Rida bettlöst

Problematisk

Trådstartare
Det slog mig precis att trots att jag haft hästen i drygt två år har jag aldrig provat rida bettlöst. Tidigare ponnyer har nästan samtliga ridits en del bettlöst. Nån på hack, nån på sidepull, nuvarande vill helst ha grimma om han inte har bett i munnen.
Funderar på att prova nåt bettlöst alternativ på den stora, men hur ska man tänka när man väljer vilket man ska prova?
Det är en pigg dam, mycket energi men (oftast ;)) lydig. Har en tendens att "lägga sig på bettet" ibland och tycker inte om bett med hävstång.
Går det att göra nån gissning det vilket bettlöst alternativ som kan funka? Tänker att hack kanske inte är ultimat för en häst som tenderar att bli framtung, eller? Å andra sidan tror jag att det är det enda bettlösa alternativ jag har (förutom bara grimma) som är i rätt storlek. Vill jag prova nåt annat måste jag köpa, och det känns trist om det skulle visa sig att hon inte gillar det.

Hur gör ni när ni provar bettlöst första gången på en häst?
 
Det slog mig precis att trots att jag haft hästen i drygt två år har jag aldrig provat rida bettlöst. Tidigare ponnyer har nästan samtliga ridits en del bettlöst. Nån på hack, nån på sidepull, nuvarande vill helst ha grimma om han inte har bett i munnen.
Funderar på att prova nåt bettlöst alternativ på den stora, men hur ska man tänka när man väljer vilket man ska prova?
Det är en pigg dam, mycket energi men (oftast ;)) lydig. Har en tendens att "lägga sig på bettet" ibland och tycker inte om bett med hävstång.
Går det att göra nån gissning det vilket bettlöst alternativ som kan funka? Tänker att hack kanske inte är ultimat för en häst som tenderar att bli framtung, eller? Å andra sidan tror jag att det är det enda bettlösa alternativ jag har (förutom bara grimma) som är i rätt storlek. Vill jag prova nåt annat måste jag köpa, och det känns trist om det skulle visa sig att hon inte gillar det.

Hur gör ni när ni provar bettlöst första gången på en häst?

Jag kör oftast samma utrustning iom att det är den utrustningen jag anser fungera bäst för den typ av utbildning jag avser ge hästen.
Sen ser jag till att skola dem att fungera på den betslingen/bettlösa.
Jag kör ,om jag jobbar bettlöst, en stadig kapson med brett och platt nosjärn. Sen brukar jag ha en benlinde-padd dubbelvikt och tillklippt under nosjärnet.
Jag sysslar med dressyr och har helst bett. Men ska bettlöst användas i dressyren väljer jag den kapsonen.

Jag kan iofs rida i grimma eller repgrimma någon gång. Men det är inte då med fokus på finlir i dressyr.
Ev kan jag ha en kombination av bett och grimma av ngt slag på typ en unghäst som har visst problembeteende och jag behöver ta i tygeln och inte vill belasta munnen enbart under den kortare fasen i deras utbildning.
 
Jag kör oftast samma utrustning iom att det är den utrustningen jag anser fungera bäst för den typ av utbildning jag avser ge hästen.
Sen ser jag till att skola dem att fungera på den betslingen/bettlösa.
Jag kör ,om jag jobbar bettlöst, en stadig kapson med brett och platt nosjärn. Sen brukar jag ha en benlinde-padd dubbelvikt och tillklippt under nosjärnet.
Jag sysslar med dressyr och har helst bett. Men ska bettlöst användas i dressyren väljer jag den kapsonen.

Jag kan iofs rida i grimma eller repgrimma någon gång. Men det är inte då med fokus på finlir i dressyr.
Ev kan jag ha en kombination av bett och grimma av ngt slag på typ en unghäst som har visst problembeteende och jag behöver ta i tygeln och inte vill belasta munnen enbart under den kortare fasen i deras utbildning.

Tack för svar om hur du gör!
Jag har egentligen inga problem med att rida med bett, har ett par alternativ som fungerar bra och så. Men jag känner att jag gärna vill veta att det GÅR att rida på nåt bettlöst också, om det av nån anledning skulle behövas en period. Så det är mest därför jag vill testa bettlöst :)
 
Tack för svar om hur du gör!
Jag har egentligen inga problem med att rida med bett, har ett par alternativ som fungerar bra och så. Men jag känner att jag gärna vill veta att det GÅR att rida på nåt bettlöst också, om det av nån anledning skulle behövas en period. Så det är mest därför jag vill testa bettlöst :)

Ja, då tycker jag det är bäst att fundera kring hur du vill rida. Och sen leta verktyg som bäst lämpar sig för det.
Det går ju att skola hästar att funka på de mesta lösningar, bett som bettlöst. Det är en utbildningsfråga förutsatt att utrustningen funkar för det man avsett, den är rätt tillpassad etc. :)
 
Det slog mig precis att trots att jag haft hästen i drygt två år har jag aldrig provat rida bettlöst. Tidigare ponnyer har nästan samtliga ridits en del bettlöst. Nån på hack, nån på sidepull, nuvarande vill helst ha grimma om han inte har bett i munnen.
Funderar på att prova nåt bettlöst alternativ på den stora, men hur ska man tänka när man väljer vilket man ska prova?
Det är en pigg dam, mycket energi men (oftast ;)) lydig. Har en tendens att "lägga sig på bettet" ibland och tycker inte om bett med hävstång.
Går det att göra nån gissning det vilket bettlöst alternativ som kan funka? Tänker att hack kanske inte är ultimat för en häst som tenderar att bli framtung, eller? Å andra sidan tror jag att det är det enda bettlösa alternativ jag har (förutom bara grimma) som är i rätt storlek. Vill jag prova nåt annat måste jag köpa, och det känns trist om det skulle visa sig att hon inte gillar det.

Hur gör ni när ni provar bettlöst första gången på en häst?


På min förra (som var rätt cool) hängde jag på det jag ville testa och red. Inte mer komplicerat än så. :D Började alltid i paddock.

Körde på sidepull ibland, och en del i halsring när jag hade en Nevzorovperiod ;). Vanligen gick han med tränsbett och funkade fint på det, så det var mest jag som tyckte det var intressant att prova annat då och då.

Halsringen var enda gången som jag var fundersam på hur han skulle reagera, men han pinnade på snällt i alla gångarter. Det blir ju inget finlir, men starta/stanna/svänga/byta gångart gick direkt. Krävdes ingen träning eller inskolning för det.
 
Det slog mig precis att trots att jag haft hästen i drygt två år har jag aldrig provat rida bettlöst. Tidigare ponnyer har nästan samtliga ridits en del bettlöst. Nån på hack, nån på sidepull, nuvarande vill helst ha grimma om han inte har bett i munnen.
Funderar på att prova nåt bettlöst alternativ på den stora, men hur ska man tänka när man väljer vilket man ska prova?
Det är en pigg dam, mycket energi men (oftast ;)) lydig. Har en tendens att "lägga sig på bettet" ibland och tycker inte om bett med hävstång.
Går det att göra nån gissning det vilket bettlöst alternativ som kan funka? Tänker att hack kanske inte är ultimat för en häst som tenderar att bli framtung, eller? Å andra sidan tror jag att det är det enda bettlösa alternativ jag har (förutom bara grimma) som är i rätt storlek. Vill jag prova nåt annat måste jag köpa, och det känns trist om det skulle visa sig att hon inte gillar det.

Hur gör ni när ni provar bettlöst första gången på en häst?
Jag tar det jag har - det är ju också det jag föredrar att använda. :) Om du har ett hack och en grimma, testa dem och de vad du tycker. De är ju rätt olika.

Jag rider numera i bosal. Trots många år med bettlöst var det inte ett alternativ jag alls övervägt men blev övertalad av en westerninstruktör och vill nu aldrig byta bort det. Jag tycker att det passar bra på en häst som gärna blir framtung - jag tkr att min häst svarar bra på det. Men tanken är ju dock att man rider på en lös tygel i en bosal, dvs inte med konstant stöd i yttertygeln. Rider man med stöd kanske ett kapson eller sidepull är bättre. :)
 
Det slog mig precis att trots att jag haft hästen i drygt två år har jag aldrig provat rida bettlöst. Tidigare ponnyer har nästan samtliga ridits en del bettlöst. Nån på hack, nån på sidepull, nuvarande vill helst ha grimma om han inte har bett i munnen.
Funderar på att prova nåt bettlöst alternativ på den stora, men hur ska man tänka när man väljer vilket man ska prova?
Det är en pigg dam, mycket energi men (oftast ;)) lydig. Har en tendens att "lägga sig på bettet" ibland och tycker inte om bett med hävstång.
Går det att göra nån gissning det vilket bettlöst alternativ som kan funka? Tänker att hack kanske inte är ultimat för en häst som tenderar att bli framtung, eller? Å andra sidan tror jag att det är det enda bettlösa alternativ jag har (förutom bara grimma) som är i rätt storlek. Vill jag prova nåt annat måste jag köpa, och det känns trist om det skulle visa sig att hon inte gillar det.

Hur gör ni när ni provar bettlöst första gången på en häst?
 
Jag hade på både träns och ridrepgrimma, två tyglar...om jag kände att det inte skulle gå. Men behövde aldrig använda tyglarna till bettet, han gick så fint och lydigt ändå. Nästa gång skippade jag tränset :)
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
25
· Visningar
1 127
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
934
Senast: Nevermind
·
Utrustning Ni som rider bettlöst, jag har lite frågor. Har du testat flera olika? Vad är det som gör att din favorit är just din favorit? Jag...
Svar
7
· Visningar
1 458
Senast: Danielle
·
Utrustning Har en ponny som tydligt visar att han inte trivs med bett. Kollad i munnen av erkänt duktig hästtandläkare men inget konstigt där. Vad...
Svar
4
· Visningar
977
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp