Rida eller vila under vintermånaderna

M

Mie

Tänkte höra mig för lite hur ni andra gör under dom kallaste och mörkaste vintermånaderna. Rider ni precis som under sommaren eller blir det mindre..får hästen vila?
Själv är jag så förb... frusen av mig så det är en ren plåga att ge sig ut. I bästa fall kommer jag ut 1 gång i veckan när det är som kallast (ca 3 månader). I och med detta känner jag mig som en dålig hästägare.. Fördelen är att jag har en häst (pensionär) som inte kräver så mycket.
Hur ser ni andra på detta?
 
Sv: Rida eller vila under vintermånaderna

Det blir självklart inte samma ridning med tanke på det hala underlaget. Däremot försöker jag ändå att rida hästen lika ofta, det blir dock mest skritt och trav när vi rider ut. Hopp och dressyrträningen blir densamma då vi har tillgång till ridhus
 
Sv: Rida eller vila under vintermånaderna

december vilar han helt, så sista veckan i november blir lugn sen trappas det upp under januari för att vara fullt igång i februari :)
 
Sv: Rida eller vila under vintermånaderna

Jag har häst (och har alltid haft) i ett litet enkelt stall utan ridhus. Ridbana fick vi -03 så fram tills dess var inte ens det ett alternativ.
Vi anpassar oss efter årstiderna. På sommaren går hästarna mer intensivt och de värsta vintermånaderna får de semester.

Eftersom alla går på lösdrift behöver de päls och detta medför svettiga hästar under hårda pass, så det känns självklart att gå på halvfart vinterhalvåret.
Däremot försöker jag att göra något med hästarna varje dag, om det så bara handlar om en lugn promenad. Det är förvisso mer för min egen skull än hästarnas, men det håller värmen uppe på ett annat vis än när man sitter uppe på hästen i skritt en halvtimme.

Skaffade en riktig bamsestor GS-filt för ett par år sedan och efter det tror jag inte att jag frusit till häst alls. Tillsammans med ordentliga skidvantar, underställ och bra skor är det svårt att frysa. :)
 
Sv: Rida eller vila under vintermånaderna

Självklart blir det inte samma tempo på ridningen under vintermånaderna.
Men rider gör vi. Barbacka för det är varmt om rumpan.:angel: Varenda dag som vädret tillåter.
Har hästarna broddade och med snösulor på.
Helt underbart att ta en galopp i nysnö....:love:
 
Sv: Rida eller vila under vintermånaderna

Vi har 15 minuters skritt till ridhuset,så ridningen kan hållas igång. Men en del uteritter blir det ochså. Brodd och snösulor och varma kläder.
Sen kan det bli någon extra vilodag ibland om vädret knappt tillåter skritt till ridhuset då.
 
Sv: Rida eller vila under vintermånaderna

Vintern är ju bästa träningstiden :D Om min häst behöver vila, så blir det en vecka på hösten och en vecka i januari.
Sommaren orkar vi inte alls lika mycket, på tok för varmt, tycker både hästen och jag. Även om vi nu rider hela sommaren på grund
utav de få tävlingarna vi startar under sommaren.
 
Sv: Rida eller vila under vintermånaderna

Rider hela vintern - vi har så FANTASTISKT ridunderlag då! Rider alltid utomhus (inget ridhus) och hårdpackade snövägar eller vägar med någon dm fluffig snö är underbara att rida på! :laugh:

Har aldrig någon längre vila - men det kan bli någon vecka vid jul, ifall vi åker bort, och någon vecka på sommaren.
 
Sv: Rida eller vila under vintermånaderna

Eftersom jag ÄNTLIGEN får rida efter månader av skador och sjukdomar så kör jag på! Sen ska hästen röra sig varje dag för att stelna så det är bara att ta tag i det (suck, inte roligt de dagar det regnar!!)
 
Sv: Rida eller vila under vintermånaderna

Ja snö är underbart att rida på!! :love:

Knöggliga hårda höstvägar är inte alls lika mysigt :mad:
 
Sv: Rida eller vila under vintermånaderna

Jag använder vintern att träna upp hästen inför sommarens tävlingsperiod så här blir det fullt upp :)
 
Sv: Rida eller vila under vintermånaderna

Drar ner passen till ca 3-4 ggr i veckan för underhåll när det är som kallast. Ställer aldrig av helt. Jag har rejäla kängor och skoteroverall på och ett rejält underställ under det. Håller värmen bra!
 
Sv: Rida eller vila under vintermånaderna

Klär på mig och rider som vanligt.
Naturligtvis med anpassning till underlaget.
 
Sv: Rida eller vila under vintermånaderna

Tusen tack för svaren.. För egen del älskar jag att rida ut hela året utom just vintern.. Jag fryser trots rejäla vinterkläder..framförallt fötter och händer är utsatt. Har investerat i ett par power vinterstövlar och har dubbla vantar och redan nu vid bara ensataka minusgrader blir fingrar bortdomnade av kylan, så hur jag ska klara 20-30 minusgrader är en gåta... Sen är underlaget inte roligt för hästarna heller..ofta glashalt så trots broddar halkas det. Tyvärr finns inget ridhus i närheten annars hade det varit ett självklart alternativ.
 
Sv: Rida eller vila under vintermånaderna

Jag är inte jätteglad i att rida när det är mörkt (måste skaffa en bättre pannlampa!) så därför blir det så att jag bara rider de dagar jag kan vara i stallet dagtid när det är ljust.
Än så länge är ju underlaget helt okej men snart kommer det väl bli stenhårt och halt, det tycker iallafall inte jag är speciellt kul.. Även om jag broddar ordentligt..

Jag kommer nog inte ställa av helt men det blir helt enkelt ¨ganska lugnt.
 
Sv: Rida eller vila under vintermånaderna

Hej!

Jag tycker det är värre med regn/blåst/mörker på hösten än när..(om).. det är snö och kallt. Om det är snö kan man ju galoppera och jobba i snön- det är underbart!!!

Min pålla får vila 2 veckor nu (när tränaren är borta och jag har massor att göra) och får gå i vinter istället (när jag har jullov nästan en hel månad!!). Nu är det ändå bara blött, kallt, blåsigt och mörkt. Precis innan jul blir det ju ljusare igen och allt känns mycket bättre:-).

/ Lavinia, som hade tänkt att pållan skulle vila december men nu blir det lite anorlunda.
 
Sv: Rida eller vila under vintermånaderna

KL

Om jag bodde ute på landet utan ridhus/ridbana och hästen gick ute 12 timmars dagar eller mer, då skulle jag ofelbart välja nov-dec att vila hästen på. Går de ute så mycket så kan de ändå ha ett gott liv och må bra av vilan. Om de INTE går ute mycket skulle jag aldrig, ur djurhållningsaspekt, ställa av min häst, det är helt enkelt då de behöver aktiveras som mest, om de dessutom går ute begränsade tider jmf med resten av året. Ställer man av under såna förhållanden gör man det helt för sin egen skull, inte för hästens, och det tycker jag inte är helt rätt. Iallafall skulle det inte kännas bra alls i min mage.

eftersom jag står uppstallad med ridhus/ridbanor och hästarna går ute max 9-10 timmar om dagen vintertid, så tycker jag utöver det jag skrivit om ovan, att det finns god anledning att kunna rida på och utnyttja vintern att träna på, även om mörkret är motigt även för ngn som har ridhus, hästen kan ju inte gå i ridhuset 5 dagar i veckan : ) så jag rider på, och ger några veckors sommarvila istället vilket passar mig bra, då man ofta vill iväg på lite semester då osv, och vädret ofta är varmt och obehagligt att rida i.
 
Sv: Rida eller vila under vintermånaderna

Mina hästar brukar få vintervila efter sista tävlingen. De vuxna hästarna har inte vilat helt utan joggats ute för att hålla igång.
Jag rider utomhus, lite kyla är inget att bråka om imo.
Unghästen får ju småvilor då och då. Kommer i år hållas igång fram tills fölmagen sätter stopp. Sen får hon ju automatiskt semester.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 972
Senast: iNHALE
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
7
· Visningar
414
Senast: WS6
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 459
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 468
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp