Rida efter Metacam behandling?

Lunketuss

Trådstartare
Hästen har fått Lymfangit efter ett brodd tramp vb. Ska äta Metacam i 5 dagar. Just nu är han väldigt svullen och halt å öm i kronranden där hålet är. Sprit bandagerad nattetid och ute i hage obandagerad dagtid, ska linda sprit bandage i totalt 4 nätter. Hur snart efter att han slutat med Metacam (och är ohalt naturligtvis) kan man börja rida? Hur länge sitter smärtlindringen av Metacamen i?
 
Sv: Rida efter Metacam behandling?

Min veterinär svarade preics på den frågan hemma hos mig
han påstår att det sitter i ca ett dygn men att man kan räkna med rester tills dagen därpå iaf, så han rekommenderade 2 obehandlade dagar innan man rider

dvs day 5 sista behandlingsdag
dag 6 verkar fortfarande lite
dag 7 borde vara ute ur systemet o "fritt fram" sas
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 917
Senast: Hedwig
·
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: lil-sis
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 666
Senast: höstmåne
·
Hästvård Hej! För ca en månad sedan blev min häst troligtvis biten av en orm i hagen, för plötsligt var han 2 gradigt halt på HF när jag tog in...
Svar
18
· Visningar
5 702
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp