Rida enbart 3 pass i veckan?

Vitavi

Trådstartare
Har så dåligt samvete; hinner bara rida 3 pass i veckan (ibland 4) sen jag fick nytt jobb och andra barnet. Samtidigt vill jag träna hoppning, åka på ngn pay&jump osv. Är det orimligt att kunna göra det om man bara har tre ggr i veckan att disponera? Hästen går på lösdrift så rör sig mycket iaf.
 
Har så dåligt samvete; hinner bara rida 3 pass i veckan (ibland 4) sen jag fick nytt jobb och andra barnet. Samtidigt vill jag träna hoppning, åka på ngn pay&jump osv. Är det orimligt att kunna göra det om man bara har tre ggr i veckan att disponera? Hästen går på lösdrift så rör sig mycket iaf.
Jag rider 3 dager i veckan (onsdag, fredag och söndag), har inte minsta dåliga samvete.
I travstall jag jobbat i tränar sina hästar inte oftare än 3 dagar i veckan.
 
Har så dåligt samvete; hinner bara rida 3 pass i veckan (ibland 4) sen jag fick nytt jobb och andra barnet. Samtidigt vill jag träna hoppning, åka på ngn pay&jump osv. Är det orimligt att kunna göra det om man bara har tre ggr i veckan att disponera? Hästen går på lösdrift så rör sig mycket iaf.
Jag rider bara 3 pass i veckan och det tkr jag är alldeles lagom. Har hästen hemma på lösdrift, jobbar deltid, 2 barn i skolåldern. Men blir oftast inte mer iaf. Jag tror inte att hästen har behov av att vi kommer och rider specifikt. Visst vill han komma ut ibland men varje dag behöves inte. Varför ha dåligt samvete över hur mkt man rider? Om hästen har det bra i sin hage och flock - vilket är ett måste -så kan man väl rida när man känner för det? Ridning är ett nöje, inte ett krav. Jag har aldrig dåligt samvete för hur mkt/lite jag rider. I perioder blir det mjt, andra perioder lite, beroende på livet och lusten. Hästens liv är ju ute i sin flock. :)
 
Jag brukar tänka att en vanlig motionär tränar ju inte sex sju dagar i veckan heller.



Har hästen en frimärkshage i åtta timmar och resten stallad på box måste man nog röra på hästen på ett annat sätt.
Men en bra hage, med bra utevistelse med kompisar lär bidra endel.
 
Kolla lite hur distansryttarna tränar. Kolla tider, mängder och längder. Som jag förstår det tränar de ungefär typ fyra dagar i veckan även på högre nivå. Kontrollera själva , jag har bara pratat med någon.
 
Så länge du och hästen åker och hoppar på den nivån ni ligger stabilt på så ser jag inga problem i att bara rida 3-4 gånger i veckan. Under graviditeten har det hänt att jag bara ridit två/tre dagar innan en anmäld tävling och sen hoppat hur bra som helst på tävlingsdagen. Kanske inte optimalt egentligen, men då kan du ju rida lite mer just innan själva tävlingen eller p&j-en.
Sprid ut dina riddagar lite över veckan.
 
Jag tror att det beror mycket på individen också. Min häst behöver gå 6 dgr/v för att hållas mjuk och genomsläpplig. Naturligtvis behöver han inte gå hårda pass alla dagarna, vi varierar med uteritter, tömkörning, hoppning och dressyr. Han är ganska bekväm av sig och rör sig inte självmant tillräckligt i hagen för att bara gå 3 dgr/v och ändå utvecklas - jag skulle behöva börja från början varje pass.

Men med andra hästar kan det säkert fungera, man får anpassa sig efter individen helt enkelt. Om du märker att din häst behöver mer än du hinner med så kan du ju fundera på att skaffa en medryttare.
 
Senast ändrad:
Har så dåligt samvete; hinner bara rida 3 pass i veckan (ibland 4) sen jag fick nytt jobb och andra barnet. Samtidigt vill jag träna hoppning, åka på ngn pay&jump osv. Är det orimligt att kunna göra det om man bara har tre ggr i veckan att disponera? Hästen går på lösdrift så rör sig mycket iaf.

Ingen fara, hästen rör sig på lösdriften och anpassar sig efter träningsnivån. Tränar du hårt tre dar i veckan så får den rekreationstid övriga dagar för att bygga muskler, och om du mer mystränar så får den ju ändå rörelsebehovet tillfredsställt i flocken.
 
Kolla lite hur distansryttarna tränar. Kolla tider, mängder och längder. Som jag förstår det tränar de ungefär typ fyra dagar i veckan även på högre nivå. Kontrollera själva , jag har bara pratat med någon.
Tycker det också beror mycket på hur hästen lever när den inte rids än bara hur andra tränar sina hästar:)
 
Tack för alla svar!
Precis vad jag behövde höra! Ska tänka på det ni skrivit när det dåliga samvetet smyger sig på.
 
Funkar säkert jättebra att rida tre pass i veckan så länge man lägger det på en rimlig nivå och hästen verkar nöjd med det😊 Annars kanske medryttare skulle kunna vara ett alternativ?
 
Jag tycker 3 pass i veckan är för lite om hästen ska tränas och tävlas. Försök skaffa en medryttare som kan rida 1-2 gr i veckan ?
 
Funkar säkert jättebra att rida tre pass i veckan så länge man lägger det på en rimlig nivå och hästen verkar nöjd med det😊 Annars kanske medryttare skulle kunna vara ett alternativ?
Jag tycker 3 pass i veckan är för lite om hästen ska tränas och tävlas. Försök skaffa en medryttare som kan rida 1-2 gr i veckan ?

Min har aldrig varit finare i kroppen och bättre kondis sedan jag la om träningen till 3 dagar i veckan.
Tävlar iofs inte på mina men passhästarna gjorde det och gick hyfsat på banan (hästens var inte av olympia kvalité), känner att jag inte behöver bättre kondis på mina än en travhäst i träning och tävling men alla är vi olika.
 
Jag rider min häst när jag känner för det, men vi har inga högre mål än att lufsa i skogen så det är ju en helt annan femma egentligen, MEN, jag har inget dåligt samvete alls för det. Vi gör annat vissa dagar, och vissa dagar klappar jag bara i hagen.

Han har lagt sin tävlings och träningskarriär på hyllan för han håller inte för det, och jag har aldrig haft något intresse av träning/tävling.

Däremot har jag varit i en djup och lång depression/utbrändhet och jag vet hur lätt det är att falla tillbaka dit. Vi tar verkligen dagen som den kommer, sen om det innebär ridning, longering, tömkörning, promenad, mys i stallet eller hagprydnad kvittar. Så länge vi trivs och mår bra med det!
Ingen av oss två skulle må bra av att rida/ridas 6 dagar i veckan. Han skulle säkerligen bli knackig igen, och jag skulle säkerligen bli sjuk igen.

Och jag ser ärligt talat inte hur en träning ska kunna gå bra heller om ryttaren är stressad för att den egentligen inte hinner rida... Då är det nog bättre att rida 3,4 ggr/veckan och kunna fokusera på just det där och då.

Släpp dåliga samvetet! Så länge hästen verkar trivas och må bra med det, så varför stressa upp över det?
 
Jag har en 21-åring som rids ca 3-4 dagar i veckan, vi skrittar ut i skogen och klättrar och jobbar mkt lösgörande, sedan dressyr på bana typ en dag. Det funkar fint, vi tävlar på LB-nivå i dressyr. Ska jag starta högre och kräva mer, så behöver jag rida mer. Du får anpassa din träning och tävlingsnivå efter hur mkt du har möjlighet att rida helt enkelt.
 
Så länge du anpassar din ridning efter hästens kondition och hur hästen känns i övrigt så tror jag inte hästen tar någon skada av det. Sen är det ju pay and jump du vill ut på och det brukar väl inte vara några högre höjder så så länge hästen inte visar något obehag eller liknande så är det väl bara att köra på. Om du vill komma upp på högre nivå såsmåningom då kanske mer träning krävs men då får du ju anpassa träningen efter det eller hitta en medryttare. När hästen dessutom går på lösdrift så tror jag absolut inte det är någon större fara, hästen kan ju då tillgodose sitt rörelsebehov. Så länge man har en individ som fungerar bra och är sund och frisk så är det ju det man får se till och inte stirra sig blind på antalet dagar per vecka hästen tränas.
 
Jag höll igång min dressyr-GP-häst mellan 18 och 21 års ålder på 4 pass i veckan, ibland 3. Vi hopptävlade också någon sväng. Fungerade utmärkt och han var superfräsch för åldern och höll sig fint i form för GP.
 
Så länge du anpassar din ridning efter hästens kondition och hur hästen känns i övrigt så tror jag inte hästen tar någon skada av det. Sen är det ju pay and jump du vill ut på och det brukar väl inte vara några högre höjder så så länge hästen inte visar något obehag eller liknande så är det väl bara att köra på. Om du vill komma upp på högre nivå såsmåningom då kanske mer träning krävs men då får du ju anpassa träningen efter det eller hitta en medryttare. När hästen dessutom går på lösdrift så tror jag absolut inte det är någon större fara, hästen kan ju då tillgodose sitt rörelsebehov. Så länge man har en individ som fungerar bra och är sund och frisk så är det ju det man får se till och inte stirra sig blind på antalet dagar per vecka hästen tränas.
Ju intensivare träningen blir desto mer viktig blir vilan mellan träningarna för att kroppen ska kunna återhämta sig och ta åt sig träningen.
Så vill påstå tvärt om, vid lätt träning funkar det att träna 6-7 gånger i veckan men ju intensivare träningen blir desto viktigare med vilan och antal träningsdagar behöver minskas.
 
Det är fullt rimligt, så länge hästen har konditionen till att utföra de saker du vill göra med den. Jag skulle nog vara rädd för att hästen skadar sig om jag åker på hopptävlingar när den inte har kondition... Kanske testa köra lite pulsklocka på den o så ett tag för o se om den bibehåller sin kondis o styrka med 3 dagars/veckan-schemat + lösdrift?
De rör sig ju jättemycket om de har stora hagar precis som antytt ovan, mer än vad vi tror :D
 
Det är fullt rimligt, så länge hästen har konditionen till att utföra de saker du vill göra med den. Jag skulle nog vara rädd för att hästen skadar sig om jag åker på hopptävlingar när den inte har kondition... Kanske testa köra lite pulsklocka på den o så ett tag för o se om den bibehåller sin kondis o styrka med 3 dagars/veckan-schemat + lösdrift?
De rör sig ju jättemycket om de har stora hagar precis som antytt ovan, mer än vad vi tror :D
En häst börjar inte tappa sin kondis fören efter 8veckor (eller var det 6:confused:) på box.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 045
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 088
Senast: Zpunk
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 090
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 566
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp