Rida hästen i uppförsbacke...

IngelaH

Trådstartare
Hur skulle ni på ett enklare sätt förklara uttrycket att "man ska rida hästen i uppförsbacke". Det är ett dressyruttryck alltså, inte ordagrant att man ska ut och klättra med hästen.

Det är ett av ridskolans instruktörers favorituttryck... "Rid hästen i uppförsbacke. Man ska ha hela hästen framför sig." Jag rider inte lektion, men har egen häst och samlar därför intryck och idéer från läktaren.

Mvh
 
För mig betyder det att hästen ska använda bakdelen väl och trampa under sig. Då lyfts framdelen upp och det blir som en uppförsbacke att sitta i..

Svårt att förklara egentligen :) Jag vet bara att det finns bara en häst jag kan så pass väl så att jag kan rida honom så bra, och det är enbart för att vi har känt varandra så länge och dessutom är han ruskigt välutbildad och kan gå i en sådan bra form.
 
Att hästen trampar under sig och lyfter framdelen och på så sätt kommer ryggen att befinna sig i ett vinkel som den befinner sig i om man rider i en svagt lutande uppförsbacke. Att då rida hästen som i en uppförsbacke måste väl då innebära att man skall tippa sitt bäcken och hålla sin sits som om hästen gick i en uppförsbacke, för att på så sätt hjälpa hästen att trampa under sig och följa ryttaren och ha sin rygg i denna vinkel. Inom barocken talar man om olika typer av sits. När ryttaren svankar med ryggen och lägger vikt långt fram i sin sits är det ett avlastande säte. Sedan finns det ett mellanläge och ett belastande säte då man välver sin egen rygg och sitter mer på bakre delen av sitt säte, sitter som om man satt i en uppförsbacke. Man brukar även tala om att hästen skall följa ryttarens kropp - göra likadant. Så när ryttaren välver sin rygg, följer hästen det, och när ryttaren sitter i öppna - skall hästen gå i öppna osv. Dina ben är hästens bakben, dina axlar dess framben osv.
Kan det månne vara det som menades i det du fått höra?
 
Som de andra förklarat det säger jag oxå, hästen ska trampa under sig /vinkla/sätta sig så pass mkt med balbenen att den blir lätter i framdelen, kommer upp i formen för att den jobbar rätt inte för att man lyft den dit eller för att den går hög och spänd.

Man försöker ju alltid få till detta men känslan av uppförsbacke är ju lättast att få till med en riktigt välutbildad häst som är stark nog att orka med att sätta sig ordentligt.

Eller som sambons nya 4-åring, som är född i uppförsbacke bokstavligen. Vad månne bli där, då han redan nu galopperar/travar med så mkt lätthet i fram. :love:
 
Fler tankar och liknelser är att man ska tänka sig att manken växer upp och ut ur hästen, lika väl som hästens hals ska växa upp och ut. Eller att hästen ska vara som ett tält som spänns mellan två tältpinnar, där den bakre pinnen är bakbenen och den främre pinnen är ryttarens fina stöd i bettet.
 
Tack för alla fina svar! Det var nog lite grann så jag fick en bild framför mig. :bump:

Men erkänn att det låter lite kul. "Man ska rida med hela hästen framför sig." Det låter som om man ska springa bakom och skjuta på... :rofl:

Det känns lite som att jag är på gång att förstå det här med att "rida hästen i uppförsbacke, efter helgens Akademiska Ridkonstkurs. Jag har fått känslan av att Tima "bär" mer och mer. HÄRLIGT!
 
Sv: Rida hästen i uppförsbacke...

Hur skulle ni på ett enklare sätt förklara uttrycket att "man ska rida hästen i uppförsbacke". Det är ett dressyruttryck alltså, inte ordagrant att man ska ut och klättra med hästen.

Det är ett av ridskolans instruktörers favorituttryck... "Rid hästen i uppförsbacke. Man ska ha hela hästen framför sig." Jag rider inte lektion, men har egen häst och samlar därför intryck och idéer från läktaren.

Mvh

Rent ridmässigt hittar jag det där när jag hittar stadgan i min sits. Något tillbakalutad, följer med hästens rörelser, buren hand osv. Om du läst Sally Swift så tänk på ditt kraftcentrum, det brukar jag göra. Då har jag hästen under och framför det och får den mycket lättare i uppförsbacke.
 
Sv: Rida hästen i uppförsbacke...

Hur får man fram en fem år gammal tråd när det är en så ospecifik fråga. Liksom vad söker man på? :D
 
Sv: Rida hästen i uppförsbacke...

*KL*

Oj, vilken gammal tråd! Satt och kollade på supergamla trådar igår jag med men hittade ingen som var värd att återuppliva:p
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
743
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 116
Senast: Bri
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp