Rhodesian Ridgeback

R

Rianimare

Hur är de? Livliga? Behöver de mycket motion? Berätta allt!! :)
 
Skulle också vilja veta lite mer om denna ras, är det någon av er som satt in kort på era hundar som skulle vilja berätta lite mera? :confused:
Malin
 
Jag hoppas det är okej att jag skriver in en länk till en sida med en jättebra beskrivning på hur ridgebacken är till sättet. Det är nämligen så mycket att berätta så att det skulle ta en halv evighet (och med ett fyra-månaders spädbarn här hemma så har man inte ens en fjärdedels evighet på sig ;) ) Har ni mer specifika frågor får ni gärna fråga mig :)
Rasbeskrivning
 
När jag var i 14 års åldern så rastade jag en Rodgge, han var den trevligaste hunden i världen. men krävde MASSOR av tid och motion. Det kanske bara var han som var så, har inte träffat så många andra hundar av den rasen :)
 
Jätte bra beskrivning! Tack
Men jag undrar om de behöver mycket motion. Gå ut och gå flera timmar om dagen och så...?
 
Ja, alla hundar behöver ju motion och det är ju en stor hund så nog behöver den motion. iallafall en långpromenad (ca 1 timme) om dagen får mina (+ några lite kortare) där de stundom får vara lösa och springa lite. Jag tycker nog också att den mentala aktiveringen är lika viktig, de måste få tänka också annars sysselsätter de sig själva genom att tugga på dina möbler eller andra inventarier :angel:
 
Okej...men en timme om dagen + några små kan man väl stå ut med! ;) Nejdå, men det är ju perfekt!
 
Jag har en ridgeback hane som nu är 20mån.
Jag har aldrig ångrat mitt val av ras. Även fast han i vissa perioder varit ganska jobbig så har alltid det positiva vägt upp. En trognare och mer personlig hund är nog svårt att hitta. Älskar att ligga på rygg i soffan och blir gosad med eller sova brevid husse . Våran ena katt är han bästa kompis med.
Han är lugnet själv inomhus. Även om vi har fest hemma och många människor så är han helt cool.
Han älskar att fåvara lös i skogen på Gärdet och är inte agressiv mot andra hanar.

Har man bara tid för en hund som kräver lite mer så är en ridgeback ett underbart val :love:
 
Håller med Dean, otroligt personliga hundar. Intelligenta och lojala, underbara :)
 
Ridgebacken är en hund som är mycket vild som valp och unghund, däremot lugnar den ner sig vid 2-3 års ålder, vissa hanar inte förrän uppåt 4 års strecket. Den har ett gott självförtroende men är nonchalant mot främlingar. Den har en stark vaktinstinkt och vaktar av sig själv, inget som tränas. Det är ingen brukshund utan den blir snabbt uttråkad vid den typen av träning. Hunden är stationär och därmed enkel att ha lös. Inte skällig. Trivs med fasta rutiner men ogillar "tjat". Tränas med fördel för sk "husbehov" och utför gärna trick mot kompensation av mkt gott godis men inte mer.
Allt detta är generellt för Ridgeback och varierar på individ plan. I Sverige finns en hel del Ridgebacks och humöret kan variera ganska mycket mellan olika linjer, vissa är mycket frammåt och älskar folk medan andra kan vara rent av rädda/ilskna. Trenden i Sverige verkar också gå mot att hundarna blir större och större.
Om man skaffar Ridgeback så kan det vara idé att tänka på att inte vänja hunden vid att göra saker som valp som man inte vill att den ska göra som vuxen, det är en stor hund som kan vara lite svårövertalad om den fått vänja sig vid ofog.
I det mesta en mycket trevlig hund som jag själv äger två exemplar av.
Vad gäller motion så är den som de flesta hundar, ju mer du ger desto mer kräver hunden. En ordentlig promenad, där den kan springa lös, om dagen ger jag mina. Sedan rastningar givetvis.
 
det är väldigt svårt att berätta om hunden generellt om hur de är som individer för det finns så mycket att säga som sagt, men jag håller med tidigare inlägg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 250
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Vad anser ni är lagom aktivering för att göra er hund nöjd? Både vad gäller träning och motion och vila hur ser era veckor ut?
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 022
Senast: Brie
·
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
480
Senast: Myrten
·
Hundträning Är det nån här som använder sina hundar till barmarksdrag? Är lite sugen på att testa det med mina två. Nyfiken, nån som kan berätta...
Svar
2
· Visningar
279
Senast: Milene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp