Rida efter graviditet (Utbruten från Dressyrsnackis 14)

_Zvea_

Trådstartare
En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.

Ni som har barn, hur snart efter har ni kunnat rida? Har bara en månad kvar på graviditeten nu och längtar nåt galet efter häst. Blev ju hästlös tidigt i graviditeten, och då kändes det dumt att köpa ny.

Folk som inte pysslar med häst verkar tycka att man är galen som funderar på att köpa ny, men jag känner att jag snarare blir galen av att vara hästlös. Har även pratat en del med min gamla medryttare om att ev skaffa häst ihop (hon väntar också barn) så det inte blir så tid- och pengakrävande. Vet att gemensamt ägande är fullt av fällor, men jag vet redan hur hon rider efter åren med henne som medryttare, och vi tänker oss ett väldigt väl utformat avtal i såna fall. Nån som har några erfarenheter av delat ägande?
 
Ni som har barn, hur snart efter har ni kunnat rida? Har bara en månad kvar på graviditeten nu och längtar nåt galet efter häst. Blev ju hästlös tidigt i graviditeten, och då kändes det dumt att köpa ny.

Folk som inte pysslar med häst verkar tycka att man är galen som funderar på att köpa ny, men jag känner att jag snarare blir galen av att vara hästlös. Har även pratat en del med min gamla medryttare om att ev skaffa häst ihop (hon väntar också barn) så det inte blir så tid- och pengakrävande. Vet att gemensamt ägande är fullt av fällor, men jag vet redan hur hon rider efter åren med henne som medryttare, och vi tänker oss ett väldigt väl utformat avtal i såna fall. Nån som har några erfarenheter av delat ägande?
Jag började rida 3 veckor efter båda graviditeterna, det funkade bra för mig. Men en del väntar längre och andra börjar ännu tidigare. Beror på hur man mår efter förlossningen och hur mycket man ridit innan.
Dina övriga frågor har jag inget svar på då jag alltid ägt mina hästar själv hela tiden 😊
 
Jag har delat häst i 13 år, haft häst ensam i 3 år. Dock med min syster. Fick min första häst när jag var skulle fylla 15, min syster är 10 år äldre och mina föräldrar var inte hästintresserade så det var hon och jag som samarbetade. Vi delade lika på allt ansvar. Vi hade den ihop tills han tyvärr skadades och gick bort, då köpte vi en ny ihop. Efter några år tog jag över den då hon inte red längre och inte kände att det var rätt häst för henne, hon saknade motivation - trots att vi just köpt gård ihop där vi båda bor. Efter ett år köpte hon en annan häst så nu har vi varsin.

För mig var det alltid toppen att dela men vi tyckte lika och hon var ju min stora förebild så jag har ju lärt mig mycket av henne, även åsikter och filosofi är ju starkt präglad av hennes. Dessutom är hon en väldigt snäll och okomplicerad person, jag är mer noga med hur jag vill ha saker och lite svårare att dela med kan jag tro. Jag vet inte om jag hade vågat dela med nån annan. Man ska verkligen veta vart man har varann.

När jag fick barn red jag igen efter 2-3 veckor. Det var krångligt såklart, hon sov aldrig i vagn och var konstant på mig. Det blev inte så produktivt och dessutom blev jag rädd att hon skulle skadas - att hästen skulle råka springa över henne osv. Det trodde jag inte om mig, jag är vanligtvis inte en orolig hästmänniska. Jag ville rida på dan när min man jobbade, så hon var ju med. På kvällen när han kom hem ville vi ju vara tillsammans som en familj.

Sen fick jag barn nr 2 och då red jag så lite, och min syster som jag ff delade med då kunde inte hålla igång honom själv. Så han fick stå ett år.

När vi flyttade till egen gård blev det lättare, barnen blev äldre och blev mer självständiga. När dom ff var riktigt små var det ingen ide att hålla på så mkt, jag fick inte ro. Nu är dom 7 och 9 och vi har precis köpt en ponny så att dom kan börja hänga med ut på tur. Nu börjar det kännas som att jag kan rida när jag vill, dom kan roa sig själva och behöver inte gå med ut.

Köpa häst när man har småbarn? Ja visst går det väl. Har man ett barn som gärna sover i vagn och jästen bor nära då kanske det funkar jättebra. Men jag hade isf haft låga förväntningar på hur mkt jag skulle kunna åstakomma med hästen första åren. :) Men det är jag. Att ställa av hästen under den tiden var helt rätt för mig.
 
Jag red första gången efter fem månader tror jag. Det var först då det kändes okej FÖR MIG att lämna barnet ett par timmar. En del tycker det lugnt efter några veckor, andra inte förrän långt senare. Jag hade världens separationsångest från barnet så hade verkligen inget sug att komma iväg. Andra som är lite mer chill än jag kan nog känna tvärt om, att det är skönt att få en paus!

Nu är dottern 2,5 och jag planerar att skaffa häst igen till sommaren eller hösten. Skulle kunna skaffa nu men har lite projekt jag vill göra klart först. Har ingen erfarenhet av delat ägande.
 
Jag minns inte när jag red ige men efter en månad tror jag. Eftersom jag ammade så var det alltid stressigt att hinna hem igen när jag red (även om vi hade ersättning han kunde få). Nu är min son 8 månader och har slutat amma och det är så skönt att kunna pyssla om hästarna och rida i lugn och ro.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
9 468
Senast: Mumfie
·
Dressyr En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Och jag är motströms då för jag förstår...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 919
Senast: Jeps
·
Dressyr En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd Jag har lite funderingar som jag tänkte ni...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
7 977
Senast: ako
·
Dressyr En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Ja, det hade ju varit bättre, mindre jobbigt...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 456
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp