Rida halt häst?

F

Fiddelie

Fick en smärre chock när stallägaren i stallet där jag praktiserade sa till mig att rida ett jobb på en häst som hade gått på sig i transporten ett par dagar innan och nu gick på 3 ben nästan.. stödde knappt alls på hö bak som den gjort sig illa på.. såret satt på insidan av kronranden och var ca 4-5 cm långt... han sa att man brukade göra så för att det skulle läka snabbare och för att det inte skulle sprida sig in i lymfsystemet... tycker det låter väääldigt konstigt att rida en halt häst så jag undrar gör man verkligen så??
 
Sv: Rida halt häst?

Håller med dig!! Låter ju GRYMT helt enkelt. Men det är nog bra om den rör sig lite, att leda den en kvart eller så skulle jag göra.
 
Sv: Rida halt häst?

jo jag frågade han lite fint om man inte skulle leda den kanske.. men ne de va bara slöseri med tid den skulle ridas långjobb och gå å srittmaskinen 1 timma... den linkade mindre å mindre ju längre ja red men de kändes ändå helt fel.. man kanske bara gör så inom travet??
 
Sv: Rida halt häst?

Att man ska GÅ med en häst som är halt så blodcirkulationen kommer igång och läkprosessen kommer igång snabbare vet jag Men att RIDA en halt häst GRYMT!

Oki man ska inte gå 1 timme med en halt häst men korta stunder många gånger om dagen typ 5 minuter 10 gånger om dagen.
 
Sv: Rida halt häst?

den tiden finns inte i ett travstall där man har 25 häst i träning på 3 pers tyvär.. men det skadade tydligen inte för hon kom till start 1 vecka senare.. tänkte mest höra om det var någon annan som hade "råkat ut" för samma sak
 
Sv: Rida halt häst?

Beror helt på vilken typ av skada det blivit.

När min foderhäst fått ett sticksår, som blivit inflamerat, och svällt upp rejält i benet ordinerade veterinären långa raska skrittpromenader, gärna i skogen, 3ggr per dag minns 30 min per gång, hon skulle skrittas tills svullnaden gått ner rejält. (hon fick penicillinsalva också p.g.a inflamationen)

Visst var jag gråtfärdig 1:a gången jag släpade iväg med hästen, men eftersom jag märkte att hon ganska snart blev bättre och bättre (efter 45 min haltade hon nästan inte alls) så känndes det mycke bättre när det var dags för den 2:a turen.


Vid vissa typer av skador samlas det en massa "slaggprodukter" (vet inte exakt vad dom består av) som gör att benet ( i mitt fall) sväller och blir stelt, det behövs rörelse/muskelarbete för att dessa ska transporteras bort så fort som möjligt. Det är då inte själva "skadan" som gör att dom haltar utan framförallt ansamlingen av slaggprodukter som gör att det blir svällt och stramar.

Men det gäller förstås att veta vilken typ av skada man har.
 
Sv: Rida halt häst?

om det bara var ett sår och benet sen blivit svullet är det oftast ingen fara att rida. sen får man ju känna efter hur hästen reagerar, men hos de flesta går svullnaden ner och de rör sig bättre och bättre ju mer man rider (därmed inte sagt att man ska rida hårt på hästen)
 
Sv: Rida halt häst?

Är inte där en hästskötare kommer in i bilden :smirk: hehe.. men skrittmaskiner funkar med=) iaf 1 gång om dagen och att dom får gå i en liten sjukhagae. Det värsta är att slänga in hästen i boxen så den bara står=(
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 339
Senast: liiinnea
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 023
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 437

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp