Rida för två tränare

Ceffe01

Trådstartare
Hej!
JAg och min son delar häst, han hoppar o jag rider dressyr. Blev en välutbildad fälttävlanshäst på 6 år (7 idag) som vi är jättenöjda med. Min son var ivrig att komma igång så det är mest han som ridit lektion första halvåret. Nu har jag kommit igång med lektioner ( Jisses vad ridkondisen försvinner på några år Puh) för Svante Janson.Han är jättebra och noggrann men kommer bara varannan vecka så missar man en gång är det en hel månad emellan. Känner att jag behöver hjälp oftare, ialla fall i början tills jag vet hur jag ska jobba själv. Står i ett stort stall dit det kommer 2 st tränare till varje vecka. Skulle praktiskt kunna rida för någon av dom också men är osäker på om det är bra att träna för olika?
Nu är jag ju ringrostig så det är grunder som gäller ett bra tag. Skulle bli jätteglad för feedback!!!! Såg att jag skrivit namn på en tränare, hoppas det inte går som reklam?
 
Hej!
JAg och min son delar häst, han hoppar o jag rider dressyr. Blev en välutbildad fälttävlanshäst på 6 år (7 idag) som vi är jättenöjda med. Min son var ivrig att komma igång så det är mest han som ridit lektion första halvåret. Nu har jag kommit igång med lektioner ( Jisses vad ridkondisen försvinner på några år Puh) för Svante Janson.Han är jättebra och noggrann men kommer bara varannan vecka så missar man en gång är det en hel månad emellan. Känner att jag behöver hjälp oftare, ialla fall i början tills jag vet hur jag ska jobba själv. Står i ett stort stall dit det kommer 2 st tränare till varje vecka. Skulle praktiskt kunna rida för någon av dom också men är osäker på om det är bra att träna för olika?
Nu är jag ju ringrostig så det är grunder som gäller ett bra tag. Skulle bli jätteglad för feedback!!!! Såg att jag skrivit namn på en tränare, hoppas det inte går som reklam?

Det kan vara både bra och dåligt beroende på dels om tränarna har system som matchar varandras eller ej. Som mer rutinerad ryttare kan man plocka russinen ur kakan så att säga och klara a att applicera valda delar i sitt befintliga system.
Men som grön underlättar det om det är något så när liknande koncept.
Du kan ju alltid prova. Och du kan diskutera det hela med nuvarande tränare. Han kanske känner till de som kommer och vet om deras system är kompatibla.
 
Jag har två tränare, med relativt olika system. Det är både väldigt nyttigt och jättesvårt. Båda tränarna känner mig och min häst väl och de har dessutom rätt bra koll på varandra så när det blir alltför stora krockar så diskuterar vi vilken lösning som vi ska gå på just nu och oftast så blir det en bra kompromiss, men det kan bli lite rörigt när den ena säger si och den andra så. Tycker dock att båda har så mycket att ge att det definitivt är värt det.

Kan tillägga att jag emellanåt även åker iväg och rider lektion på ridskolan eller nån enstaka träning nånstans men i de fallen så upplever jag inte att det blir lika rörigt för då ser jag det mer som att man får lite tips eller inspiration som man kan välja att ta till sig eller inte. Det blir inte samma sak som med mina ”hemmatränare”.
 
Jag har tre olika tränare, de har alla tre ganska lika tänk. Jag hade en fjärde tränare men hen var inte öppen för att jag bollade resonemang eller att jag ville berömma med godis om vi skulle lära in ngt nytt. Det funkade ett tag men sedan tröttnade jag.
För mig är det viktigt att mina tränare kompletterar varandra och att de har ett öppet sinne för att det finns olika vägar att nå målet.
 
Det kan vara både bra och dåligt beroende på dels om tränarna har system som matchar varandras eller ej. Som mer rutinerad ryttare kan man plocka russinen ur kakan så att säga och klara a att applicera valda delar i sitt befintliga system.
Men som grön underlättar det om det är något så när liknande koncept.
Du kan ju alltid prova. Och du kan diskutera det hela med nuvarande tränare. Han kanske känner till de som kommer och vet om deras system är kompatibla.
Jag är visserligen ringrostig just nu men har tävlat upp till MSV C med förra hästen som var läromästare. Det var 10 år sedan man har känslan hur det "ska vara när det är rätt)
 
Jag har två tränare, med relativt olika system. Det är både väldigt nyttigt och jättesvårt. Båda tränarna känner mig och min häst väl och de har dessutom rätt bra koll på varandra så när det blir alltför stora krockar så diskuterar vi vilken lösning som vi ska gå på just nu och oftast så blir det en bra kompromiss, men det kan bli lite rörigt när den ena säger si och den andra så. Tycker dock att båda har så mycket att ge att det definitivt är värt det.

Kan tillägga att jag emellanåt även åker iväg och rider lektion på ridskolan eller nån enstaka träning nånstans men i de fallen så upplever jag inte att det blir lika rörigt för då ser jag det mer som att man får lite tips eller inspiration som man kan välja att ta till sig eller inte. Det blir inte samma sak som med mina ”hemmatränare”.
JAg har fått väldigt olika svar. Jag skrev att jag för tillfället är ringrostig men har tävlat upp till MSV C med förra hästen så även om det är 10 år sedan har jag kvar känslan när det "är rätt". Dvs när jag känner att WOW nu stämmer allt så säger min tränare "där är jättebra" Därför har jag ju stort förtroende.
 
Har under perioder ridit för olika tränare regelbundet

2 olika tränare träning 1 gång varannan vecka den ena brydde sig mycket om mig som ryttare och noggranna vägar, den andra om hästens gång en perfekt kombo när man inte fick allt hos en.

Sedan har jag under lång tid ridit för en ridit för en tränare men när vi "körde" fast så åkte jag iväg till en ännu duktigare tränare som kunde ge lite nya idéer Ofta följde ordinarie tränaren med.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 578
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
1 929
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp