
 
Jag tycker aveln på RR är helt förkastlig. Alldeles för många sjuka/avlivade individer per friska för att det ska vara ok att stödja - i mina ögon.
Hade jag köpt hade jag valt en utan ridge.

Helt förkastligt är ganska hårt. Valpar med den ärftliga defekter dermoid sinus avlivas förvisso men kroksvansar, ridgelösa och dylikt säljs väl nästan alltid med rabatt och påverkar inte djurens välmående det minsta. De är i övrigt lite mer benägna till allergi än snittet men höfterna är å andra sidan bättre än hos många andra stora raser.

Dalmatiner har dövhet, frallor och andra kortnosade raser har luftvägsproblem och är farliga att söva. Bulldoggar kan inte förlösas naturligt. Schäfrar har jättedåliga höfter. Bassetar har problem med öronen och sharpei med exem...

Jag ställer upp på att det finns många problem med hundavel i allmänhet och att dermoid sinus absolut är ett problem inom RR. Men att RR skulle vara exceptionellt förkastlig ställer jag däremot inte riktigt upp på. När det kommit ordentliga gentester för DS och det har uteslutits ur avelsbasen kommer RR nog räknas som en ovanligt sund ras... Istället för som en ras med vissa problem som alla andra.
 
Kopierat från rasklubbens hemsida:
"Ridgebacken kallas också för Afrikansk lejonhund, vilket har gett upphov till en del missförstånd. Många har fått uppfattningen att hundarna deltog i jakten för att själva döda lejon. Ridgebackens arbetssätt är istället att trötta ut viltet med snabba och effektiva rörelseförflyttningar, så att jägaren får viltet på nära skotthåll. För detta krävs, som tidigare nämnts, en snabb, stark, smidig, uthållig och modig hund. En dumdristig hund överlever inte sådana konfrontationer. Det är också mycket vanligt att man vid jakten använde flera hundar i ett så kallat släpp bestående av fyra till fem hundar. Arbetssättet är också tyst, ibland med enstaka jaktskall.

Idag används ridgebacken som allroundhund. Den fungerar som eftersökshund, apportör, stötande hund och kan även användas som stående fågelhund. God vaktinstinkt är kanske dess mest kända egenskap."

"Ridgebacken är inte avlad för hög samarbetsvilja, som exempelvis bruks- och vallhundsraser. Rasen är ursprungligen en jakt- och vakthund som skulle klara sig i i en miljö fylld av svåra yttre omständigheter, vilket krävde mycket självständighet då hundarna själva tvingades att bedöma olika situationer och handla därefter."

I mina ögon låter det ganska mycket som en självständig jakthund.
Vad är "er nivå" på agility? Att tänka på är att ridgebacks och andra stora raser absolut inte är de mest lämpade för agility. Självständiga hundar brukar dessutom vara svåra att få bra inkallning på och därmed vara ett dåligt val som stallhund.

Vad gäller era tankar kring att ta en tik för att senare få en kull valpar... Snälla, tänk efter före. Det är SVÅRT att föda upp bra hundar och den kunskap som behövs tar många år att få, betydligt fler år än de 4 år det tar för valpen att bli i lämplig parningsålder. Visst kan det gå ändå med stor hjälp från en riktigt erfaren och duktig uppfödare, men det kan många gånger vara betydligt klokare att vara fodervärd åt en hund och låta uppfödaren vara den som ansvarar för aveln.

När det gäller avel så bör ni ha koll på minst(!) följande:
Grundläggande genetik och ni bör ha gått SKKs uppfödarutbildning.
Hur ni meriterar tiken på ett lämpligt sätt (Ni bör alltså ha stor kunskap om träning och tävling när det gäller flera olika grenar). Hur ni hälsoundersöker henne. Hur ni gör om något går fel med valpkullen på ett sätt som gör att tiken dör (risken finns nämligen alltid). Ni bör även vara helt säkra på att det finns seriösa valpköpare till 10-12 valpar samt ha kunskap nog att hjälpa samtliga valpköpare om de någon gång behöver hjälp med något.

Det är också en fördel om ni har ett stort kontaktnät inom rasen så att ni kan hjälpa till om en valp senare i livet behöver omplaceras. Dessutom bör ni ha så stor koll på rasen ni väljer att ni kan plocka ut en lämplig tik som är bättre än genomsnittet för rasen och som kan tillföra rasen något positivt. Ni bör även ha kunskap nog att kunna välja en lämplig hane som är lika bra som tiken och som matchar henne på ett bra sätt. För det är kunskap som inte går att läsa sig till nödvändig. Många hälsorelaterade grejer går inte att läsa sig till, de lär ni er via ert stora kontaktnät inom rasen och genom att lära känna en stor mängd hundar inom rasen.
 
Kan tillägga att den enda ridgeback jag känner är otroligt mesig, har absolut noll vaktinstinkt, är en riktig soffpotatis och välkomnar främlingar i hemmet med att lägga sig på rygg i sängen för att få kliad mage. Han är superenkel i allt. Har även träffat ridgebackägare som förklarat att hundarna inte går att ha lösa och inte går att lämna ensamma hemma. Nu vet jag inte hur hundarna är tränade och vilken kunskap ägarna har, men min uppfattning är att mentaliteten på hundarna varierar en del och att det därför (som alltid) är väldigt viktigt att vara noggrann i sitt val av uppfödare.
 
@Zoya Tja, nu finns det ju få hundar som är ok i mina (genetiska) ögon med jag vet att vi använda RR som dåligt exempel när jag läste genetik. En av våra föreläsare forskar på just den rasen och dess problem och enligt honom avlivas 50% av alla födda valpar på rutin (25% utan ridge, 25% med för djup ridge). De hade svårt att hitta forskningsobjekt på grund av inavel och utslagning och det slutade med att hans doktorand födde upp egna.
De som drabbas av defekten mår ofta väldigt dåligt.
Även om det går att genkolla och hålla allt på acceptabel nivå betyder det ju inte att det är den avel som utövas, som vi mycket väl vet när det gäller alla hundar, generellt.
 
@Zoya Tja, nu finns det ju få hundar som är ok i mina (genetiska) ögon med jag vet att vi använda RR som dåligt exempel när jag läste genetik. En av våra föreläsare forskar på just den rasen och dess problem och enligt honom avlivas 50% av alla födda valpar på rutin (25% utan ridge, 25% med för djup ridge). De hade svårt att hitta forskningsobjekt på grund av inavel och utslagning och det slutade med att hans doktorand födde upp egna.
De som drabbas av defekten mår ofta väldigt dåligt.
Även om det går att genkolla och hålla allt på acceptabel nivå betyder det ju inte att det är den avel som utövas, som vi mycket väl vet när det gäller alla hundar, generellt.

Var det på 70-talet du läste genetik eller? För det var ungefär då som man på rutin avlivade ridgelösa valpar. Vad "för djup" ridge är vet jag inte. Har aldrig hört talas om det. Antar att du menar ridgefel? Samma sak var det ju för många andra raser såsom dalmatiner där man avlivade de med "blaffor" grand danois där man avlivade felfärgade valpar, schäfer där de vita kullades etc etc.

Är det i nutid vore det ju intressant att veta vem denna "forskare" är. Avelskommitten i RR-klubben är nog intresserade av att prata med honom.

Sen börjar du prata om en defekt. Jag antar du menar Dermoid sinus? Det är mycket riktigt en defekt som RR drabbas av. Ungefär 5% av alla födda valpar föds med defekten. Då den enda boten är en dyr operation med osäker prognos samt dålig kunskap om defekten hos sveriges veterinärkår så avlivas dessa valpar vid födseln just för att slippa "må dåligt" som du uttrycker det. I många andra länder opereras valparna istället då det finns bättre kunskap hos veterinärkåren. En obehandlad DS leder ofta till döden.
Även ridgelösa RR kan drabbas av defekten vilket man inte trodde förut så det hjälper inte att köpa en ridgelös.

Det forskas rätt mycket om DS och det är Nicolette Sallmon-Hillbertz som gör det och har gjort länge. Hon föder även upp RR själv numera. Hon försöker hitta ett DNA-test man kan göra på föräldradjur för att utesluta bärare av predispositionen för DS för det är inte så lätt som att bara utesluta vissa avelsdjur eftersom DS inte slår jämt. Man kan få tre kullar med samma föräldradjur utan att få DS och gör man sen en fjärde parning så kan man helt plötsligt få drabbade valpar.

Faktum är att en valpköpare ska INTE drabbas av DS då dessa valpar redan antingen avlivats eller behålls av uppfödaren för att sedermera opereras (som sagt, ovanligt i sverige). Visst missas DS ibland men det är mycket ovanligt då de flesta uppfödare undersöker valparna i flera omgångar under uppväxten (DS är inget som syns för blotta ögat för övrigt).

Men du tycker alltså att det är förkastligt att avla på en ras som är mycket frisk i de flesta aspekter (HD + AD nivån ligger under 8% t ex) och har en sund kroppsbyggnad för att du gått på snack om hur man avlade för 40 år sedan. Tänker man så så är ju all avel förkastlig?
 
@ZoyaEn av våra föreläsare forskar på just den rasen och dess problem och enligt honom avlivas 50% av alla födda valpar på rutin (25% utan ridge, 25% med för djup ridge). De hade svårt att hitta forskningsobjekt på grund av inavel och utslagning och det slutade med att hans doktorand födde upp egna.

Ursäkta tonen men det där är rent bullshit... med respekt för att det inte är du som påstår det utan bara har hört det. Jag har en personlig relation till fyra RR-uppfödare, känner fler mer ytligt och umgås med många som har RR. Det är absolut inte 50% som avlivas. Har man otur är det en eller två i nån kull och ganska sannolikt ingen.

Eventuellt finns det uppfödare som avlivar ridgelösa (statistiskt 5% av de svenska valparna och inte 25%) men det är ju rätt korkat iom att de också går att sälja om än till reducerat pris. "för djup ridge" vet jag inte vad det är men kanske pratade han om just dermoid sinus och det är 8% av valparna som har det.

Så summa summarum är 5% ridgelösa och helt friska och 8% avlivas de första dagarna pga dermoid sinus. Dom 8% är absolut för många men det finns hopp om gentester i framtiden. Dina siffror är felaktiga och målar upp en orättvist mörk bild av rasen.
 
Tänker man så så är ju all avel förkastlig?
Jag sa ju att jag tyckte all hundavel var förkastlig, mer eller mindre :D

Vi lärde oss att korsar du Rr med Rr (dominant anlag för ridge, felet recessivt) får du rr (friska utan ridge, avlivades) RR (sjuka med ridge, avlivades) Rr och Rr (friska med ridge). Har man avlat klokt, vilket inte skedde just då i alla fall enligt vår föreläsare, så är det klart det går att minska problemet.
 
Jag sa ju att jag tyckte all hundavel var förkastlig, mer eller mindre :D

Vi lärde oss att korsar du Rr med Rr (dominant anlag för ridge, felet recessivt) får du rr (friska utan ridge, avlivades) RR (sjuka med ridge, avlivades) Rr och Rr (friska med ridge). Har man avlat klokt, vilket inte skedde just då i alla fall enligt vår föreläsare, så är det klart det går att minska problemet.
Du fortsätter svamla i nattmössan. Vad är för djup ridge? Tror du på allvar att ridgelösa hundar inte kan få DS?
 
Jag sa ju att jag tyckte all hundavel var förkastlig, mer eller mindre :D

Vi lärde oss att korsar du Rr med Rr (dominant anlag för ridge, felet recessivt) får du rr (friska utan ridge, avlivades) RR (sjuka med ridge, avlivades) Rr och Rr (friska med ridge). Har man avlat klokt, vilket inte skedde just då i alla fall enligt vår föreläsare, så är det klart det går att minska problemet.

Fortfarande. Du vet ju inte vilka hundar som är anlagsbärare eftersom du kan få både DS och ridgelöst i samma kull för att kullen senare med samma kombination få ingetdera. Det är ju därför som det forskas om att få fram ett DNA-test så du vet vilka som är anlagsbärare och vilka som inte är det.

Vad nu detta har att göra med att man förr i tiden avlivade valpar med rasotypiskt utseende inom alla raser.

Dessutom har du ju helt klart fått lära dig fel alt. lärde dig för väldigt länge sedan eftersom man, som jag redan skrev, numera vet att även ridgelösa valpar kan ha DS.

Upprepar frågan - vem är denna forskare du haft som föreläsare?
 
Ni är många som verkar insatta i RR, hur är de egentligen i mentaliteten?

För kanske 10-15 år sen såg jag ofta RR-hanar, och ibland även tikar, stå och morra mot varandra. Vissa hade t om munkorg, då det fanns hundar som även högg i munkorgen. På officiella utställningar dessutom bör nämnas. Sen dess har jag haft svårt för rasen, trots att jag tycker att dom är otroligt fina och graciösa :love:
 
Hälsoläget är väl inte direkt allvarligt men jag skulle vilja säga att mentalitetsläget är det. Dels har jag upplevt det själv, dels har jag pratat med många BPH-människor och man kan väl sammanfattningsvis säga att "de är inte roliga". Ffa har de mycket rädslor (både generell ängslan/oro och specifika samt svårt med avreaktioner) och den enda incident de har haft på BPH-banan i Bjuv var just en Ridgeback som gav sig på testledaren. Jag vet att vissa eldsjälar i rasklubben som arbetar för det här men jag hade varit MYCKET försiktig om jag skulle köpa en Ridgeback. Arvbarheten på rädslor är ju så himla hög så jag gissar att det är svårt att hitta valpar med enbart mentalt stabila hundar i stamtavlan. Jag tycker också att informationen på rasklubbens hemsida är kass. Där står inget som gör valpspekulanter uppmärksamma på det här. Jag kan inte heller hitta något nytt RAS-dokument, och i det gamla står bara att man vill öka antalet testade hundar och inget om resultaten...
 
De RR jag känner (lite skilda familjer), är extremt rymningsbenägna. De behöver vid varje tillfälle vara bakom staket och kopplade för att inte gå iväg. Två av dem har (för olika ägare) varit iväg dygn efter att ha gått på hare.

Personligen (har själv CC och rottweiler) tycker jag RR är en väldigt skarp ras, och hade absolut inte sett det som en klockren barnhund - snarare betraktar jag dem som tvärtom med min egen erfarenhet av rasen.
 
Hej!
Min familj funderar på att köpa en hund och vi funderar på rhodesian ridgeback.
Den ska vara snäll och kelig, kunna hanteras av barn (eller tonåringar egentligen) kunna användas till enklare agility och spår, vara lös på gården och vara lite vaktig men inte för "jaktig"
Min storasyster tycker spår verkar roligt, jag tycker agility verkar kul så den ska funka till båda. På vår nivå dock:o (Inte den högsta precis:D)
Den ska även vara självständig men inte rymma och gilla mänskligt sällskap, och klara av andra hundar och människor.
Vi vill även ha en tik för ev senare parning och få en kull efter henne.
Hunden ska även vara frisk och leva länge.
Och jag dör bara för Rhodesian ridgeback, de är så vackra, smarta och gulliga:love: Och alla RR jag träffat har jag verkligen klickat med:love:
Vi har haft hund förut och det var en RR/rottweiler och hon var så PERFEKT! Underbar på alla sätt och vis, men hon hatade katter, hästar och gick inte att ha lös...
Hundens dagsschema kommer se ut såhär ungefär (när den är vuxen)
Mellan 6 och 8 så blir det 15 min promenad och frukost.
Mellan 11 och 13 en ca 30 min promenad av antingen mina föräldrar eller någon annan typ (vi ska fixa det på något sätt) och lunch.
Mellan 15 och 16.30 promenad och mellanmål.
Sen vara med familjen, antingen ute på gården eller inne en stund och sen vara ute på gården lös.
Sen (okänd tid) en långpromenad/joggingtur/träningspass och mat en stund senare.
"Filmmys" och mat innan vi går och lägger oss (typ innan vi gjort oss klara för att gå och lägga oss när hunden ätit upp)
Så hunden måste kunna slappna av och vara ensam en del av dygnet, hänga med och träna, vara med hästarna, men det nästan viktigaste är att den ska funka med min hundhatande katt...
Men om jag då väljer en RR, hur hittar jag en bra valp? Vi har råd med Max 18 000kr
Jag har dock hittat en kennel som ska få en kull som blir leveransklara ca en vecka innan ett av loven på vårterminen och 6 veckor innan vi ska flytta till gård. Dock så kommer valpen nog att vara på gården många gånger innan vi flyttar (vi har hästarna där nu) men klarar hunden av att flytta igen så tätt inpå?
Den kullens föräldrar är friröntgade på hd/ed och är inte anlagsbärare på två sjukdomar jag inte kommer ihåg namnen på:angel: Samt mentaltestade. Men mammans mentaltest visar högt på jakt och ingen i familjen "klarar" jakt och vi är helt ointresserade av jakt. Ska jag välja bort den kullen då?
Vi har inte vågat ringa än:o
Och hur mycket kan en sån hund kosta? Över/under 18 000?
Ååh så virrigt allt blev hoppas någon fattar:D
Tillägg: vad blir bäst tror ni? Hunddagis, vara inne eller en stor hundgård? Om det blir hemma eller hundgård så blir det en promenad på dagen.

RR är så fina! Våra grannar har 3 (!!) stycken :) Den ena är närmare 10 år gammal men fortfarande lika pigg! Dom tränar INTE jakt med sina hundar utan mest spår och lydnad. Dottern har ofta med hundarna i stallet och jag tror även att dom har en katt. Dom har ju troligen växt upp med varandra.
 
Jag har ingen erfarenhet av rasen i sig men skulle säga dagis eller dagmatte, inte vara själv så länge.

Vårterminens lov är ju bara en vecka? Vad är planen för valpen i så fall resterande tid fram till sommaren? Det tar ju några månader minst innan de kan vara ensamma eller på dagis.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 841
Senast: iNHALE
·
Hundträning Nu har jag äntligen hittat min valp (Isländsk fårhund) och om allt går som det ska flyttar hon in om 3 veckor 💖 Finns ju många erfarna...
Svar
3
· Visningar
1 171
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 425
Senast: Gnist
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 313
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp