Rida bettlöst som nybörjare?

Tillys

Trådstartare
Jag har testat rida med sidepull och tycker det funkade bra sist. Det känns också snällare mot hästen då jag inte är rutinerad. Men nu undrar jag hur ni ser på att lära sig rida med bettlöst? Hackamore kanske vore mer olämpligt än sidepull?
 
Jag har testat rida med sidepull och tycker det funkade bra sist. Det känns också snällare mot hästen då jag inte är rutinerad. Men nu undrar jag hur ni ser på att lära sig rida med bettlöst? Hackamore kanske vore mer olämpligt än sidepull?
Jag förstår inte frågan? Vem lär dig rida? Är du rädd att din ridutbildning blir lidande av bettlöst eller vad är själva kärnan i problemet?
 
Jag har testat rida med sidepull och tycker det funkade bra sist. Det känns också snällare mot hästen då jag inte är rutinerad. Men nu undrar jag hur ni ser på att lära sig rida med bettlöst? Hackamore kanske vore mer olämpligt än sidepull?

Utöver @Cherarriduracell s frågor...

Sidepull är det bettlösa som mest liknar att rida på tränsbett. Du kan göra ledande tygeltag etc.

Är det en ridskola som har mkt bettlöst, eller är det att du rider själv och är rädd att inte lära dig ordentligt om det inte är med bett?

Ska du ut och rida på en juste häst i skogen och inte vill ha bett, så ha inte bett då. Det är ingen fara med det. Ska du inte dressyr:a eller satsar på tävling så gör det som funkar.
 
Utöver @Cherarriduracell s frågor...

Sidepull är det bettlösa som mest liknar att rida på tränsbett. Du kan göra ledande tygeltag etc.

Är det en ridskola som har mkt bettlöst, eller är det att du rider själv och är rädd att inte lära dig ordentligt om det inte är med bett?

Ska du ut och rida på en juste häst i skogen och inte vill ha bett, så ha inte bett då. Det är ingen fara med det. Ska du inte dressyr:a eller satsar på tävling så gör det som funkar.

Ja jag tänker om det finns en backsida av att lära sig med bettlöst för tidigt? Jag vill rida dressyr och tävla för hobby.. inte för storsatsning men ändå seriöst.
 
Ja jag tänker om det finns en backsida av att lära sig med bettlöst för tidigt? Jag vill rida dressyr och tävla för hobby.. inte för storsatsning men ändå seriöst.
Jag hade gärna velat lära mig rida bettlöst istället för med bett. När man börjar rida ha man inte en oberoende hand utan sitter gärna och rycker hästen i munnen i varje steg framförallt i traven. I det läget går det inte att få någon vettig form på kusen eftersom det är obehagligt för den. Det här gjorde att jag aldrig lärde mig hur det skulle vara utan mest satt och hade dåligt samvete för min hand= lärde mig väldigt långsamt.
Om man lär sig rida bettlöst på rätt sätt= samma signalsystem som för bett så kan man träna handen utan att göra hästen illa. Det blir oerhört mycket trevligare för alla parter men mest för hästen.
 
Jag rider lektion + har medryttarhäst :)
Samma medryttarhäst som inte vill gå fram för skänkeln och blir sur och ovillig när du försöker jobba med den? Jag hade slutat med den hästen och enbart ridit på ridskola tills jag hittade en medryttarhäst som faktiskt vill bli tiden och tycker det är kul att jobba. Kanske en du kan få rida för tränare någon gång då och då?
 
Samma medryttarhäst som inte vill gå fram för skänkeln och blir sur och ovillig när du försöker jobba med den? Jag hade slutat med den hästen och enbart ridit på ridskola tills jag hittade en medryttarhäst som faktiskt vill bli tiden och tycker det är kul att jobba. Kanske en du kan få rida för tränare någon gång då och då?

Jag försöker testa det jag kan för att se om det är något obehag som är anledningen. Vill inte ge upp hästen :) bettlöst verkade upplevas som positivt. Tränar också själv utan häst med kontakt och att ha stadig hand. Hon tuggar något enormt på bettet utan att jag rör tyglarna så ville därför testa alternativ.
 
Jag försöker testa det jag kan för att se om det är något obehag som är anledningen. Vill inte ge upp hästen :) bettlöst verkade upplevas som positivt. Tränar också själv utan häst med kontakt och att ha stadig hand. Hon tuggar något enormt på bettet utan att jag rör tyglarna så ville därför testa alternativ.
Det bästa är ju att rida för tränare med hästen regelbundet så att ni får hjälp med problemlösningen, för bettlöst är ingen magisk lösning i sig.
men själva bettlös ridning är ju inget som förstör för dig, du behöver fortfarande en stilla hand och tajma skänkel och eftergift så att hästen känner sig bekväm med att gå framåt och ta stöd i handen.

Att variera mellan bett och ett milt bettlöst är bara trevligt för munnen på hästen. Och kan vara trevligt för ryttare som blivit osäkra på sin hand och vill ha ett lite mer indirekt alternativ tills man blivit mjukare och stabilare i handen.
 
Mina elever har inte ens fått ha tyglar förren de kan styra, stanna och sätta igång hästen med sitsen i skritt och trav så jag ser inget negativt med att rida bettlöst. Däremot ska man när man lär sig rida alltid ha någon kunnig med sig som kan instruera en på ett bra sätt.
 
Alla huvudlag och bett har sina för och nackdelar såklart. Mina barn får bara rida bettlöst hemma, på ridskola kan dom inte välja men vi letar nu egen ponny istället och då blir det bettlöst om ponnyn är lämplig för det. Ända anledningen till att de ev får rida med bett på den hemma är isf att den blir för stark för dom i ett sidepull eftersom att mina barn är oruttinerade, små barn. En säkerhetsfråga.

Själv har jag ridit uteslutande bettlöst i ca 15 år, jag är 31 så det är alltså majoriteten av min ridkarriär. Sidepull mestadels, kapson ibland och nu bosal.

Det är ingen nackdel att lära sig rida i bettlöst huvudlag. Det är bara ett annat huvudlag, precis som det finns olika bett. Och som du säger tycker jag att det ska vara ett milt alternativ utan hävstång.
 
Jag hade gärna velat lära mig rida bettlöst istället för med bett. När man börjar rida ha man inte en oberoende hand utan sitter gärna och rycker hästen i munnen i varje steg framförallt i traven. I det läget går det inte att få någon vettig form på kusen eftersom det är obehagligt för den. Det här gjorde att jag aldrig lärde mig hur det skulle vara utan mest satt och hade dåligt samvete för min hand= lärde mig väldigt långsamt.
Om man lär sig rida bettlöst på rätt sätt= samma signalsystem som för bett så kan man träna handen utan att göra hästen illa. Det blir oerhört mycket trevligare för alla parter men mest för hästen.
Smärta/obehag för hästen är beroende av hur skarp inverkan är inte beroende på om det är bettlöst eller inte.
Det är någon slags falsk trygghet att det ska vara milt för hästen för det är bettlöst.
 
Smärta/obehag för hästen är beroende av hur skarp inverkan är inte beroende på om det är bettlöst eller inte.
Det är någon slags falsk trygghet att det ska vara milt för hästen för det är bettlöst.
Ja har jag sagt något annat?
Tyvärr börjar jag bli lite trött på dig som alltid letar upp minsta lilla sak som folk glömt täcka upp och påpekar den inte som ett tillägg av fakta utan på ett sätt som i längden, då man ser mönstret, blir ganska otrevligt. Ska varje svar som skrivs i alla diskussioner inbegripa alla möjliga situationer så kommer de bli oläsliga och snarast se ut som en avhandling om ämnet.
 
Ja har jag sagt något annat?
Tyvärr börjar jag bli lite trött på dig som alltid letar upp minsta lilla sak som folk glömt täcka upp och påpekar den inte som ett tillägg av fakta utan på ett sätt som i längden, då man ser mönstret, blir ganska otrevligt. Ska varje svar som skrivs i alla diskussioner inbegripa alla möjliga situationer så kommer de bli oläsliga och snarast se ut som en avhandling om ämnet.
Som jag uppfattade det från dig och andra i diskussionen så handlar många inlägg inklusive ditt om att använda bettlöst medan man lär sig hålla handen stilla.

Det handlar inte om att du inte påpekar det utan att i ditt inlägg så är det en lösning för instabil hand att ha bettlöst medan man lär sig. Med tanke på att bettlöst kan vara väl så skarpt som bett och om man dessutom tror att det är snällare mot hästen för man inte har bett så kan det motverka syftet och att det kan ta längre tid att få ordning på händerna.
 
En ponnyridskola jag skode på hade ponnyerna 2 huvudlag ett med bett och ett utan bett, förutom en ponny som hade kraftigt överbett och inte kunde ha bett i munnen.
Dom minsta red alltid utan bett och när barnen började ha mer balans och bättre motorik fick dom lära sig att rida med bett.

Så ja jag tycker det snarare är bra att nybörjare har ett milt sidepull tills balansen och lite annat är på plats hos ryttaren.
 
Som jag uppfattade det från dig och andra i diskussionen så handlar många inlägg inklusive ditt om att använda bettlöst medan man lär sig hålla handen stilla.

Det handlar inte om att du inte påpekar det utan att i ditt inlägg så är det en lösning för instabil hand att ha bettlöst medan man lär sig. Med tanke på att bettlöst kan vara väl så skarpt som bett och om man dessutom tror att det är snällare mot hästen för man inte har bett så kan det motverka syftet och att det kan ta längre tid att få ordning på händerna.
Jag svarade på frågan om ifall det var dumt att lära sig rida på ett bettlöst alternativ och svarade på hur JAG ser på saken. Du kunde enkelt gjort ditt inlägg i debatten utan att citera en specifik användare och därmed korrigerat mig personligen.
Givetvis måste man välja rätt bettlösa alternativ men det måste man ju alltid oavsett om det gäller val av huvudlag, uppställningsmetod eller något annat. Om allt det alltid ska påpekas så blir det som sagt en uppsats eller en lista med förbehåll till inlägget.
 
Jag svarade på frågan om ifall det var dumt att lära sig rida på ett bettlöst alternativ och svarade på hur JAG ser på saken. Du kunde enkelt gjort ditt inlägg i debatten utan att citera en specifik användare och därmed korrigerat mig personligen.
Givetvis måste man välja rätt bettlösa alternativ men det måste man ju alltid oavsett om det gäller val av huvudlag, uppställningsmetod eller något annat. Om allt det alltid ska påpekas så blir det som sagt en uppsats eller en lista med förbehåll till inlägget.
Och jag svarade hur jag ser på saken, att jag citerade ditt inlägg beror på att det var det sista och ditt inlägg representerade det jag såg som problem i diskussionen. Trist att du uppfattade det som ett personligt påhopp det var inte avsikten. Jag tycker det är en viktig aspekt att folk inte tror att man tror att obehaget för hästen blir mindre för att man har bettlöst. Gör man det så blir man lätt mindre försiktig.
 

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 676
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 847
Senast: iNHALE
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 851
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
699
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp