Rida endast på gräs

Entonia

Trådstartare
Jag har tänkt skaffa shettisar som ska stå hemma hos mig. Det är ett litet stall med ett par boxar. Har däremot inget ridhus eller paddock. Men går det att rida och motionera hästarna på en inhägnad hage med gräs? Eller blir det för ovarierat underlag för dem?
 
Det är klart att man kan rida på gräs, men precis som om man har ridhus eller ridbana måste man ju variera underlaget genom att rida på olika ställen... Det är ingen skillnad om du har ridhus/ridbana/hage, oavsett kan man inte sitta och rida på samma underlag varje dag.
 
Jag har tänkt skaffa shettisar som ska stå hemma hos mig. Det är ett litet stall med ett par boxar. Har däremot inget ridhus eller paddock. Men går det att rida och motionera hästarna på en inhägnad hage med gräs? Eller blir det för ovarierat underlag för dem?
Finns det inga vägar eller stigar som ni kan rida/köra på?
 
Nja det finns en grusväg ca 500m bort. Men det är en väldigt brant backe innan man kommer ditt där bilar kör väldigt fort.
 
Jag har tänkt skaffa shettisar som ska stå hemma hos mig. Det är ett litet stall med ett par boxar. Har däremot inget ridhus eller paddock. Men går det att rida och motionera hästarna på en inhägnad hage med gräs? Eller blir det för ovarierat underlag för dem?

Jag skulle inte ha hästarna hemma om jag bara kunde motionera i en gräspaddock. Det är för enformigt, det kommer slita jätte mycket på deras ben.
 
Om man tänker bort det faktum att hästar mår bäst av varierat underlag och därför bör få gå på olika underlag så lär hästarna bli så uttråkade av att enbart motioneras i sin hage att du riskerar att få hästar som vägrar röra sig ur fläcken. Alternativt får du hästar som drar rejs även med utrustning på. Hagen är deras, där ska de få röra sig som de vill även om de såklart måste respektera att vi människor är ganska klena och vara rädda om oss när vi är där inne men att motionera dem i hagen, nej, där går gränsen. Även hästar behöver få se något annat än sin vanliga hage för att tycka att det är roligt att hänga med oss.
 
Det går utmärkt att använda en gräshage som ridbana under den delen av året det är hyfsat torrt men både hästar och människor lär ledsna rätt fort om det aldrig rids eller körs någon annan stans. Är det blött i marken så brukar gräs bli väldigt halt och dessutom snabbt upptrampat. Däremot så är en vall eller sådd gräsyta inget som vuxna, mindre ponnyer generellt bör ha som hage utan det är skog eller grus som gäller för de allra flesta för att inte riskera fetma och fång.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 105
Senast: Sirap
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Lutten
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 042
Senast: Smurfoff
·
Träning Jag har hästen på ett stall som inte fungerar för min och min häst alls, lösdrift. Där jag bor finns det tyvärr inte annat än...
Svar
9
· Visningar
1 111
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp