Rida halt häst?

F

Fiddelie

Fick en smärre chock när stallägaren i stallet där jag praktiserade sa till mig att rida ett jobb på en häst som hade gått på sig i transporten ett par dagar innan och nu gick på 3 ben nästan.. stödde knappt alls på hö bak som den gjort sig illa på.. såret satt på insidan av kronranden och var ca 4-5 cm långt... han sa att man brukade göra så för att det skulle läka snabbare och för att det inte skulle sprida sig in i lymfsystemet... tycker det låter väääldigt konstigt att rida en halt häst så jag undrar gör man verkligen så??
 
Sv: Rida halt häst?

Fiddelie skrev:
Fick en smärre chock när stallägaren i stallet där jag praktiserade sa till mig att rida ett jobb på en häst som hade gått på sig i transporten ett par dagar innan och nu gick på 3 ben nästan.. stödde knappt alls på hö bak som den gjort sig illa på.. såret satt på insidan av kronranden och var ca 4-5 cm långt... han sa att man brukade göra så för att det skulle läka snabbare och för att det inte skulle sprida sig in i lymfsystemet... tycker det låter väääldigt konstigt att rida en halt häst så jag undrar gör man verkligen så??

Halt är ett relativt ord, endel hälta går att "värma ur". Ibland kan hästen vara stel och kännas dålig men blir bättre vid rörelse. Men att rida ett jobb på en halt/skadad häst är fel. Är såret ytligt eller har något mer skadats?
 
Sv: Rida halt häst?

det var ett ytligt sår och hon linkade mindre å mindre ju längre ja red men det kändes ändå helt fel.. är av den skolan att halta hästar endast motioneras för hand.. hon har ju iofs inte tagit nån skada av de eftersom hon kom till start i tisdags på mantorp å de va exakt en vecka efter att hon gjort sig illa... men brukar man göra så om det bara är "köttsår" eller va man ska kalla de??
har vart en renodlad ridtjej tills för 2 år sen så ja har aldrig kommit i kontakt med något liknande.
 
Sv: Rida halt häst?

ska väl tilläggas att hon inte gick snabbjobb men väl långjobb varannan dag plus walker 1 timma om dagen
 
Sv: Rida halt häst?

På en tävling i höstas va de en tjej som red en haltponny (dressyr, lokal)
den va så halt att den haltade riktigt ordentligt tom. i skritten!

Det va INGEN som sa något, domarna fortsatte som vanligt (det var allsvenskan - 3 domare + överdomare) och man såg att dom reagerade på det, men dom avblåste inte!
Finns det inte nån regel på sånt där?

Och hur f*n tänker ryttare/hästägaren när hon sitter och rider en halt häst!!!???
 
Sv: Rida halt häst?

Travet har ju en vetrinär som ska plocka bort halta hästar vid tävling.Finns inte det inom ridsporten?
 
Sv: Rida halt häst?

inte på lokal nivå va jag vet.. inte på de ställena ja tävlade på i min "ungdom" iaf
 
Sv: Rida halt häst?

Fiddelie skrev:
det var ett ytligt sår och hon linkade mindre å mindre ju längre ja red men det kändes ändå helt fel.. är av den skolan att halta hästar endast motioneras för hand.. hon har ju iofs inte tagit nån skada av de eftersom hon kom till start i tisdags på mantorp å de va exakt en vecka efter att hon gjort sig illa... men brukar man göra så om det bara är "köttsår" eller va man ska kalla de??
har vart en renodlad ridtjej tills för 2 år sen så ja har aldrig kommit i kontakt med något liknande.


Är det bara ett ytligt så är det ingen fara, ibland kan lite hälta uppkomma om såret irriterar/spänner. Men eftersom hästen startade så kan det inte ha vart så farligt...
 
Sv: Rida halt häst?

nääe de finns inte på lokala, det borde finnas ! men jag tycker att de va såå dåligt att inte domaren sa ngt !
 
Sv: Rida halt häst?

Akustik skrev:
På en tävling i höstas va de en tjej som red en haltponny (dressyr, lokal)
den va så halt att den haltade riktigt ordentligt tom. i skritten!

Det va INGEN som sa något, domarna fortsatte som vanligt (det var allsvenskan - 3 domare + överdomare) och man såg att dom reagerade på det, men dom avblåste inte!
Finns det inte nån regel på sånt där?

Och hur f*n tänker ryttare/hästägaren när hon sitter och rider en halt häst!!!???

har vid minst TVÅ gånger sett hästar bli utblåsta pga hälta (visserligen under ca 15 års tid) men det händer...
Har visserligen även reagerat minst två ggr under samma tid på hästar som inte vart "halta" men inte heller ohalta.. Men de får avdrag på renheten och säkert en kommentar av domaren...
Jag vet tex att man inte gärna tävlar dressyr med "spatthästar" då man just får nerdrag på poängen fast de egentligen inte e halta utan bara "går så" iom spatten...
 
Sv: Rida halt häst?

mmh.. men jag har sett den där ponnyn tävla förut, (dock inte efter den tävlingen - långvarig hälta?!) och den går inte så.. den har inga speciellt bra gångarter.. men den går rent iallfall..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 331
Senast: liiinnea
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 753
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp