Rida in 5åring

kaninälskare

Trådstartare
Hejsan!
Hur skulle ni länge upp arbetet vid inriding av 5åring jämfört med 2,5/3åring?
Hästen i fråga är mycket tömkörd, hanterad, sadelvan osv. Det är just inridningen som inte blivit av. Hästen har även varit sen i växten.

Självklart tar man det ju lika långsamt för att vänja hästen och även kroppen vid belastning. Men samtidigt är ju hästen mognare i fråga och har jobbats mycket från marken på töm både på bana och ut.

Skulle vara kul med lite tips och trix! En bekant till mig som äger hästen i fråga som ska ridas in.
 
Jag gör precis som med en yngre häst.

Ridningen skall vara rolig och lättsam för hästen. Att göra det långsamt och aldrig hamna i läget att hästen blir (för) trött i huvudet eller kroppen är jätteviktigt. Speciellt i början.

Är dessutom hästen redan 'för' gammal finns det ju absolut ingen anledning att stressa för årgångs eller breeders ändå.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 202
Senast: Sirap
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 876
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hejhej! Jag är ny här på forumet, och har lite frågor gällande sommarponnyer/hästar och allt runt omkring dem. I sommar ska jag i en...
Svar
2
· Visningar
819
Senast: Julixzi
·
Hästmänniskan Hejhej! Jag är ny här på forumet, och har lite frågor gällande sommarponnyer/hästar och allt runt omkring dem. I sommar ska jag i en...
Svar
12
· Visningar
1 189
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp