Rid/Vinterpaddock

moholmarabs

Trådstartare
Nu ar det dags att borja fundera pa paddockens utseende.

Jag flyttade in och hade gjort en paddock pa gammal grasmatta i storlek 20x20 meter. Med tanke att den kan bli anvand som vinterpaddock och ocksa ridpaddock och fortfarande vara stor nog for latt arbete. Jag har inte plats for en hel 20x40 ridbana.

Det var alltsa gras pa denna platt och med allt regn ganska sa blott. For att inte saga genomsurt. Nar det hade regnat nog gick hastarna upp till knana i lera vilket jag inte tolererade utan fick flytta dem upp i skogen. Sen fros det och jag har nu med ett tjockt snolager kunnat anvanda den igen.

Sa kom tjale, var och mojlighet att gora ngt vill jag skrapa ur ett gott lager med jorden, ner till leran och sen bygga upp igen med de material som ar nodvandiga. Har tankt mig en grus botten av ngt slag med sand/finare grus langst upp for ridningen.

Vill ocksa namna att det ar viss "lutning" i paddocken, ett horn ar mkt lagre an de andra sa det finns risk for staende vatten dar.

Om ngn kunde hjalpa mig med VAD och HUR det olika lagren skall vara vore jag tacksam.. Tex, i botten sant grus i x antal cm, sen ett lager x antal cm av sant grus, matta, etc etc.

Jag har letat och inte varit successful med att hitta ngt..

Tackar pa forhand.
 
Sv: Rid/Vinterpaddock

Puttar upp och fragar igen, inte en enda manniska som vet de olika lagren man skall ha???

Konstigt, men chansar igen..
 
Sv: Rid/Vinterpaddock

Hjälper till att putta lite då jag är i samma funderingar...

Frågade ett företag här som tydligen kör ut en del underlag till bl.a. paddockar och de sa att det till stor del beror på vad du har för kvalitet på jorden och marken där paddocken ska anläggas. Då vi har väldigt mycket blålera ansåg de att det inte var mycket ekonomi i att gräva ur, lägga duk och sedan grunda med olika lager. De menade att vi lika gärna kunde vräka på en massa grus/sand (?) direkt och fylla på efter hand, då det som de sa var ofrånkomligt att lagren skulle röra mycket på sig och till slut vara ogjort arbete.

Kändes inte som svaret jag sökte. Kan det vara så?
 
Sv: Rid/Vinterpaddock

Vi ska också bygga paddock så jag har haft samma funderingar.

Dräneringen är jätteviktig, ett rör i mitten och sedan ett rör var 7:e meter ca. Led bort vattnet till en stenkista eller ett dike. Kan man bygga paddocken på en liten kulle är det bra för då får man naturlig hjälp med dräneringen. Eftersom dräneringen är så viktig för att paddocken ska funka så är det även viktigt att man mockar och håller den ren - om högarna får ligga kvar och regna ner i underlaget så sätts dräneringen igen, förr eller senare.

Grazila; lerjord är tacksamt på ett sätt; man behöver inte vattna utan det växer och är grönt och frodigt i hagar och trädgårdsland. Men när det regnar blir vattnet kvar. Om man gräver ett "hål" i lerjord så fylls det med vatten när det regnar och det har lite svårt att rinna bort, igenom leran. Sedan så är partiklarna i lerjorden vääldigt små och när hålet vattenfylls så är risken stor att partiklarna letar sig igenom/förbi ev. markdukar och så småningom så har man ändå lerblandat underlag med dålig dränering. Grävarbete är dyyrt och med styv lerjord är det nog så att det inte lönar sig att gräva. Jag tänker att du i stället kan bygga en ram av syllar eller något liknande (inte nödvändigt, men så inte all sand rinner bort direkt) och lägga dräneringen i ramen. Vattnet kan du leda bort en bit, till ett dike eller en stenkista kanske - jag är lite osäker på om det öht behövs dränering eftersom det inte finns något i paddockfyllningen som kan hålla kvar vattnet, men själv hade jag nog gjort det för att vara säker på att vatten inte blir stående i paddocken och för att slippa extra vattenflöde på marken närmast paddocken.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund vi har antligen borjat tavla igen. Har ar de flesta tavlingar innomhus (tack och lov da det ar for varmt ute just nu) och pagar hela...
Svar
3
· Visningar
980
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Flytta traden om den ligger fel... Jag fryser, enormt.. det ar sa hemskt att jag inte vill vara ute i stallet/ladan.. gor saker fort...
2
Svar
20
· Visningar
3 143
Senast: moholmarabs
·
D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 596
Senast: Spunkgrodan
·
C
Utrustning Jag har flyttat till en del av varlden dar det tyvarr inte finns sa manga sadlar att valja bland, och dar priserna darmed ar avsevart...
Svar
8
· Visningar
1 147
Senast: Cathrine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp