Rida häst till nytt stall?

Souschef

Trådstartare
Ska flytta till nytt stall om ett par veckor och funderar på att rida hästen till det nya stallet istället för att böka med boka/hämta transport osv (jag äger ingen själv) och så kommer hästen fram motionerad och lite trött. Det är 20 km mest grusväg och en del landsväg mellan stallen. Jag rider så långa turer hyfsat ofta annars, kanske varannan vecka, så jag vet inte varför det inte skulle gå, men undrar lite om det finns någon anledning till att det vore en dum idé? Det skulle väl vara om det blir ovanligt tidig snöstorm den dagen eller något… Tankar?
 
Jag har ridit mina till nytt stall en gång och sommarbete en gång. Dock inte lika långt och bara på asfalt, tror att det var ca en mil. Ser inte varför det inte skulle funka, sen får man ju ta resterande utrustning i bilen. Kanske åka och lämna en cykel i nya stallet innan man rider dit så att man slipper gå tillbaka.
 
Ser väl inga hinder för det så länge hästen är i kondition för det och man har en lämplig utrustning för det alternativt rider barbacka om du tänkt det. och det är lämpligt. Får man problem längs vägen så går det ju alltid att hoppa av och leda hästen en bit om hästen till exempel blir orolig vid landsväg med ny ryttare tänker jag @Souschef
 
Vi har flyttat våra hästar till nytt stall en gång i tiden.

Vi hade grimmorna på samt grimskaft i fickan tills vi kom fram och kunde släppa ut dem sen flyttade vi allt efter hand.
 
Jag har en bekant som gjorde liknande när hästen skulle till en fodervärd, fast typ dubbla sträckan då hästen var extremt svårlastad. De promenerade en bra bit av vägen och jag tror de hade någon som mötte upp med bil med typ fika och hö/vatten, så är man osäker kan man ju ha någon sådan backup. Men rider du de sträckorna i vanliga fall ser jag ingen anledning alls till att inte göra så, som du skriver är det väl snarare en fördel om hästen är motionerad när den kommer fram.
 
Kanske åka sträckan med bil eller cykel först så att du inte möter några överraskningar där en väg kanske inte känns säker att rida på utifrån trafik eller liknande?
 
Jag har en bekant som gjorde liknande när hästen skulle till en fodervärd, fast typ dubbla sträckan då hästen var extremt svårlastad. De promenerade en bra bit av vägen och jag tror de hade någon som mötte upp med bil med typ fika och hö/vatten, så är man osäker kan man ju ha någon sådan backup. Men rider du de sträckorna i vanliga fall ser jag ingen anledning alls till att inte göra så, som du skriver är det väl snarare en fördel om hästen är motionerad när den kommer fram.
Ja 20 km är ingen extrem sträcka för oss, egentligen. Antar att det känns mer osäkert eftersom det blir helt nya vägar, vi brukar aldrig rida åt det hållet annars. Har ju inte tänkt att vi ska ut och tomta i mörkret utan rider väl på förmiddagen på söndagen och borde vara framme någon gång efter lunch.
 
Kanske åka sträckan med bil eller cykel först så att du inte möter några överraskningar där en väg kanske inte känns säker att rida på utifrån trafik eller liknande?
Bra tänkt. Det ska jag kolla. Går inte att köra bil hela den vägen eftersom en mindre del är skogsväg, men cykla kan jag säkert. Det är delvis därför det vore bra att rida. Pga en sjö i vägen så är det 3,5 mil att köra och knappt 2 att rida.
 
Bra tänkt. Det ska jag kolla. Går inte att köra bil hela den vägen eftersom en mindre del är skogsväg, men cykla kan jag säkert. Det är delvis därför det vore bra att rida. Pga en sjö i vägen så är det 3,5 mil att köra och knappt 2 att rida.
Det är väl det enda hindret jag ser, att det finns nåt som gör att det inte går att komma fram med häst, även fast det ser fritt ut på kartan. Hänt mig ofta när jag letat nya ridvägar på kartan. :meh:
 
Jag har också gjort det. Vi red alltid hästarna till och från sommarbetet när jag var barn. Flyttade även hästarna på det sättet en gång vid stallbyte, när vi hade en häst som var svår att lasta. Fördelen var att vi kunde flytta allting annat som inte behövdes för att göra iordning hästarna redan kvällen innan. Sen tog pappa med sig grimmor och borstar i bilen till nya stallet.
 
Jag har både ridit mellan stall två ggr och lett en gång, ser inga problem med det bara du själv hittar var ni ska.
 
Ja 20 km är ingen extrem sträcka för oss, egentligen. Antar att det känns mer osäkert eftersom det blir helt nya vägar, vi brukar aldrig rida åt det hållet annars. Har ju inte tänkt att vi ska ut och tomta i mörkret utan rider väl på förmiddagen på söndagen och borde vara framme någon gång efter lunch.

Det kan du nog bäst avgöra. Jag ser inget hinder för det om hästen är van vid så lång sträcka och trygg på nya ridvägar. Sen hade jag undvikt det om jag hade varit tvungen att rida alltför mycket på stora vältrafikerade vägar.
 
Hur gick det sen? Jag har lett mina hästar till nya stall flera gånger o det har gått jättebra, har valt en tid på dygnet med lite trafik och "rekat" vägen någon dag innan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Solstig
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 739
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 270
Senast: _Taggis_
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 475
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp